عصر خودرو

سایه ارزان‌فروشی بر سر بودجه ۹۵؛

ایران ۱۹ میلیارد دلار نفت فروخت

عصر بازار- حجم صادرات نفت ایران در دوره پسابرجام هر چند نزدیک به یک میلیون بشکه افزایش یافته اما درآمد حاصل از فروش نفت در ۲۰۰ روز نخست امسال در مقایسه با پارسال افزایشی نداشته است.

ایران ۱۹ میلیارد دلار نفت فروخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، افزایش بیش از یک میلیون بشکه‌ای صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی در دوران پسابرجام نه تنها منجر به بالا رفتن درآمدهای نفتی کشور نشده که سایه ارزان فروشی طلای سیاه، آژیر خطر کسری برای بودجه سال 95 را هم به صدا درآورده است.

    بر اساس آمار شرکت ملی نفت ایران از ابتدای امسال تا امروز (14مهر ماه 95) به طور متوسط روزانه حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران روانه بازارهای آسیایی و اروپایی شده که سهم نفت خام از کل صادرات روزانه 2 میلیون بشکه بوده است.

    از ابتدای امسال تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام (شامل نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی) ایران حدود 38 دلار بوده که با احتساب صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت خام، در طول 200 روز نخست امسال در مجموع 15 میلیارد و 124 میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت خام به خزانه دولت سرازیر شده است.

    علاوه بر این در این مدت از محل صادرات روزانه 500 هزار بشکه میعانات گازی و با احتساب متوسط قیمت فروش هر بشکه میعانات گازی 40 دلار، ایران در مجموع کمتر از چهار میلیارد دلار هم میعانات گازی در بازار جهانی فروخته است.

    در مجموع در 200 روز نخست امسال مجموع درآمد صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود 19 میلیارد و 104 میلیون دلار بوده که با وجود افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام و میعانات گازی در دوران پسابرجام، تغییری در درآمدهای نفتی کشور حاصل نشده است.

    سال گذشته ایران به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون و 550 هزار بشکه نفت خام و 300 هزار بشکه میعانات گازی با قیمت‌هایی بیش از 50 دلار صادر کرده بود.

    بر این اساس در مدت مشابه پارسال (200 روز نخست سال 1394) مجموع درآمد فروش نفت خام و میعانات گازی ایران با احتساب ارزش هر بشکه نفت صادراتی 50 دلار به حدود 18 میلیارد و 407 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با حجم فروش روزانه نفت و میعانات گازی از ابتدای امسال تاکنون درآمد نفتی کشور حدود 700 میلیون دلار افزایش یافته است.

    به عبارت دیگر هر چند از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود یک میلیون بشکه افزایش یافته اما به دلیل سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه عملا درآمد نفتی کشور در مقایسه با پارسال تنها حدود 700 میلیون دلار زیاد شده است.

    با این حال از ابتدای امسال تاکنون ایران به طور متوسط روزانه 400 هزار بشکه فرآورده نفتی شامل نفت کوره، گاز مایع و گازوئیل به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر کرده که افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی تاکنون جبران بخشی از کاهش درآمد نفت خام کشور را کرده است.

    البته نباید فراموش کرد که در ضوابط قانون بودجه سال 1395، دولت یازدهم برای امسال قیمت هر بشکه نفت خام در بودجه را 40 دلار و حجم صادرات روزانه را دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت در روز تعیین کرده بود.

    از این رو با توجه به افزایش حجم صادرات نفت و میعانات گازی و عرضه نفت با قیمت های بالای 40 دلار به ازای هر بشکه، در بخش بودجه نفتی به نظر نمی‌رسد دولت در سال 95 با خطر کسری روبرو باشد.

    برچسب ها