عصر خودرو

گزارش بازار امروز و پیش بینی بازار فردا;

اخبار مؤثر بر بازار امروز

عصر بازار- وزارت نفت نرخ خوراک "اتان" شرکت‌های پتروشیمی را با اعتبار ۱۵ ساله و اجرا از اول مهرماه را تعیین کرد. بر این اساس نرخ اتان در هر تن برای هر دوره محاسباتی، تحت هیچ شرایطی نباید کمتر از ۲۲۰ و بیشتر از ۴۰۰ دلار در هر تن شود.

اخبار مؤثر بر بازار امروز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اماکو، ذوب آهن، آمار تولید و فروش 5 ماهه محصولات را اعلام کرده. این شرکت طی 5 ماه اول سال در برابر تولید 864 هزار و 67 تن 5 محصول تیرآهن، میلگرد،سایر (نبشی ، چهارگوش، ناودانی و ...)، کلاف و شمش کالایی، قادر به فروش 667 هزار و 144 تن محصول به ارزش بیش از 903 میلیارد تومان شده است.
    ثاژن اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1396/06/31 (حسابرسی نشده) را 671 ریال اعلام کرده است که نسبت به گزارش قبل ( 261 ریال ) رشد 157 درصدی داشته است. کسرا نیز برنامه افزایش سرمایه‌ی 110 درصدی از دو محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و سود انباشته دارد تا سرمایه اسمی 4.25 میلیارد تومانی را به بیش از 50.9 میلیارد تومان برساند.
    صندوق بین المللی پول از بازگشت اقتصاد ایران به رشد خبر داده و رشد اقتصادی ایران در سال 95 را حداقل 4.5 درصد و تورم را 9.2 درصد پیش بینی کرده است. امروز اولین قرارداد توسعه و افزایش بازیافت میادین نفتی در قالب قراردادهای جدید نفتی (IPC) با شرکت ایرانی پرشیا امضا شد.
    جزیات قرارداد همکاری سایپا و سیتروئن که چند وقت گذشته به امضا رسیده بود، با سفر هیئت بلند پایه گروه پژو سیتروئن به تهران، این هفته نهایی می‌شود. در این باره گفتنی است، وزیر صنعت با بیان این که ساخت موتور جدید در این قرارداد دیده شده است، گفته موتور جدیدی که در شرکت سیتروئن در حال بهبود است در ایران تولید خواهد شد که شروع آن از سال 2019 خواهد بود و به تدریج در سال 2020 اغلب قطعات این موتور در ایران به تولید می‌رسد. به گفته وی به میزان 50 درصد از ارزش کارشناسی‌ شده تأسیسات کاشان از طرف شرکت فرانسوی آورده می‌شود که طرف ایرانی نیز نیمی از این تأسیسات را در اختیار شرکت مشترک قرار می‌دهد.
    بررسی نمادهای پر طرفدار بازار امروز
    در پایان معاملات امروز شاخص کل با رشد 70 واحدی به مدد نمادهای خودرو، سایپا و فارس به ارتفاع 77335 واحد رسید. ارزش معاملات بورس نیز 373 میلیارد تومان بود. که از این مبلغ نمادهای خودرو وخساپا به ترتیب با 51 و 46 میلیارد تومان بیشترین این ارزش را به خود اختصاص داده بودند. البته ناگفته نماند بلوک‌های وتوسم، فاذر، فولای، وخارزم و شبندر نیز بی تاثیر نبود.
    بازار امروز در مجموع در حالی دنبال شد که مقاومت 147 تومانی سایپا عرضه های گسترده ای را به این سمت کشاند و باعث شد این سهم در نهایت با یک درصد منفی قیمتی همراه باشد. این عرضه‌ها نه تنها بر کلیت گروه بلکه بر کلیت بازار نیز تاثیر گذار بود و معاملاتی نوسانی فرسایشی در عموم نمادها را به جای گذاشت.
    البته ناگفته نماند عرضه اولیه های اخیر نیز در شدت بخشی به فشار فروش در بازار بی تاثیر نبوده است. جو و هیجانی که در یک هفته‌ی اخیر به سمت گروه خودرو روی آورده تا حدودی باعث شده تا سایر گروه ها پر عرضه شوند. بسیاری از سهامداران خرد بر این باور هستند که گروه خودرو رشدی همچون 3 ماهه‌ی پایانی سال 94 خواهد داشت؛ که این تصور باعث شده سهام خود در گروه های دیگر را بفروشند و بیشتر پرتفوی خود را از سهام خودرویی تشکیل دهند. اما در مجموع به نظر می رسد شرایط فعلی این گروه بسیار پر ریسک باشد. در صورتی که سایپا در محدوده‌ی مقاومتی خود درجا بزند عموم خودرویی ها را به سمت خود خواهد کشاند و کلیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهد بود.
    در گروه پالایشی شبندر 20 میلیون معامله‌ی بلوکی به ارزش 9 میلیارد تومان داشت. معاملات خرد این سهم 5 میلیون بود که با افت قیمتی نیز همراه بود. و اما شتران در این بین که پر حجم ترین نماد معامله شده‌ی پالایشی بود در داد و ستد های امروز با رشد کمتر از 1درصد ودر قیمت 320 تومان در حالی به کار خود پایان داد که معاملات ابتدای صبح را با اقبال بهتری اغاز کرده بود اما رفته رفته با افزایش عرضه با افت قیمتی مواجه شد. دیگر نمادهای این گروه به جز شراز – که با صف خرید همراه بود -  در محدوده‌ی منفی قیمتی قرار داشتند.
    در گروه خودرو تنها گروهی ازنمادهای قطعه ساز با اقبال مواجه بودند. اما نمادهای دیگر عموما در محدوده‌ی منفی قیمتی به معاملات خود پایان دادند. در این گروه سایپا با 317 میلیون معامله پر حجم ترین نماد معامله شده‌ی خودرویی بود. همانطور که در پیش درامد بازار نیز اشاره شد - محدوده‌ی 145 الی 147 تومان مقاومت مهمی برای سایپا می باشد – امروز این سهم درگیر مقاومت خود شد و با فشار بالای فروش رو به رو بود. اما گروهی از سهامداران این گروه معتقدند دلیل عرضه شدن سهام گروه خودرو در داد و ستدهای امروز تنها خروج سفته بازان در قیمت های فعلی و شناسایی سود بوده است واین گروه همچنان مورد توجه هستند. سایپا در یک هفته‌ی اخیر بازده 20 درصدی را به نوسان گیران خود داده است. خزامیا نیز که تا میانه های بازار با صف نشینی خریداران همراه بود در نهایت با 237 میلیون معامله و در قیمت 108 تومان به کار خود پایان داد. خودرو نیز که تا میانه های بازار با صف خرید همراه بود، صف آن عرضه شد و در نهایت با 148 میلیون معامله متعادل شد و در قیمت 337 تومان به کار خود پایان داد.
    در میان گروه های امروز قندی ها پر معامله و خوش اقبال بودند. عموم نمادهای قندی با صف خرید و رشد قیمتی همراه بودند. لیدر آن ها – قثابت – از میانه های بازار با صف خرید همراه شد و در نهایت  با 10 میلیون معامله و صف خرید بیش از 6 میلیونی در قیمت 134 تومان به کار خود پایان داد.
    پترول در گروه شیمیایی به لحاظ تکنیکالی شرایط مناسبی برای ورود دارد. محدوده‌ی قیمتی 115 تومان برای ورود در این سهم مناسب می باشد. این سهم در داد وستدهای امروز 11 میلیون معامله شد و خریدار 96 درصدی و فروشنده‌ی 54 درصدی حقیقی داشت.
    در میان سیمانی ها ستران از واگذاری حدود 20 درصد سهام نیروگاه قم خبر داده است. اما واگذاری این دارایی را مشروط به اخذ موافقت سازمان خصوصی سازی دانسته و اعلام کردع فعلا بررسی اثرات واگذاری در صورت های مالی مشخص نیست. با این حال سهام این شرکت امروز بعد از مدت ها با صف خرید بیش از 2.4 میلیون سهمی و رشد قیمت 5 درصدی روبرو شد.
    پیش بینی بازار
    از جمله عواملی که می تواند بر اطمینان بازار و شفافیت آن برای 3 ماهه‌ی پایانی سال جاری مؤثر باشد انشار گزارشات 6 ماهه و آمار تولید و فروش آن ها به خصوص در گروه خودرویی است تا دلیل اقبال به این گروه ( از بعد هیجانی بودن و یا دلایل بنیادی ) مشخص شود. اما در مجموع به نظر می رسد گروه سرب و روی، زغال سنگی ها و فلزات با افزایش قیمت های جهانی که تاثیر مثبتی را بر این گروه گذاشت گزاشات مثبتی را برای 6 ماهه اعلام کنند. در ارتباط با سنگ_آهن بررسی پلاتس نشان میدهد که موجودی انبارهای فولادسازان چین اندک است و انتظار رشد تقاضا وجود دارد. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده با جهش قیمت ذغال کک شو قیمت تمام شده فولاد 70 دلار در هر تن رشد داشته لذا بزودی باید منتظر افزایش قیمت فولاد بود.

    وب سایت شرکت : www.emaco.pro

    برچسب ها