عصر خودرو

در بورس کالای ایران رقم خورد؛

رشد ۴۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به دو هزار و ۶۸۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۳۱۸ میلیارد ریال رسید که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به معاملات روز یکشنبه تجربه کرد.

رشد ۴۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با وجود رشد نرخ دلار و ثبات نسبی اونس در بازارهای جهانی بهای سکه در بازار آتی بورس کالای ایران با کاهش رو به رو شد.

    در دومین روز هفته معاملاتی سکه در بازار آتی بورس کالای ایران هر پنج سر رسید فعال این بازار با روند نزولی قیمت مواجه شد.

    به این ترتیب بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 127 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/11 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0/09 درصدی به قیمت یک میلیون و143 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 158 هزار تومان معامله و با کاهش 0/09 درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با 0/03 درصد رشد به قیمت یک میلیون و 175 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 194 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/08 درصدی را به ثبت رساند.

    در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

    شرایط بازار سکه نقدی طی  روز دوشنبه با بازار آتی متفاوت بود، به طوری که همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. در کنار افزایش بهای شاخص ارزی، کاهش نیافتن بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. قیمت ثبت شده روز دوشنبه بازار سکه اختلاف چندانی با ارزش ذاتی آن نداشت؛ امری که نشان‌دهنده حبابی نبودن قیمت‌ها و طبیعی بودن فضای بازار بود.

    معامله 68 سکه در قالب گواهی سپرده

    حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 68 سکه به ارزش 757 میلیون ریال رسید که نسبت به معاملات روز یکشنبه رشد 9 درصدی داشته است چرا که حجم معاملات طی روز گذشته به 62 سکه در قالب گواهی سکه طلا رسیده بود.

    معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها