عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ارتباط با بورس‌های خارجی مستلزم پیگیری جدی سازمان بورس است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بخش اوراق بهادار سرمایه گذاران زیادی از خارج ایران تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس ایران را دارند عنوان کرد که هنوز شرایط حضور آنها فراهم نشده اما این موضوع بایستی با پیگیری سازمان بورس حل شود.

ارتباط با بورس‌های خارجی مستلزم پیگیری جدی سازمان بورس است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمودرضا الهی‌فرد درباره‌ ورود ابزارهای نوین مالی به بورس ایران، اظهار کرد: کارگروهی در کانون کارگزاران بورس وجود دارد که روی معاملات آپشن کار می‌کند. از طرفی بازار سرمایه ما سابقه استفاده از فیوچر روی چند کالا بویژه سکه طلا را دارد و در مورد سکه طلا، قرادادهای آتی بصورت کاملا موفق عمل کرده و چند سالی است که مورد استقبال قرار گرفته و در حال انجام و همواره رو به بهبود بوده است. امید است ابزارهای دیگر هم بتوانند در بورس ایران مورد استفاده قرار گیرد.

    مدیرعامل کارگزاری سی ولکس درباره ارتباط بورس‌های منطقه با ایران، گفت: گر چه تاکنون اقداماتی انجام و موافقت نامه‌هایی هم با بورس‌های برخی کشورها امضا شده، ولی هنوز هیچکدام عملیاتی نشده است. یک مورد از این همکاری‌ها که علی رغم جدی بودن طرف مقابل هنوز اجرایی نشده، همکاری با بورس عراق بویژه بورس منطقه اقلیم کردستان است که در حال تأسیس و شکل گیری است و افق پیش روی آن بخصوص برای اقتصاد کشورمان بسیار روشن است که اجرایی شدن آن پیگیری جدی بورس کالا و سازمان بورس ایران را می‌طلبد.

    به گفته وی در بخش اوراق بهادار نیز سرمایه گذاران زیادی از خارج ایران تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس ایران را دارند، ولی هنوز شرایط حضور آنها فراهم نشده است. یکی از موارد مهم و ابتدایی این کار، امکان انتقال وجه از خارج به داخل کشور است که هم اکنون با مشکل مواجه است و این موضوع بایستی با پیگیری سازمان بورس و اقدامات سیستم بانکی کشور حل شود.

    وی در مورد تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا بر بورس ایران، افزود: تأثیر جو روانی بر عملکرد سرمایه گذاران بورس زیاد است و متاسفانه به دلیل عمق کم بازار بورس در ایران و آگاهی کم برخی سرمایه گذاران بورس، شرایط بورس بیشتر تابع جو روانی حاکم بر بورس است، ولی اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌روی آمریکا پیروز شوند به نظر من شرایط بهتری برای بورس و اقتصاد ما ایجاد خواهد شد، چرا که جمهوری‌خواهان شعارهای تند و تیزی داده‌اند، اما دموکرات‌ها معقولانه‌تر عمل می‌کنند. از طرفی کیفیت و شرایط انتخابات ایران هم در وضعیت بورس تاثیرگذار خواهد بود.

    الهی‌فرد با اشاره به سیاست‌های پولی بانک مرکزی، ادامه داد: با توجه به بازدهی بازار کسب‌وکار در شرایط غیر تورمی بویژه شرایط حاضر که اقتصاد درگیر رکود هم است نرخ سود بانک‌ ها بالاست. چرا که افراد می‌توانند بدون هیچ ریسکی پول خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرده و حداقل 18 درصد سود دریافت کنند و نه دغدغه ضرر و زیان ناشی از فعالیت تجاری را داشته باشند و نه درگیر پرداخت مالیات می شوند، بنابراین بازده سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی و همچین سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به سپرده گذاری در بانک پایبن تر است.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که وضعیت رکود مختص کشور ما نیست، تصریح کرد: البته ایران از نظر فضای کسب و کار شرایط بغرنج تری دارد، زیرا همانطور که در بالا گفته شد نرخ سپرده گذاری در بانک های ایران نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار بالاست و در نتیجه و به تبع آن نرخ تأمین مالی از بانک ها نیز افزایش یافته و تأمین سرمایه در گردش برای بنگاه های اقتصادی و تولیدی را گران و غیر اقتصادی کرده است. بنابراین و بطور خلاصه می توان گفت نرخ بهره بالای بانکی هم رقیب تولید و بازار سرمایه در جذب منابع پولی است و هم قیمت تمام شده هزینه تأمین مالی برای بنگاه های تولیدی و اقتصادی را بالا می برد که این موضوع نیز به نوبه خود قدرت رقابت آنها را در مقابل رقبای خارجی و واردات کاهش می دهد.

    وی درباره‌ وجود حجم مبنا در بورس نیز، اظهار کرد: نظرات در این مورد متفاوت است بعضی‌ها معتقد هستند که به دلیل عمق کم بازار و تعداد محدود خریدار و فروشنده در برخی سهام که امکان دستکاری در قیمت ها را میسر می سازد حجم مبنا لازم است تا با معاملاتِ کم، قیمت‌ها بصورت غیرواقعی دستخوش تغییرات نشود، ولی بعضی‌ها هم معتقدند برای رونق بازار بهتر است حجم مبنا وجود نداشته باشد. از طرفی این واقعیت را هم باید در نظر داشت که گاهی اوقات، نحوه و کیفیت اجرای قوانین مهم تَر از خود قوانین است.

    برچسب ها