عصر خودرو

طیب‌نیا اعلام کرد

ایران دارای بهترین عملکرد اقتصادی جهان در شدیدترین تکانه نفتی

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت تدبیر و امید از نوسانات یکی-دو سال اخیر در بازار نفت به عنوان شدیدترین تکانه نفتی تاریخ نام برد و گفت که بر اساس آمار بانک جهانی، ایران بهترین عملکرد اقتصادی جهان را در این تکانه نفتی داشته است.

ایران دارای بهترین عملکرد اقتصادی جهان در شدیدترین تکانه نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا امروز در شورای اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: این موفقیت چشمگیر و بی‌نظیر در شرایطی به دست آمده که ایران با شدیدترین و گسترده‌ترین تحریم‌های بین‌المللی تاریخ نیز روبرو بوده است.

    وی با بیان اینکه این موفقیت به معنای این نیست که در کشور با مشکل اشتغال، رکود و معیشت مردم مواجه نیستیم افزود: با این وجود دولت تدبیر و امید علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که همه از آن آگاه هستیم، بهترین عملکرد ممکن را داشته است.

    این عضو کابینه با بیان اینکه تحریم‌ها می‌توانست هر دولتی را به زانو درآورد گفت: با وجود این نظام مقدس اسلامی و دولت یازدهم با اصرار بر حقوق ملت ایران و پایداری در مقابل قدرت‌ها از حقوق ملت دفاع و آنها را وادار کرد که حقوق ملت بزرگ ایران را به رسمیت بشناسند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت تدبیر و امید کاهش تورم از 43 به حدود 9 درصد در شرایطی که نفت با کمترین قیمت ممکن عرضه می‌شد و کشور با رکود و تحریم‌ها روبه رو بود را نتیجه درایت و برنامه‌ریزی علمی دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید توانست در اوج تحریم‌های ظالمانه و در شرایطی که نفت بالای 100 دلار تا 20 دلار هم کاهش یافت و کشور با رکود و تورم دست به گریبان بود رشد اقتصادی کشور را مثبت و تورم را تک رقمی کند.

    وی از سال 1394 به عنوان بدترین سال تاریخ ایران از نظر منابع اعتباری نام برد و ادامه داد: ایران در این دوران و در شرایطی که به ذخائر ارزی و اعتباری خود دسترسی نداشت، منابع خارجی مسدود بود و پول فروش نفت نیز بر نمی‌گشت دست به کاری بزرگ زد.

    وی با بیان اینکه عربستان در دو سال اخیر و به دنباله تکانه بزرگ نفتی اخیر 350 میلیارد دلار از ذخائر ارزی خود استفاده کرده و عراق و کویت بارها دست به استقراض از بانک های خارجی و جذب منابع خارجی زدند، افزود: ایران بدون امکان استفاده از این روش‌ها توانست بهترین عملکرد اقتصادی جهان را در این تکانه نفتی داشته باشد.

    امسال آثار مثبت اقدامات اقتصادی دولت در جامعه نمایان می‌شود

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه توفیق دولت یازدهم در این شرایط نشان داد که اگر اختلافات سیاسی و حزبی، نزاع بر سرقدرت، حاشیه و...بر اصل اصولی دفاع از منافع کشور در هر شراط غلبه نکند می‌توانیم از هر شرایطی عبور کنیم گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفته از امسال آثار مثبت فعالیت ها و اقدامات اساسی دولت نمایان و محسوس می‌شود.

    طیب‌نیا با بیان اینکه تا پایان سال به رشد اقتصادی 5 درصد می‌رسیم، تصریح کرد: ارزیابی‌های سه و شش ماهه از وضعیت اقتصادی کشور نویدبخش شرایط مساعدتری است.

    وی به برنامه‌ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دولت اشاره و اضافه کرد: هدف اقتصاد مقاومتی مقابله با اقتصاد دولتی و نفتی است چیزی که ما در دوران تحریم و کاهش بهای نفت از آن ضربه خوردیم.

    این عضو کابینه از تدوین یک برنامه جامع از سوی کابینه تدبیر و امید برای اجرایی شدن طرح‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال خبر داد و تصریح کرد: در همین راستا، برش‌های استانی اقتصاد مقاومتی نیز تدوین شده است.
    وی با اشاره به واگذاری ماموریت بر نظارت پروژه های اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن این برنامه جامع به یکی از وزرا گفت: نظارت بر برنامه جامع استان های سمنان و اصفهان به بنده واگذار شده است.
    طیب‌نیا از اولویت‌بندی پروژه های اقتصادی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی در دولت خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا از این پس بنده به عنوان ناظر بر برنامه جامع استان های سمنان و اصفهان مستمرا به این استان‌ها سفر و پیگیر برنامه‌ها خواهم شد.
    وی از تفویض اختیار به استان‌ها خبر داد و گفت: با تلاش دولت بسیاری از اختیارات مدیران کشوری با هدف تسهیل در روند اجرا به مدیران استانی واگذار شده است.
    قرار نیست هر واحدی تعطیلی فعال شود
    وی از تلاش برای فعال‌سازی واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: البته قرار نیست که هر واحدی فعال شود چرا که برخی واحدها به دلیل اینکه فاقد قابلیت‌های لازم برای تولید هستند تعطیل یا نیمه فعال شدند که باید این واحدها منحل شوند.
    این عضو کابینه انحلال واحدهای فاقد قابلیت را نتیجه طبیعی اقتصاد پویا دانست و افزود: اگر واحدی به دلیل مشکلات مالیاتی، کمبود نقدینگی، تامین اجتماعی، نبود مواد اولیه و...تعطیل شده باشد حتما فعال‌سازی می‌شود.

    وی ادامه داد: برخی واحدها اگر فعال شوند در آینده با حجم بالاتری از بدهی به تعطیلی دوباره ناگزیر می‌شوند، لذا باید ارزیابی ها کارشناسانه انجام شود.

    برچسب ها