عصر خودرو

تمرکز دولت بر کاهش هزینه تولید نفت و گاز

عصر بازار- محمود خافانی گفت:« دورانی که در آن نفت یک کالا محسوب می شد و کارتل ها در دنیا برای آن قیمت تعیین می کردند، به سر آمده است.»

تمرکز دولت بر کاهش هزینه تولید نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، محمود خاقانی، کارشناس اقتصاد انرژی،با بررسی تاثیر نشست اوپک بر بازارنفت،گفت:«واقعیت‌های بازار فرق می کند. در بازار اتفاق خاصی رخ نداده که قیمت نفت تغییر کند. هنوز عرضه نفت بازار ماننده گذشته است. بنابراین این توافق هنوز در حد حرف است و برای رسیدن به نتیجه باید صبر کرد.»

     وی افزود:« از سوی دیگر همانطور که این روزها اعلام شده، سهام دویچه بانک به شدت سقوط کرده و به همراه آن یورو نیز کاهش قیمت شدیدی داشته است. وقتی دویچه بانک دچار بحران می شود، درواقع بانک مرکزی یورو دچار مشکل می شود. پس دورنما این است که ما یک بازاری اشباع شده از تقاضا داریم که مشکلات عدیده اقتصادی به ویژه در بخش دلاردارد. بنابراین وقتی عمیقا بررسی می کنید،خواهید دید که این توافق نه به دار است و نه به بار، حتی رسمیت ندارد.»

    خاقانی خاطرنشان کرد:«وقتی قیمت نفت 50 سنت بالا می رود، باید بدانید که یا بازار دست‌کاری شده یا دلار در برابر ارز های دیگر تقویت شده است؛ به همین ترتیب، هر زمان ارزش برابری دلار پایین می آید، قیمت نفت افزایش پیدا می کند. برای اینکه نفت به صورت کالای حفظ ارزش پول مانند طلا است .»

    به گفته وی همه این موارد نشان می دهد که باید کمی صبر کرد. »

    این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره این که مشکل صنعت نفت ایران در بازار های خارجی نیست، گفت:«مشکل صنعت نفت ایران از ابتدا مسایل دیگری بوده و مربوط به نشست اوپک نبوده است. باید یک واقعیت را قبول کنیم که ما در ایران سیاست گذاری کلان برای انرژی نداریم. آقای زنگنه وزارتخانه صنعت نفتی را اداره می کند که این وزارتخانه به کلی شخم خورده است.»

    او ادامه داد:«زمانی این وزارتخانه با 50 الی 60 هزار کارمند 6 میلیون نفت تولید می کرده،حتی قبل از اینکه آقای زنگنه وزارت نفت را به وزیر دولت نهم تحویل بدهد، با حدود 80 هزار کارمند روزی بیش از 4 میلیون بشکه در روز تولید می کرد. اما در طول دولت نهم و دهم تعداد کارمندان این وزارتخانه به 235 هزار نفر رسید که همه حقوق های بالایی دارند.در نهایت اینکه زمانی آقای زنگنه وزارت نفت را تحویل گرفت، که ایران حدود 700 هزار الی یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد. »

    خاقانی با بیان اینکه آقای زنگنه مافیایی که در این چند سال در صنعت نفت شکل گرفته بود، به طور کلی از بین برد،گفت:«در واقع آقای زنگنه وزیر نفت نشد و مدیر پروژه شد؛ به پارس های جنوبی که میلیارد ها سرمایه گذاری در آن صورت گرفته بود رفت و آن پروژه ها را به تولید رساند.وزارت نفت را آماده کرد که بعد از برجام به دوران گذشته برسد.»

    این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد:« بنابراین مشکل ایران مشکل دیگریست. هزینه تولید نفت و گاز در ایران بسیار بالاست و پروژه ها گران تمام می شوند. عربستان هم دلواپسی از این بابت ندارد و می گوید با این هزینه بالا ایران نخواهد توانست در بازار رقابتی مشتری پیدا کند و اگرهم پیدا کند نمی تواند با قیمت های کنونی رقابت کند.»

    وی افزود:« مشکل ایران با توجه به موفقیت نسبی برجام، در بازار های برون مرزی نیست و درون مرزی است.»

    خاقانی با اشاره به توافق اخیر اوپک گفت:«به نظر من اوپک درحال موت است؛اوپک دیگر در بازار جهانی نفت سرنوشت ساز نیست.دوران اینکه نفت یک کالا محسوب می‌شدو کارتل‌ها در دنیا قیمت تعیین می کردند،به سر آمده.الان دوره تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.»

    برچسب ها