عصر خودرو

بلومبرگ:

۳ گروه برنده و ۲ گروه بازنده توافق اوپک چه کسانی هستند؟

عصر بازار- بعد از توافق اوپک در الجزایر سه گروه شامل؛ تولید کنندگان نفت، بانک‌های مرکزی اروپا به ویژه بانک مرکزی ژاپن و تولیدکنندگان شیل جزو برندگان خواهند بود؛ همچنین شرکت‌های خدمات هواپیمایی و رانندگان نیز از بازندگان این توافق هستند.

۳ گروه برنده و ۲ گروه بازنده توافق اوپک چه کسانی هستند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر، کشورهای اوپکی توافق کردند تا تولید خود را حدود 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

    این توافق به نفع برخی کشورها و شرکت ها و به ضرر برخی دیگر خواهد بود.

    این توافق، پایانی بر سیاست سعودی ها برای حداکثر تولید بود که در نتیجه همین سیاست بود که قیمت نفت سقوط کرد.

    با تغییر این سیاست به طور کلی معادلات در بازار نفت بین المللی تغییر کرد و جای برخی بازنده ها با برنده ها تغییر کرد.

    البته لازم به ذکر است که تا اجرای این سیاست راه زیادی مانده و از سوی دیگر دیگر کشورها که عضو اوپک نیستند نیز باید برای رسیدن این کارتل به اهداف این توافق برخی اقدامات را انجام دهند.

    بر اساس پیش‌بینی‌ها، این توافق قیمت نفت را به حد زیادی افزایش نخواهد داد و نفت برنت را از حدود 46 دلار کنونی به متوسط  52 دلار در سه ماهه پایانی سال 2016 خواهد رساند.

    اولین برنده این توافق کشورهای عضو اوپک هستند که عربستان و ونزوئلا از جمله با بیشترین کسری بودجه سالانه در میان آنها محسوب می شوند.

    عربستان در سال 2015 معادل 100 میلیارد دلار کسری بودجه داشت و طی سال جاری نیز همین کاهش شدید درآمدهای نفتی این کشور را بر آن داشت تا سیاست خود را تغییر داده و تولید خود را کاهش دهد.

    این کشورها در زمان فراوانی قیمت نفت در حوزه مخارج عمومی با دست باز عمل کرده و هم اکنون با مشکل جدی در تأمین برخی از هزینه های عمومی خود مواجه هستند.

    عربستان در میان کشورهای جی 20، بیشترین کسری بودجه را دارد.

    ایران نیز از جمله برنده های این توافق است چرا که علی رغم این توافق از اجرای آن مستثنی شده و حتی می تواند بیش از میزان کنونی تولید کند.

    دیگر کشورهای غیر اوپکی نیز علی رغم عدم حضور در این توافق در صورت افزایش قیمت نفت سود خواهند برد اما باید در این زمینه سیاست های خود را مطابق با آن تعیین کنند. در صورتی که آنها با این توافق همراهی نکنند درآمدهای نفتی خود را کاهش خواهند داد.

    بانک های مرکزی برخی کشورهای جهان نیز برنده این توافق خواهند بود، چرا که پایین بودن قیمت نفت سیاست بسیاری از این بانک ها را برای افزایش نرخ تورم در کشورهای خود را نقش بر آب کرده است.

    در میان این بانک ها بانک مرکزی ژاپن بیشترین سود را خواهد برد چرا که اقتصاد این کشور در شرایط بحرانی به سر برده و نرخ تورم نیز به شدت پایین است و تلاش های این بانک برای افزایش ان تا کنون  تقریبا بی نتیجه بوده است.

    از سوی دیگر بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز بسیار درگیر پایین بودن نرخ تورم است و قیمت پایین سوخت از افزایش آن جلوگیری می کند.

    افزایش قمت نفت در بازار جهانی می تواند این بانک‌ها را به اهداف خود نزدیک‌تر کرده و اقتصاد آن ها را از شرایط بحرانی کنونی خارج کند.

    شرکت های فعال در حوزه انرژی و به خصوص تولید کنندگان نفت شیل نیز از جمله شاخص ترین برنده های این توافق هستند چرا که سیاست عربستان برای از میدان به در کردن شیلی‌ها تولید کنندگان این نفت پر هزینه را در زمان پایین بودن قیمت نفت به شدت تحت فشار قرار داده است و افزایش نسبی قیمت نفت می تواند جان تازه ای به این شرکت ها بدهد.

    بر همین اساس ارزش سهام این شرکت ها در سراسر جهان طی روزهای گذشته افزایش نسبی را تجربه کرده است.

    اما دو قشر بزرگترین بازندگان توافق اوپک و افزایش احتمالی قیمت نفت خواهند بود.

    بزرگ ترین بازنده توافق اوپک شرکت های خدمات هوایی خواهند بود که طی روزهای اخیر ارزش سهام آنها روندی نزولی را تجربه کرده است.

    در زمان پایین بودن قیمت نفت، این شرکت ها توانسته بودند با ارائه خدمات ارزان قیمت، بازدهی مالی این شرکت ها را به شدت افزایش دهند.

    در پی این توافق ارزش سهام شرکت‌های‌ بزرگی نظیر لوفتهانزا و ریان ایر به ترتیب 2.9 و 2.3 درصد کاهش یافته است.

    رانندگان نیز بازنده این توافق هستند چرا که قیمت هر گالن بنزین در آمریکا در هفته جاری 2.22 دلار بود که نسبت به 3.5 دلار در دو سال پیش تقریبا نصف شده است و هر گونه افزایش قمیت نفت به طور مستقیم قمیت حامل های انرژی را افزایش خواهد داد.

    در فرانسه قیمت هر لیتر بنزین سوپر 1.3 یورو است که در پایین ترین میزان خود از سال 2009 بوده و کاهش شدیدی را از 1.7 یورو در سال های پیش تجربه کرده است.

    برچسب ها