عصر خودرو

پوند استرلینگ سقوط کرد

آغاز مشوش آخرین فصل بازار

عصر بازار- بازارهای جهان در نخستین روز کاری آخرین فصل سال ۲۰۱۶ بیشتر به اخبار بحران بانکی آلمان توجه داشتند. با وجود کاهش نگرانی درباره وضعیت دویچه بانک، اوضاع بحرانی مانده تا بانک مرکزی بریتانیا هم به فکر تشدید تست استرس بانک‌های خود بیفتد.

آغاز مشوش آخرین فصل بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  دیگر علت تصمیم «بانک انگلستان»، تعیین ضرب‌الاجل ماه مارس برای آغاز رسمی روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است که دوشنبه باعث سقوط بیش از یک درصدی پوند استرلینگ مقابل دلار و یورو شد. صبح دوشنبه اخباری از کاهش نگرانی‌ها درباره وضعیت «دویچه بانک» منتشر شد که باعث افت بهای طلا شد، اما ثبت قیمت 1316 دلار برای اونس فلز زرد در هفته گذشته، باعث افزایش خریدها در ابتدای هفته جدید شد تا در مقاطعی به ارزش این کالای گرانبها افزوده شود. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1312 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دوشنبه رقم خورده باشد.

    اونس طلا که در هفته انتهایی سپتامبر 6/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، پیش از آغاز هفته جدید به امید اثر افزایشی نگرانی‌های بانکی آلمان بود. با کاهش نگرانی‌ها، اونس در اولین دقایق روز دوشنبه به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرد، اما با نزدیک شدن بها به عدد 1313 دلار، موقعیت فروش بسیاری از معامله‌گران پایان یافت تا با افزایش خریدها، قیمت بالا برود. با این همه، در صورت نرسیدن اخبار بد تازه از بحران دویچه بانک، احتمال افت بیشتر طلا وجود دارد چراکه نه‌تنها ماه اکتبر به لحاظ سنتی ماه بدی برای طلا است، ‌بلکه بازارهای چین هم که مهم‌ترین واردکننده طلا است این هفته تعطیل هستند. بازارهای چین تا 9 اکتبر تعطیل خواهند بود و در همین روزها، دویچه بانک تلاش خواهد کرد با مقام‌های آمریکایی به توافق برسد. اختلاف حقوقی بین دویچه بانک و دادگستری ایالات متحده آمریکا و احتمال پرداخت رقمی معادل 14 میلیارد دلار برای حل و فصل این دعاوی برای این بانک بحران‌ساز شده است. از سوی دیگر با این تحولات تمایل مشتریان به خروج سرمایه از این بانک افزایش یافته است.

    به این ترتیب ارزش سهام بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان به شدت سقوط کرده است. بحران دویچه بانک مهمترین علت خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت طلا است. در نظرسنجی از کارشناسان 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 50 درصد پاسخ‌دهندگان جهت‌گیری طلا در روزهای آینده را قطعی نمی‌دانند، اما 9 نفر معادل 45 درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. تحلیلگران عمدتا از آن رو افزایشی‌اند که انتظار دارند به‌دلیل ادامه نگرانی‌ها درباره «دویچه بانک» خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد. علاوه‌بر دویچه بانک، «کامرز بانک» آلمان هم با چالش‌هایی روبه‌رو شده که باعث شده نگرانی‌هایی درباره کل نظام بانکی اروپا شکل بگیرد. «بانک انگلستان»، بانک مرکزی بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد که تست استرس بانک‌های این کشور را گسترده‌تر خواهد کرد. همزمان با این موضع‌گیری، پوند استرلینگ بعد از مشخص شدن زمان آغاز رسمی فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افتی قابل توجه روبه‌رو شد. پوند روز گذشته به کمترین ارزش خود مقابل یورو در سه سال گذشته و کمترین ارزش خود مقابل دلار در سه ماه گذشته رسید. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا یکشنبه گفته بود که به دنبال توافقی خوب برای «خروج» است اما این خروج یکی از پیچیده‌ترین توافق‌های اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. پوند که در سه ماه سوم سال 2016، بدترین فصل خود از سال 1984 را تجربه کرده بود، روز دوشنبه به کف 31 ساله ماه جولای مقابل دلار نزدیک شد.

    عوامل اروپایی تا آخر هفته به اثرگذاری خود ادامه خواهند داد، اما داده‌های مهم دیگری نیز در راه هستند. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت تاثیر آمارهای اشتغال آمریکا در ماه سپتامبر و گمانه‌زنی‌های مربوط به وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه‌های آینده قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، به نظر می‌رسد طی هفته جاری انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه سپتامبر بیشترین تاثیر را بر بازارهای بین‌المللی به‌خصوص قیمت طلا و فلزات گرانبها خواهد داشت. گمانه‌زنی‌های زیادی هم در خصوص وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال مطرح شده است.

    برچسب ها