عصر خودرو

بررسی روند تغییرات آینده بازارهای کالایی؛

دورخیز نفتی بازارهای کالایی جهان

عصر بازار- با توافق نفتی اعضای اوپک بر سر کاهش میزان تولید نفت به میزان ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز از نوامبر ۲۰۱۶ به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از بهبود در روند قیمتی بازارهای گوناگون در راه است.

دورخیز نفتی بازارهای کالایی جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان معتقدند طی مدت بیش از دو سال گذشته کاهش شدید و باورنکردنی قیمت نفت که بهای این کالای استراتژیک را تا 27 دلار در هر بشکه نیز کاهش داد، یکی از فاکتورهای مهم برای پایین‌آمدن یا ثبات در مرزهای پایین قیمتی در بازارهای کالایی بوده است. به عقیده آنها بازارهای کالایی نفت را به‌عنوان یک عامل مهم و مؤثر می‌شناسند و تغییرات قیمتی در این کالا به تغییر و نوسان در سایر کالاها منجر می‌شود. حال بهای نفت با توافق کشورهای عضو اوپک به نزدیکی 50 دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا 65 دلار در اواسط سال آینده افزایش یابد (پیش‌بینی اخیر رویترز حکایت از افزایش 10 دلاری بهای نفت تا اواسط 2017 دارد).

    بازارهای پتروشیمی سبز‌پوش

    در این شرایط اما به نظر می‌رسد با فرض ثبات سایر عوامل مؤثر بر بازارهای کالایی، این بازارها آماده یک دورخیز نه‌چندان سریع اما قطعی خواهند شد و نشانه‌های این امر در بازارهایی مثل محصولات پتروشیمی اعم از پلیمرها و شیمیایی‌ها مشهود است. به هر حال افزایش بهای نفت و به تبع آن گاز قیمت سوخت و خوراک را در هر دو بخش مایع و گازی افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی ادامه داشته باشد. در حال‌حاضر نیز بهای محصولاتی همچون متانول و گریدهای لاستیکی با کاربردهای صنعتی روند افزایشی به خود گرفته است. در بازارهای پلیمری نیز قیمت پلی‌اتیلن‌ها با رشد در بازارهای منطقه‌ای روبه‌رو‌ شده است که به عقیده فعالان بازار، این افزایش‌ها تابع رشد بهای نفت در مدت اخیر رخ داده و چون این محصولات در حال حاضر با تقاضای منطقه‌ای قابل‌توجهی نیز روبه‌رو‌ است بنابراین قیمت‌ها در این گروه‌ها با رشد همراه شده است. قیمت نفت از اواسط سال جاری میلادی تا‌کنون در حدود 30 درصد رشد کرده و این افزایش قیمت در بازار محصولات پتروشیمی به‌صورت رشد قیمت‌ها در محدوده 15 تا 20 درصدی ظاهر شده است.

     

    رشد دسته‌جمعی فلزات پایه

    در سایر بازارها نیز اما این موارد کم و بیش قابل بررسی است. به‌عنوان مثال بهای آلومینیوم که در اوایل آگوست روند کاهنده با شیب تندی را آغاز کرده بود، در میانه سپتامبر تغییر جهت ناگهانی و متناسبی را در پیش گرفت و به این ترتیب در مدت کمتر از 20 روز توانست تمام کاهش خود را جبران کند. این محصول در حال‌حاضر در قیمت هزار و 658 دلار در هر تن معامله می‌شود در حالی‌که در اوایل سپتامبر نیز در همین محدوده قیمتی بود. با این حال آنطور که گزارش‌ها حکایت دارند تقاضا برای این محصول همانند سایر انواع فلزات پایه با زمزمه‌های افزایش قیمت نفت رو به رشد بوده و به تشدید فشار قیمتی منجر شده است. در بازار مس نیز روندی تقریبا مشابه را در دو ماه گذشته شاهد هستیم به‌طوری‌که مس که در اواسط ماه گذشته در رقم 4 هزار و 600 دلار معامله می‌شد در حال حاضر در بازار لندن به 4 هزار و 832 دلار در هر تن رسیده است که نشان می‌دهد روند خرید نیز در این بازار آغاز شده است. در بازار سرب نیز آنطور که در نمودار مشاهده می‌شود در سه ماه گذشته بهای این کالا روند رو به رشد ممتدی را پشت‌سر گذاشته است به‌طوری‌که قیمت این فلز از هزار و 820 دلار در هر تن به بیش از 2 هزار و 105 دلار رسیده است و انتظار می‌رود روند مذکور ادامه داشته باشد. بازار روی نیز روند مشابهی را با بازار سرب پشت‌سر گذاشته است. بر اساس این گزارش، این فلز که در قیمت دو هزار و 125 دلار در اوایل ماه جولای قیمت خورده بود به تدریج و با رشدی چشمگیر در حال حاضر به 2 هزار و 350 دلار در هر تن رسیده است. در سایر فلزات پایه نیز روندهای مشابهی را شاهد هستیم.

    فولاد تحت‌الشعاع 3 عامل

    در بازار جهانی فولاد نیز آنطور که کارشناسان بازارهای جهانی می‌گویند، تابع سه عامل مهم، روند رو به رشدی را طی می‌کند. عامل اول افزایش تقاضا برای برخی محصولات فولادی در چین و برخی کشورهای آسیایی است که انتظار می‌رود به تشدید قیمت‌ها اما با شیبی ملایم منجر شود. موضوع دیگر اما افزایش بهای زغال‌سنگ در بازارهای جهانی است. این کالا که تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت فولاد دارد روند رو‌به‌رشدی را پشت‌سر می‌گذارد که انتظار می‌رود این اثر در بازار فولاد نیز خودنمایی کند. اما عامل سوم که موضوع بسیار مهمی در آینده بازار فولاد محسوب می‌شود رشد بهای نفت در بازارهای جهانی است. به عقیده تحلیلگران این عامل به زودی خود را در قیمت محصولات فولادی نمایان خواهد کرد و در نتیجه روند رو به‌رشد فعلی که البته کم‌رمق است ممکن است به روندی با توان بالای رشد تبدیل شود.

     

    بخش کشاورزی و جهش سریع

    در این بین بخش دیگری از بازارهای کالایی که از روند رو به رشد قیمت نفت متاثر خواهند شد تولیدات کشاورزی است. محصولات کشاورزی از دو بخش هزینه‌های تولید کود شیمیایی و هزینه‌های حمل‌ونقل‌ به‌شدت به قیمت نفت وابستگی دارد. البته از منظر حمل و نقل باید گفت اثر ثانویه افزایش قیمت نفت، رشد هزینه‌های مذکور است که با ضریبی نسبتا ثابت همه انواع کالاها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. افزایش قیمت دانه‌های روغنی، افزایش قیمت سویا و در نتیجه کنجاله سویا، رشد بهای ذرت و حتی گندم اثرات ثانویه‌ای را در بازار محصولات کشاورزی به‌خصوص دام و طیور به همراه خواهد داشت. این در حالی است که روند صعودی بهای محصولات کشاورزی و غذایی از مدت‌ها پیش آغاز شده است، به‌طوری‌که سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ماه قبل اعلام کرد: بهای جهانی مواد غذایی با افزایش قیمت تمامی این کالاها به بالاترین میزان در بیش از یک سال اخیر رسیده است. شاخص محصولات کشاورزی فائو نیز که از سال 2013 تاکنون روند کاهشی ماهانه را طی کرده بود، در سال جاری روندی مخالف را در پیش گرفته است و به این ترتیب می‌توان انتظار روندی رو به رشد را در این محصول داشت.

    برچسب ها