عصر خودرو

شاخص ارزی به دو قدمی محدوده ۳۵۹۰ رسید

پیشروی دلار با بازارهای همسایه

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار به سوی مرز ۳ هزار و ۵۹۰ تومان حرکت کرد؛ هر چند نتوانست از آن عبور کند. روز دوشنبه، شاخص ارزی با ۶ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۸۸ تومان رسید.

پیشروی دلار با بازارهای همسایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش ارزش دلار در هرات افغانستان، رشد جزئی نرخ حواله درهم و جوسازی معامله‌گران آتی 3 نیروی افزایشی بودند که قیمت را در مسیر صعودی قرار دادند. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. در کنار افزایش بهای شاخص ارزی، کاهش نیافتن بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. قیمت ثبت شده روز دوشنبه بازار سکه اختلاف چندانی با ارزش ذاتی آن نداشت؛ امری که نشان‌دهنده حبابی نبودن قیمت‌ها و طبیعی بودن فضای بازار بود.

    در سومین روز هفته، بازار با هیجان بیشتری آغاز به کار کرد. روز دوشنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 584 تومان کلید خورد که 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. این قیمت در فضایی ثبت شد که در معاملات فردایی، قیمت‌های بالاتری در حال ثبت بود و معامله‌گران آتی سعی می‌کردند با ایجاد هیجان، قیمت بازار نقدی را تحت‌تاثیر قرار دهند. نشانه‌های دیگری نیز برای تحرکات معامله‌گران وجود داشت. در ابتدای روز دوشنبه، خریداران قیمت 3هزار و 582 تومان را پیشنهاد دادند؛ ولی هیچ معامله‌گری حاضر نشد با این قیمت ارز خود را به فروش برساند؛ به‌طور‌کلی در ربع ساعت ابتدایی روز دوشنبه فروشنده چندانی در بازار وجود نداشت و قیمت در معاملات فردایی نیز راه صعودی را در پیش گرفته بود، در این شرایط قیمت به سرعت به سمت محدوده 3 هزار و 590 تومان حرکت کرد؛ ولی زمانی که به آن نزدیک شد، تعداد فروشندگان ارزی در بازار بالا رفت تا قیمت رشد بیشتری را تجربه نکند. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 588 تومان بود که 6 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. روز یکشنبه، شاخص ارزی با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 582 تومان رسیده بود. برخلاف رشد قیمت دلار، در سومین روز هفته، ارزش پوند و یورو در بازار داخلی پایین آمد. روز دوشنبه، با مشخص شدن زمان آغاز فرآیند رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارزش پوند در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد که انعکاس آن در بازار داخلی کاهش 15 تومانی این ارز و رسیدن به قیمت 4 هزار و 660 تومان بود. در دوازدهمین روز مهرماه، یورو نیز با 5 تومان افت به قیمت 4 هزار و 40 تومان رسید.

    افزایش بهای دلار و نزدیک شدن به سوی مرز 3 هزار و 590 تومان یک بار دیگر انتظارات افزایشی معامله‌گران را بالا برده است. به گفته فعالان، در اولین روز هفته، قیمت دلار به سمت محدوده یاد شده حرکت کرد؛ ولی به سرعت از آن پایین آمد. در ادامه، روز یکشنبه نیز دلار کاهش قیمت را تجربه کرد تا برخی معامله‌گران تصور کنند که این ارز پس از رسیدن به سقف قیمت راه کاهشی را در پیش گرفته است. با این حال، نوسانات روز دوشنبه، شماری از معامله‌گران ارزی را به آینده قیمت امیدوار کرده است. این در حالی است که برخی فعالان اعتقاد دارند که روز دوشنبه بازار بیشتر تحت‌تاثیر جوسازی معامله‌گران فردایی پیرامون افزایش ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و رشد نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ در نتیجه این روند ادامه دار نخواهد بود. به گفته شماری از فعالان، در ادامه مهرماه، با توجه به قرار گرفتن بازار در ماه محرم، تقاضا به‌طور سنتی در بازار پایین خواهد آمد و در نتیجه نوسانات افزایشی بازار محدود خواهد شد.

    برچسب ها