عصر خودرو

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان:

بورس کالای ایران بازار سیمان را از انزوا خارج می کند

عصر بازار: دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به جلساتی با وزارت صنعت برای صادرات سیمان از بورس کالا گفت: حداکثر تا پایان سال جاری صادرات پر حجم سیمان از بورس کالا آغاز شود.

بورس کالای ایران بازار سیمان را از انزوا خارج می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دولتی، کارشناسان از فراهم شدن آخرین مرحله برای عرضه و کشف قیمت سیمان در تالار داخلی و صادراتی بورس کالای ایران خبر دادند، چراکه براساس قانون، قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری باید در شورای رقابت و کشف قیمت کالاهای رقابتی و غیرانحصاری باید در بورس کالای ایران صورت گیرد، از این رو زمینه عرضه سیمان که کالایی غیر انحصاری به شمار می رود، در بازار رقابتی بورس کالا بیش از گذشته فراهم شده است.

    عبدالرضا شیخان گفت: با آزادسازی قیمت سیمان، به طور جدی به دنبال آغاز صادرات سیمان از بورس کالای ایران هستیم تا این دوعامل یعنی واقعی شدن قیمت و رشد صادرات بتواند بازار سیمان را از انزوا خارج کند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: ما معتقدیم کل سیمان صادراتی کشور باید از کانال بورس کالا به بازارهای جهانی صادرات شود که برای این کار به مصوبه ای در حوزه گمرک نیاز داریم. براساس این مصوبه، صادرات سیمان بدون حواله معامله در بورس کالا ممنوع می‌شود تا کل صادرات کشور از یک کانال شفاف و با قیمت رقابتی و واقعی انجام شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این باره جلساتی با مسئولان و کارشناسان وزارت صنعت برگزار کرده اید؟ گفت: بله، در جلسات وزارت صنعت بحث صادرات سیمان از بورس کالا مطرح شده که کلیات نتایج مثبت بوده است. در این بین تنها مانع فعلی ابلاغ همان مصوبه به گمرکات کشور برای صادرات سیمان است که به محض این ابلاغیه، صادرات از بورس کلید می خورد.

    وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شواهد موجود، زمان آغاز صادرات سیمان از بورس کی خواهد بود؟ گفت: به نظر می رسد طی ماه های آینده و حداکثر تا پایان سال جاری صادرات پر حجم سیمان از بورس آغاز شود.

    شیخان در پایان مزیت‌های صادرات سیمان از بورس کالا را برشمرد و گفت: از بزرگترین مزیت‌های این کار می توان به شفاف سازی قیمت، رشد صادرات سیمان کشور به خصوص برای شرکت هایی که نزدیک به مرزهای خروجی هستند، افزایش فضای رقابتی در بازار داخل،  جلوگیری از رقابت منفی و اعلام قیمت های سلیقه ای در این صنعت، اطمینان خریداران خارجی از خرید محصول با کیفیت، حضور سرمایه گذاران در مکانی با اعتبار همچون بورس کالا و مشخص بودن کلیه روند معامله و نحوه پرداخت همگی از مزیت های بورس کالا برای صنعت سیمان کشور است.

    برچسب ها