عصر خودرو

سبد سرمایه‌گذاری چند شرکت

پیش‌بینی سود با وجود زیان ۶ ماهه

عصر بازار: در این گزارش به بررسی شرکت‌های «والبر»، «خراسان»، «وتوشه»، «ثتران» و «وبهمن» بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده روی سایت کدال پرداخته می شود.

پیش‌بینی سود با وجود زیان ۶ ماهه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در این گزارش به بررسی شرکت‌های «والبر»، «خراسان»، «وتوشه»، «ثتران» و «وبهمن» بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده روی سایت کدال می‌پردازد.

    پیش‌بینی کارشناسی سود «خراسان»
    پتروشیمی خراسان که با نماد «خراسان» در فرابورس تهران فعالیت می‌کند به تازگی آمار تولید و فروش خود در خرداد ماه را ارائه کرده است. این شرکت که محصول اصلی آن اوره و همچنین آمونیاک است در سایت «تدان» (زیرمجموعه سایت کدال که در آن کامنت‌گذاری توسط کارشناسان بورسی انجام می‌شود) مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب، پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی منتهی 29/12/94 بررسی شده است. بر اساس مفروضات شرکت، قیمت جهانی اوره 5/292 دلار بر تن و نرخ تسعیر ارز (قیمت دلار) 3250 تومان در نظر گرفته شده است.

    این در حالی است که با توجه به بررسی کارشناس مزبور، نرخ اوره در شرایط فعلی مسیر کاهشی داشته و حدود 253 دلار به ازای هر تن است. بنابراین، اگر نرخ اوره 253 دلاری را مبنای بودجه شرکت قرار دهیم، سودآوری آن از 1752 (پیش‌بینی خود شرکت) به 1432 ریال (برآورد کارشناس) می‌رسد و در نتیجه نسبت قیمت به درآمد (P/E) آن از 3.4 به 4.3 مرتبه می‌رسد. البته باید در نظر داشت که در بررسی کارشناس، نرخ دلار همان 3250 تومان در نظر گرفته شده، این در حالی است که متوسط قیمت دلار از ابتدای سال حدودا 2.5 درصد بیشتر (3320 تومان) بوده است. در ادامه سال نیز نتیجه مذاکرات هسته‌ای به شدت روی قیمت ارز اثرگذار خواهد بود که سودآوری شرکت را متاثر خواهد کرد.

    پیش‌بینی سود «ثتران»
    شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران که با نماد «ثتران» در فرابورس فعالیت می‌کند در آخرین گزارش منتشرشده در سایت کدال، پیش‌بینی سود خود را برای سال مالی منتهی به 31/06/94 بر اساس عملکرد 6 ماهه اعلام کرد. با وجود آنکه شرکت مزبور در 6 ماه نخست سال مالی خود 66 ریال زیان محقق کرده است، پیش‌بینی می‌کند در پایان سال مالی 309 ریال سود محقق کند. مقایسه این عملکرد با سال گذشته نیز نشان می‌دهد برای سال مالی منتهی به 31/06/93، شرکت در 6 ماه نخست سال مالی مزبور، 70 ریال زیان را محقق کرده بود، اما در پایان سال 515 ریال سود کسب شد. بنابراین، در شرایط فعلی نیز می‌تواند چنین پیش‌بینی برای سال مالی جاری تحقق یابد.

    تغییرات قابل توجه پورتفوی «وتوشه»
    شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه با نماد «وتوشه» در بورس تهران فعالیت می‌کند که صورت وضعیت پورتفوی یک ماهه خود در انتهای خرداد را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در میان شرکت‌های بورسی، 1.6 میلیون سهم شرکت پتروشیمی خارک، 200 هزار سهم مربوط به هلدینگ توسعه معادن و فلزات، 163 هزار سهم ایران خودرو، 184 هزار سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی، 72 هزار سهم پتروشیمی خراسان، 50 هزار سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، 93 هزار سهم سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، 200 هزار سهم پتروشیمی جم، 97 هزار سهم تراکتورسازی ایران، 375 هزار سهم رایان سایپا، 270 هزار سهم پتروشیمی لردگان، 123 هزار سهم پتروشیمی شیراز، 186 هزار سهم مخابرات، 110 هزار سهم پخش البرز و 118 هزار سهم لیزینگ ایران از جمله مهم‌ترین سهامی هستند که به پورتفوی این شرکت اضافه شدند. همچنین، 100 هزار سهم بیمه البرز، 238 هزار سهم هلدین صنایع پتروشیمی خلیج فارس و 51 هزار سهم کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی از جمله سهامی بودن که از سبد سرمایه‌گذاری «وتوشه» خارج شدند. با وجود این تغییرات زیاد در شرکت‌های بورسی، وضعیت پورتفوی شرکت‌های خارج از بورس بدون تغییر باقی مانده است. وضعیت پورتفوی این شرکت نشان می‌دهد سهام وابسته به گروه‌های خودرویی، لیزینگ و پتروشیمی با اقبال این شرکت همراه بوده است.

    سبد سرمایه‌گذاری «وبهمن» در خرداد
    شرکت سرمایه‌گذاری بهمن که با نماد «وبهمن» در بورس تهران فعالیت می‌کند در آخرین اطلاعیه منتشرشده خود در سایت کدال، وضعیت پورتفوی خود در خرداد ماه را ارائه کرد. در میان شرکت‌های بورسی، حدود 3.1 میلیون سهم گروه بهمن، یک میلیون سهم رایان سایپا و 762 هزار سهم بهمن لیزینگ به سبد سرمایه‌گذاری این شرکت افزوده و حدود 334 هزار سهم سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران از سبد سرمایه‌گذاری «وبهمن» خارج شده است. در سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارج از بورس نیز تغییراتی انجام نشده است که به طور کلی بیانگر ثبات نسبی در پورتفوی این شرکت دارد.

    پورتفوی یک ماهه «والبر»
    شرکت گروه دارویی البرز (گروه سرمایه‌گذاری البرز) که با نماد «والبر» در بورس تهران فعالیت می‌کند، گزارشی از وضعیت پورتفوی یک ماهه خود در خرداد ارائه کرده است. بر این اساس، در میان شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار سهام که «والبر» سهامدار آن است، حدود 33 هزار سهم شرکت گروه دارویی سبحان، 151 هزار سهم لابراتورهای دارویی رازک و 100 هزار سهم داروسازی تولیددارو به سبد سرمایه‌گذاری این شرکت افزوده شده است. اما در میان شرکت‌های خارج از بورس، حدودا 5 میلیون سهم به ارزش 20 میلیارد ریال به سبد سرمایه‌گذاری این شرکت افزوده شده است که اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نشده است و از این شرکت‌ها به عنوان «سایر شرکت‌های خارج از بورس» یاد شده است.