عصر خودرو

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه و تجارت:

بعد از نفت؛ معدنی ها بیشترین تراز تجاری کشور را از آن خود کردند

عصر بازار- بیشترین رشد صادرات غیر نفتی در چند ماه گذشته در بخش معدن بوده که این یک قدم رو به جلو نسبت به ۲۰ سال گذشته است که صادرات کشور فقط محدود به نفت بود.

بعد از نفت؛ معدنی ها بیشترین تراز تجاری کشور را از آن خود کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدرضا ایزدیار، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه و تجارت با بیان این مطلب گفت: در مواد معدنی بین 70 الی 80 درصد از جدول مندلیف در ایران وجود دارد اما با وجود این رشد چشمگیر در صادرات بخش معدن هنوز شرایط مطلوب وجود ندارد چون باید از صادرات این سنگ ها و مواد، ارزش بیشتری کسب شود.

    وی با تأکید بر این نکته که علم پایه ایجاد ارزش افزوده است به صنایع خلاق و نوآورانه اشاره کرد و گفت: بخش هایی از صنایع خلاق با مباحث شرکت های دانش بنیان همپوشانی دارد و بخش هایی از آن نیز متفاوت است، ولی این صنایع نیز در چارچوب تبدیل ایده به ثروت قرار دارند. اگر این تعریف مد نظر قرار بگیرد، از منظر سیاست گذاری و صادرات می توان امکانات بیشتری برای کشور ایجاد کرد.

    این مقام مسوول با بیان اینکه باید در گام بعدی به این سمت حرکت کرد، اظهار داشت: حدود 15 سال پیش طرح اولیه صنایع خلاق ارایه شد تا حرکت ها در مرزهای دانش متوقف نشوند بلکه با نگاه نوآورانه به دنبال فرآوری مواد خام رفت.

    وی در ادامه تصریح کرد: نوآوری ها نه در سطح بین المللی بلکه در سطح ملی و بنگاه های داخلی هم نیست در حالیکه اگر به یک نوع مواد خام، جنبه دارویی داده شود تا این مواد خام در یک گام بالاتر به عنوان نهاده صنایع دارویی به کار رود، ارزش افزوده بالایی هم در داخل و هم در خارج برای بنگاه و اقتصاد کلان کشور ایجاد شده است.

    مدیر کل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه و تجارت به نمونه ای در این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: حدود شش سال پیش در نمایشگاه صنایع دستی قطر، یک ایرانی فرش دست بافتی را به نمایش گذاشت که حدود شش میلیون دلار ارزش داشت! علت قیمت بالای این فرش، طرح و بافت منحصر به فرد و یگانه اش بود.

    جدیدترین گزارش ایمیدرو از صادرات بخش صنعت و معدن

    میزان صادرات تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای سال تا پایان تیر ماه، با رشد 30 درصدی مواجه شد. در مدت 4 ماه ابتدای امسال میزان صادرات این بخش از 2.4 میلیارد دلار عبور کرد در حالی که در مدت مشابه سال 94 این رقم به 1.8 میلیارد دلار رسیده بود.

    از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه سال جاری، زنجیره فولاد، مس و سنگ آهن به ترتیب بیشترین سهم را در صادرات این حوزه در اختیار داشتند به طوری که سهم زنجیره فولاد به بیش از 1.1 میلیارد دلار رسید. همچنین سنگ ‌آهن و مس نیز سهم 227 میلیون و 373 میلیون دلاری در صادرات داشتند.

    صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی شامل فولاد، ‌مس، روی، فلزات گرانبها،‌ انواع فرو آلیاژ و مولیبدن بود که به بازارهای هدف صادر شده است.

    کاهش 29درصدی واردات در بخش صنایع معدنی

    در این مدت در حالی اقتصاد کشور شاهد رشد صادرات بخش معدن و صنایع معدنی شد که واردات این حوزه با افت 29درصدی همراه شد به طوری که از 1.6 میلیارد دلار در چهار ماه ابتدای سال 94 به 1.1 میلیارد دلار طی مدت مشابه امسال افت پیدا کرد.

    در مدت 4 ماه امسال، بیشترین سهم از واردات بخش معدن و صنایع معدنی به زنجیره فولاد اختصاص یافت به طوری که 822 میلیون دلار از رقم کل واردات را در اختیار گرفت. پس از این بخش، سایر محصولات معدنی و زنجیره آلومینیوم با اختلاف زیادی،‌ در رتبه دوم و سوم ایستادند. ارزش واردات آلومینیوم به 94 میلیون دلار رسید و سایر محصولات معدنی نیز سهم 96 میلیون دلاری داشتند.

    به گزارش ایمیدرو، در این مدت انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی شامل فولاد،‌ مس و صنایع پایین دستی،‌ روی، زغالسنگ و کک، تیتانیوم، انواع سنگ و میکا وارد کشور شد.

    برچسب ها