عصر خودرو

بیژن زنگنه پاسخ داد:

تصمیم جدید اوپک چه تاثیری بر قیمت نفت دارد؟

عصر بازار- بیژن زنگنه عنوان کرد:به محض انتشار خبر نشست اخیر اوپک، قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و احتمال دارد همچنان قیمت نفت بر مدار افزایشی باشد.

تصمیم جدید اوپک چه تاثیری بر قیمت نفت دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از تصمیم جدید اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت وزیر نفت ایران با استقبال از این تصمیم گفته بود که هنوز اوپک نمرده است.

    بیژن زنگنه این بار نیز در گفت‌وگویی بر همین مساله تاکید کرده و از تاثیر این تصمیم بر قیمت نفت سخن گفته است.

    وزیر نفت اظهار کرده است: به محض انتشار خبر نشست اخیر اوپک، قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و احتمال دارد  همچنان قیمت نفت بر مدار افزایشی باشد.

    او که با رادیواقتصاد گفت‌وگو می‌کرد، افزود: : برخی بر این باور بودند که اوپک به دلیل اختلافاتی که بعضی از اعضا با هم دارند مرده و دیگر قادر به تصمم گیری نیست اما این سازمان نشان در شرایط سخت می تواند بر پایه عقلانیت و منافع جمعی تصمیمات سرنوشت ساز اتخاذ کند. اول قرار بود یک اجلاس مشورتی در اوپک داشته باشیم از آنجائیکه اطمینانی به موفقیت این اجلاس نداشتیم همه تلاش ما این بود که تشکیل این اجلاس مشورتی بجای اینکه خیری به بازار و برای تولید کنندگان نفت داشته باشد موجب تضعیف برخی از موقعیت های کشور شود بنابراین تمامی تلاش ما این بود که این اجلاس را کم اهمیت قلمداد کنیم.

    وی همچنین بیان کرد: اجلاس موفق شد به نتیجه بی سابقه ای برسد طی دو سال و نیم گذشته ما از آن دور بودیم و نمی توانستیم به یک اجماع برسیم این تبدیل شد به اجلاس رسمی فوق العاده 170 اوپک و در عمل مصوبه داشت و تمامی تصمیمات این اجلاس رنگ رسمیت به خود گرفت.قبل از اجلاس فشارهای زیادی به ما بود که ایران را قانع کنند همان طرح فریز نفتی که در دوحه قطر در اوائل سال میلادی جاری مطرح شده بود همان فضا را ادامه دهند، برای ایران بالاترین حد تولید را در سال میلادی جاری به عنوان رقم تولید تعیین کنند و ما به دلیل غیر عادلانه و منصفانه بودن این طرح آن را نپذیرفتیم.

    زنگنه افزود: در این اجلاس رقم جدید تولید اوپک تصویب شد این رقم به معنای هم کاهش تولید اوپک و هم علامتی به بازار بود مبنی براینکه ما نه تنها تولید خود را در ماه های آینده اضافه نمی کنیم بلکه کاهش تولید هم خواهیم داشت.یک تیم کارشناسی سطح بالا تا اجلاس ماه نوامبر اوپک تعیین تا رقم 32.5 میلیون بشکه در روز که قابلیت افزایش به رقم 33 میلیون بشکه در روز را دارد بین اعضا تقسیم شود.

    وی با اعلام اینکه تصمیم بسیار مهم نشست الجزیره با تلاش و مقاومت زیادی به دست آمد، گفت: به باور بعضی اوپک به دلیل اختلافاتی که برخی از اعضا با هم دارند مرده و دیگر قادر به تصمم گیری نیست اما این سازمان نشان در شرایط سخت می تواند بر پایه عقلانیت و منافع جمعی تصمیمات سرنوشت ساز اتخاذ کند.

    وزیر نفت افزود: به محض انتشار خبر این نشست قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و احتمال دارد به همین دلیل همچنان قیمت نفت بر مدار افزایشی باشد.

    زنگنه در خصوص بحث نشست بعدی اوپک گفت : عمده ترین بحث نشست آتی اوپک اتخاذ تصمیم در مورد روند تولید اعضاء است و علیرغم سیاستهای قبلی اوپک مبنی بر عدم دخالت بر بازار ، در حال حاضر آماده است که در مورد کنترل بازار نقش مهم ایفا کند

    برچسب ها