عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده:

ورود سرمایه های خارجی به ایران با راه اندازی بازار مشتقه ارزی

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، اولین شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج به کشور را تک نرخی شدن ارز و راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی عنوان می‌کند.

ورود سرمایه های خارجی به ایران با راه اندازی بازار مشتقه ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، فردین آقابزرگی با بیان اینکه کنترل کمتر دولت بر نرخ‌های فروش و یکسان‌سازی نرخ ارز که مغایر با سیاست‌های انقباضی دولت و تورم‌زا است، می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج کند، افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز که در اولویت برنامه های بانک مرکزی قرار دارد، منجر به راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز می‌شود و این امر موجب پوشش ریسک نرخ ارز و ورود سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.

    وی تشریح کرد: اولین شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران وجود ابزاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و برای این منظور باید سازوکاری مانند بورس که بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا فعالیت می‌کند، وجود داشته باشد تا از این نوسانات جلوگیری کند.

    آقابزرگی بیان کرد: اگر مشکل نوسانات نرخ ارز رفع شود، بخش عمده‌ای از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج برای سرمایه‌گذاری در ایران بر طرف می‌شود و این گروه‌ها با فراغ بال بیشتری می‌توانند به بازار سرمایه کشور ورود کنند.

    به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک آینده، اکنون سرمایه‌گذاران خارجی به طور مستقیم به پروژه‌های زیربنایی وارد می‌شوند و سرمایه‌گذاری آنها در مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا نمود پیدا کند. اما اگر ارز تک نرخی و بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی شود، این سرمایه گذاران می‌توانند در بازار سرمایه حضور پیدا کنند و آثار ورود آنها سریع‌تر دیده خواهد شد.

    وی، خروج از رکود اقتصادی را مشروط به بازنگری دولت در سیاست‌های انقباضی دانست و اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز و راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی راه بسیار مناسبی برای ورود سرمایه خارجی ها در بازار ایران و خارج شدن از وضعیت کنونی است.

    برچسب ها