عصر خودرو

معاون زنگنه اعلام کرد:

امضای قراردادهای جدید سوآپ گاز

نیازی به گاز ترکمنستان نداریم

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات جدید انجام گرفته با ترکمنستان، اعلام کرد: هم اکنون واردات گاز از ترکمنستان از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است.

امضای قراردادهای جدید سوآپ گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در تشریح مهمترین برنامه‌های گازی ایران، گفت: پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون ٧۰ درصد سبد انرژی کشور در اختیار گاز طبیعی است، تصریح کرد: هدایت نیروگاه‌های کشور به سمت مصرف گاز و جایگزینی گاز به جای سوخت‌ مایع، از دیگر برنامه‌های صنعت گاز کشور به شمار می رود.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود 65 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در واحدهای نیروگاهی کشور مصرف شده است، اظهار داشت: علاوه بر این امسال، پنج تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به گفتگوهای انجام گرفته با ترکمنستان به منظور توسعه و روند همکاری‌های گازی دو کشور، تاکید کرد: در مذاکرات اخیر، آمادگی کشور برای تامین گاز مورد نیاز در داخل را به دولت ترکمنستان اعلام کردیم و به این ترتیب، رابطه گازی ایران با این کشور از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است.

    عراقی در ادامه، از اتصال زاهدان به شبکه گازرسانی کشور تا پایان امسال خبر داد و یادآور شد: خط لوله این اتصال گازی ٢۰۰ کیلومتر است که تا ١۰ سال گذشته تنها ٨۰ کیلومتر آن تکمیل شده بود که تصمیم گرفتیم که با پیمانکار قبلی خاتمه کار دهیم تا شرکت ملی گاز ایران اتمام و بهره‌برداری آن را به دست بگیرد که البته پایان امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.

    معاون وزیر نفت حضور در فرصت‌های تجارت جهانی گاز را از دیگر اهداف شرکت گاز عنوان کرد و افزود: قراردادهای سوآپ گازی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه در حال امضای چند قرارداد هستیم.

    وی سپس به پروژه انتقال گاز از جنوب به شمال کشور اشاره کرد و یادآور شد: این پروژه نیاز به ١٢۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد که ضمانت‌های لازم برای بازگشت سرمایه همراه با سود آن، پس از دوسال از بهره‌برداری داده خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که بهره‌برداری از مخازن گاز سی‌ان‌جی در چند شهر کشور آغاز شده است، تاکید کرد: این روش برای مناطقی که کوهستانی یا جنگلی است، کارایی دارد و بهره‌برداری از آن را در برخی نقاط کشور آغاز کرده‌ایم.

    این مقام مسئول در پایان با بیان این که مصرف گاز ال‌ان‌جی (LNG) در داخل توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: این محصول می‌تواند در سبد صادراتی کشور قرار گیرد.

    برچسب ها