عصر خودرو

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ارزش دلار چیست؟

پیش بینی تحولات بازار ارز در هفته پیش رو

عصر بازار- هفته گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و این روند تا روز جمعه ادامه داشت، چرا که خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و سرمایه گذاران نگران سرنوشت دویچه بانک بودند. روز جمعه اعلام شد این بحران در حال رفع شدن است و با انتشار این خبر یورو تقویت شد.

پیش بینی تحولات بازار ارز در هفته پیش رو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در هفته پیش رو گزارش های متنوعی از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و می توان گفت مهمترین گزارش موثر بر ارزش دلار، گزارش وزارت کار آمریکاست که روز جمعه منتشر می شود و پیش بینی شده مثبت باشد. بر همین مبناست که تجلیلگران عملکرد دلار در هفته پیش رو را مثبت ارزیابی کرده اند. آنها معتقدند در ماه جاری میلادی و سه ماهه چهار امسال که اکنون در ابتدای آن هستیم دلار عملکردی مثبت خواهد داشت.

    اما این هفته و در سه ماهه کنونی چه عواملی بر نوسان ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت؟ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور دو عامل موثر بر بازارهای ارز در سه ماه آینده هستند.

    انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنج هفته دیگر یعنی در هشتم نوامبر برگزار خواهد شد و نتیجه آن تاثیری بزرگ بر بازارهای مختلف بویژه بازار ارزها خواهد داشت زیرا تغییراتی در رویه ها و سیاست های اقتصادی آمریکا ایجاد خواهد شد. طبیعی است که بانک های مرکزی بزرگ در واکنش به تحول در این سیاست ها، رویه های پولی و مالی خود را تغییر دهند.

    هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات آمریکاست و احتمال آنکه با پیروزی او در انتخابات تغییرات بسیار بزرگ در سیاست های پولی و اقتصادی این کشور ایجاد شود کم است. به همین دلیل پیش بینی شده در صورت پیروزی او، تحولات در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز بزرگ نخواهد بود.

    اما دونالد ترامپ که نامزد حزب جمهوری خواه است در سخنرانی های اخیر خود وعده داده در رویه های تجاری و سیاست های پولی آمریکا تغییرات بزرگ بوجود خواهد آورد. او معتقد است بانک مرکزی آمریکا تحت تاثیر عوامل سیاسی تصمیم گیری می کند و برنامه پایین نگه داشته شدن نرخ های بهره با هدف خوب جلوه دادن وضعیت اقتصادی اجرا شده است.

    همچنین از نظر ترامپ رشد بازار مالی آمریکا حباب گونه است و رونق این بازار به دلیل سیاست های حمایتی بانک مرکزی ادامه پیدا کرده است.

    با توجه به دیدگاه های ترامپ، اگر او به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شود فشار بر بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره بیشتر می شود و این به معنای رشد ارزش دلار است. از سوی دیگر ترامپ وعده داده در حوزه سیاست های تجاری دگرگونی های بزرگ ایجام می کند. اجرای این برنامه به معنای حمایت گرایی بیشتر است و سبب افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بویژه ارزها در اقتصادهای نوظهور از جمله چین و مکزیک خواهد شد.

    بدین ترتیب تا چند هفته آینده نوسان در ارزش دلار زیاد خواهد بود و انتظار می رود عملکرد این ارز مثبت باشد. این هفته بازارهای ارز همچنین تحت تاثیر داده های اقتصادی قرار خواهند داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها