عصر خودرو

سازمان بورس در حال بررسی پیش نویس

بورس ارز دست دلالان را کوتاه می کند

عصر بازار: در صورت راه اندازی بورس ارز توسط بورس کالا، دلالان این بازار باید به فکر شغل دیگری باشند.

بورس ارز دست دلالان را کوتاه می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که صحبت هایی زیادی از راه اندازی بورس ارز در میان است تا بتوان از این طریق بازار راکنترل و شفافیت لازم را در این بازار ایجاد کرد.

    با راه اندازی بورس ارز توسط بورس کالا، می توان انتظار بهبود در عرضه و تقاضای ارز را داشت و در شرایط فعلی اقتصاد و با بهبود روند مبادلات  حال با وجود برداشته شدن موانع تحریم و افزایش مبادلات ارزی این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار گرفته تا با راه اندازی بورس ارز در بورس کالا بتوان بازار منصفانه ایجاد کرد.

    تک نرخی شدن نرخ ارز با ارائه در بورس کالا می تواند موجب ایجاد شفافیت در بازار و کاهش ریسک های اقتصادی شود و امکان یک شرایط امن برای مبادله ی ارز را فراهم می کند و به عبارت دیگر بورس کالا محلی برای عرضه و تقاضای کم واسطه بوده که این امر موجب نرخ گذاری مناسب می شود و بعلاوه برای موفقیت بورس ارز باید رفتار مالی دولت و استقلال بانک مرکزی برای ایجاد سیاست های پولی و مالی اتخاذ شود.

    راه اندازی مرکز مبادلات ارزی تا حدی توانسته نوسانات این بخش را کنترل کند اما به تنهایی کافی نیست و در حال حاضر با وجود بهبود اوضاع اقتصادی کشور و افزایش مبادلات تجاری نیاز به راه اندازی بورس ارز بیش از بیش احساس می شود زیرا در این شرایط ورود و خروج جریان ارز پایدار تر می شود.

    با راه اندازی بورس ارز  ،دلالان این بازار باید به فکر شغل دیگری باشند زیرا شاهد شفافیت در عرضه و تقاضا،بهبود مبادلات و خارج شدن واسطه ها از معاملات این بازار خواهیم بود و به نظر می‌رسد که مبادلات ارز با ره اندازی بورس ارز سامان دهی شود و در صورت راه اندازی بورس ارز نرخ آن به‌وسیله کارشناسان و فعالان این بخش و بر اساس مؤلفه‌ها و شاخص‌های مختلف اقتصادی تعیین خواهد شد.


    در این راستا عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمانی که حرف از معاملات آتی ارز آن هم در بورس کالای ایران مطرح می شود، دلواپسی ها پیرامون فساد، سفته‌بازی و رانت عده ای خاص در بازار ارز جای خود را به امنیت فکری و شفافیت قیمتی می دهد.

    وی افزود: در بازاری که نوسان زیادی باشد آن هم برای ارز، یک عده سود می کنند و یک عده ضرر، اما راه اندازی آتی ارز موجب خواهد شد تا دلالانی که از آشفته بازارها سوءاستفاده می کنند و به امید کسب سودهای آنی به خرید و فروش ارز می پردازند از این بازار خارج شوند.

    یوسفیان تصریح کرد: اگربرای کنترل التهابات بازار ارز از بازاری شفاف کمک بگیریم، دیگر نگران آشفتگی این بازار نخواهیم بود.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مزیت معاملات آتی ارز اشاره کرد و اظهار داشت:با راه‌اندازی معاملات آتی ارز، اولا قیمت واقعی ارز کشف می‌شود و ثانیا از رانت اختلاف نرخ بازار آزاد و مرجع ارز جلوگیری می‌شود.

    وی در پایان در رابطه با آشفتگی بازار ارز گفت: بحران‌های بین‌المللی و تحریم‌ها به نوعی بر بخش‌های مختلف اقتصادی تأثیر‌گذار بوده است، اما چند عامل تأثیر‌گذار در نوسانات ارزی وجود دارد که به موقع و درست تصمیم نگرفتن از سوی متولیان ارزی کشور و عدم ثبات در تصمیمات اتخاذ شده، ازجمله عوامل تأثیر‌گذار بر التهابات و بهم‌ریختگی بازار ارز است.

    برچسب ها