عصر خودرو

کانادا با بمباردیر می آید

عصر بازار- مهم‌ترین شرکت هواپیمایی کانادا برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده است.

کانادا با بمباردیر می آید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد، وزیر راه و شهرسازی در حالی روز گذشته اعلام کرد «فرآیند ورود هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران روند طبیعی خود را طی می‌کند و هیچ نگرانی درباره این روند وجود ندارد» که خبرها از تمایل شرکت بمباردیر کانادا برای ورود به بازار ایران پرده برمی‌دارد.

    مراوده با این شرکت کانادایی از آن جهت حایز اهمیت است که کانادا، به ویژه، در یک دهه گذشته به‌شدت نسبت به جمهوری اسلامی موضعی خصمانه داشت ولی نیاز صنعت حمل و نقل هوایی در ایران به چند صد فروند هواپیما سبب شده که این شرکت هم خواهان ورود به این بازار است.
    پس از برجام، حمل‌و‌نقل هوایی یکی از نخستین بخش‌هایی بود که تلاش‌های خود را برای نوسازی ناوگانش آغاز کرد. ناوگان هوایی ایران با میانگین ٢۰ سال عمر تنها ٢٦٥ هواپیما در اختیار دارد که تعدادی از آنها با مشکلات فنی دست به گریبان هستند. البته دولت نیاز فعلی این صنعت را خرید حداقل ٥۰۰ هواپیمای دیگر اعلام کرده است.

    ایران در شاهراه هوایی قرار گرفته و دارای ٦۰ فرودگاه فعال است. قابلیت جابه‌جایی ٨٥میلیون مسافر را دارد، اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از ابتدای انقلاب، سهم چندانی در بازارمنطقه ندارد. در میان کشورهای امارات، قطر، بحرین، عربستان، کویت، عمان، پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان در حالی که کشور ما یکی از پهناورترین این کشورهاست، اما از نظر تعداد هواپیمای فعال پس از امارات، ترکیه و عربستان در جایگاه چهارم و از نظر شاخص تعداد هواپیما در رده نهم قرار دارد.

    منفعت اقتصادی و تغییر جهت سیاسی

    پس از توافق برجام، تلاش برای نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی شدت گرفت و در گام نخست خرید ١١٨ هواپیما به ارزش ١۰ میلیارد دلار از شرکت ایرباس فرانسه در دستور قرار گرفت. هر چند در این میان مشکلات بانکی، اجرای این توافق را به تعویق انداخت اما سرانجام با مجوز خزانه‌داری امریکا، علاوه بر اینکه خرید از این شرکت فرانسوی ممکن شد، بلکه شرکت بویینگ امریکا هم از تمایل خود برای ورود به بازار ایران پرده برداشت؛ تمایلی که با چراغ سبز وزارت راه در ایران همراه شد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده قراردادی هم با این شرکت بسته شود.
    در کنار این دو غول هواپیماسازی، شرکت میتسوبیشی ژاپن هم در حال رایزنی برای فروش هواپیماهای کوچک به ایران است. حالا خبر می‌رسد که مهم‌ترین شرکت هواپیمایی کانادا برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده است. کانادا پس از یک اتفاق جنجالی که برای یکی از اتباعش در ایران افتاد، به کمپ مخالفان جدی جمهوری اسلامی ایران پیوست.

    در سال‌های گذشته این کشور همواره علیه ایران مواضعی خصمانه می‌گرفت؛ اما به نظر می‌رسد همان‌طور که منفعت اقتصادی امریکایی‌ها را به عقب‌نشینی واداشت، دولت کانادا هم به سود تولیدکنندگان خود، از مواضع گذشته‌اش دست برداشته است. این امر پس از بحران مالی سال ٢۰۰٨ میلادی شدت بیشتری پیدا کرد و به نظر می‌رسد دولت لیبرال کانادا که نسبت به دولت محافظه‌کار پیشین، موضعی دوستانه‌تر نسبت به جمهوری اسلامی دارد، قصد مانع تراشی بر این راه را ندارد.
    خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که شرکت هواپیمایی بمباردیر که تولیدکننده هواپیما و قطار است، در حال بررسی برای ورود به بازار ایران است. شبکه سی‌‌بی‌سی نیوز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: مقامات بمباردیر در شش ماه گذشته برای ارزیابی فضای تجاری در دوران پساتحریم به ایران دو بار سفر کرده‌اند.

    اگرچه بمباردیر این سفرها را تایید نمی‌کند، اما روشن است این شرکت که ٧٤ هزار کارمند در سراسر جهان دارد، علاقه‌مند به فعالیت تجاری در جمهوری اسلامی است. در همین حال ماریانلا دلاباررا، مدیر ارتباطات بخش هواپیمای تجاری بمباردیر در این باره گفته است: ما یک تیم پیش‌بینی و استراتژی داریم که به ارزیابی فرصت‌های قابل توجه در ایران می‌پردازد.

    نگران نباشید، هواپیماها می‌رسند

    عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اما روز گذشته، در رابطه با توافق با شرکت‌های ایرباس و بویینگ به ایسنا گفت: شرکت ایرباس فرانسه پس از توافقنامه‌ای که با ایران به امضا رساند، کار خود را برای دریافت مجوزهای لازم و نهایی شدن فروش هواپیما به ایران‌ایر آغاز کرد که خوشبختانه این فرآیند در حوزه دریافت مجوز از اوفک به موفقیت رسید و با نهایی شدن مذاکرات دو طرفه نخستین هواپیماها در آینده نزدیک به ایران تحویل خواهند شد.

    او با بیان اینکه ایرباس درخواست مجوز خود از اوفک را در دو نوبت مجزا تحویل داده است، گفته است: نخستین مرحله مربوط به مجوز فروش ١٧ هواپیمای فوری به ایران در سال ٢۰١٦ میلادی است که این مجوز به‌طور کامل صادر شده و در این موضوع هیچ ابهامی باقی نمانده است. دیگر درخواست مجوز ایرباس مربوط به فروش هواپیما به ایران در سال‌های آینده می‌شود که این موضوع نیز روند طبیعی خود را طی می‌کند و هیچ جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد، زیرا قرار نیست هیچ اتفاق عجیبی بیفتد.

      آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بویینگ نیز برای فروش هواپیماهای خود باید شرایط ایرباس را طی کند، تاکید کرده: شرایط بویینگ متفاوت است، زیرا آنها درخواست دریافت مجوز خود را برای کل توافق منعقد شده با ایران ارایه کرده‌اند و اوفک مجوز لازم برای تمام این هواپیماها را صادر کرد. از این رو با نهایی شدن مذاکرات و با توجه به مجوز صادر شده امکان آن وجود خواهد داشت که تمام هواپیماهای بویینگ خریداری شده از سوی ایران برهمین اساس وارد کشور شود.

    برچسب ها