عصر خودرو

کاهش شدید وام‌دهی به اقتصاد بحران‌زده نفتی

چین هم به ونزوئلا پشت کرد

عصر بازار- در اوج بحران اقتصادی در ونزوئلا، چین نیز وام‌دهی خود را به این کشور به شدت کاهش خواهد داد.

چین هم به ونزوئلا پشت کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از سرازیر کردن میلیاردها دلار به ونزوئلا در یک دهه گذشته، چین اعطای وام‌های جدید به این کشور آمریکای لاتین را قطع کرده است. اقدامی که بر اساس اعلام متخصصان موجب برعکس شدن کیفیت روابط میان این دو کشور خواهد شد. همچنین این اقدام چین در بدترین زمان برای ونزوئلا اتفاق می‌افتد: زمانی که این کشور در بحران اقتصادی و انسانی فرو رفته است.

    مارگارت مایرس، رئیس مرکز تحقیقاتی اینترامریکن دیالوگ اعلام کرد: «چین دیگر علاقه‌ای به دادن وام بیشتر به ونزوئلا ندارد.»

    از سال 2007، بانک‌های دولتی چین در حدود 60 میلیارد دلار به ونزوئلا قرض داده‌اند. این میزان از وام بیش از هر کشور دیگری در آمریکای لاتین بوده است. چین مهمترین اعتباردهنده ونزوئلا محسوب می‌شود.

    ونزوئلا همچنان 20 میلیارد دلار به چین بدهکار است و نشانه‌ای وجود ندارد که این کشور بتواند در میان بحران اقتصادی موجود این بدهی را پرداخت کند.

    ونزوئلا اکثر وام‌های خود را به چین از طریق صادرات نفت بازپرداخت می‌کند. سال گذشته، شرکت ملی نفت ونزوئلا، PDVSA، روزانه بیش از 579 هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده است.

    اما در سال جاری، ونزوئلا که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، با رکود تولید به پایین‌ترین سطح 13 سال اخیر خود مواجه شده است. برخی از تامین‌کنندگان خدمات این کشور نظیر شلومبرگر به دلیل عدم پرداخت دولت، به طرز شگفت‌انگیزی عملیات خود را کاهش داده‌اند.

    بر اساس اعلام تحلیلگران،‌ نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا رژیمی را هدایت می‌کند که منابع ونزوئلا را با سوءمدیریت اداره و اقتصاد را وارد بحران کرده است. حالا صبر چین نیز به پایان رسیده است.

    درک سیسور،‌ پژوهشگر موسسه امریکن‌اینترپرایس که در حوزه سرمایه‌گذاری چین در سراسر دنیا کار می‌کند اعلام کرد: «چینی‌‌ها، ونزوئلایی‌ها را دیوانه کردند و حالا دیگر نمی‌خواهند ونزوئلایی‌ها بیش از این دیوانه شوند.»

    وزیر امور خارجه چین و وزیر دارایی ونزوئلا از ابراز نظر در این خصوص خودداری کردند.

    همانند دولت، شرکت‌های چینی در حال از دست دادن سود خود هستند. از سال 2010،‌ کشورهای چینی سالانه 2.5 میلیارد دلار در پروژه‌هایی در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کردند. در نیمه نخست سال جاری این شرکت‌ها تنها 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    برچسب ها