عصر خودرو

قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی و پلیمری اعلام شد

سیگنال‌های صعودی در بازار پتروشیمی

عصر بازار- قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در شرایطی با رشد اعلام شد که بهای محصولات پتروشیمی در دو روز ابتدایی هفته جاری با کاهش رو‌به‌رو شد. با توجه به افزایش قیمت‌های پایه، آغاز ایام عزاداری ماه محرم، وجود تقاضا در صنایع تکمیلی، پایین بودن نسبی موجودی انبارها، شائبه بازارسازی برای برخی گریدهای محصولات پتروشیمی و همچنین جهت‌گیری افزایشی در قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی، می‌توان وضعیت بازار در روزهای پیش رو را تا حدودی مبهم ارزیابی کرد که نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

سیگنال‌های صعودی در بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دو هفته گذشته حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا کمتر از هفته‌های پیش از آن بوده که می‌توان از ضعف عرضه به بازار داخلی در این بازه زمانی صحبت کرد. این در حالی بود که به جز هفته جاری، روند کلی در بازار پلیمرها از افزایش قیمت‌ها و برتری تقاضا بر عرضه‌ها حکایت داشته که از روند مطلوب تولید در صنایع پایین دستی حکایت می‌کند. با توجه به این موارد در کنار موجودی پایین انبارها، افزایش قیمت‌های پایه، امیدواری به افزایش حجم عرضه در بورس کالا و نگرانی از کاهش تقاضا در روزهای آینده (که خود از تناقض در بازار خبر می‌دهد) می‌تواند باز هم برتری تقاضا بر عرضه‌ها را هشدار داده که از امکان افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهد.

    در بازارهای جهانی نیز شاهد رشد آرام قیمت‌ها هستیم؛ هرچند در هفته‌های اخیر، رشد قیمت‌ها محدود بود. با توجه به عقب نشینی قیمتی PVC در هفته‌های گذشته، پتانسیل رشد بهای این کالا تجمیع شده تا جایی که این گروه کالایی به‌عنوان مهم‌ترین گروه در روند افزایش قیمت‌ها مطرح شده است. از سوی دیگر با توجه به رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و متعاقب آن، افزایش بهای خوراک‌های مایع و احتمال رشد اولفین‌ها در بازارهای جهانی، ممکن است این روند افزایشی باز هم ادامه یابد؛ هرچند که هنوز برای چنین اظهارنظری زود است. با توجه به زمان افزایش تقاضای برخی محصولات پلیمری و شیمیایی در بازارهای جهانی همچون متانول و گریدهای لاستیکی با کاربردهای صنعتی، این بازارها نیز به سمت افزایش نرخ متمایل شده‌اند.

    شاید رشد محدود بهای این گروه‌های کالایی در کل رخداد چندان مهمی در بازارهای جهانی نباشد، ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که در برخی بازارهای منطقه‌ای همچون آسیای جنوب شرقی، هم‌اکنون زمان رشد تقاضای صنعتی در صنایع پایین‌دستی بزرگ صنعت پتروشیمی فرارسیده و باز هم امیدواری به رشد تقاضا هنوز هم ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی در کنار رشد تقاضای بین‌المللی می‌توان این گونه فرض کرد که زمان برای صادرات محموله‌های پتروشیمی فرارسیده ولی با توجه به ضعف عرضه‌ها در بازار داخلی و میل بازار آزاد به رشد قیمت‌ها، شاید جذابیت صادرات چندان هم به سود بازارهای داخلی تمام نشود. در هر حال هنوز در بازار آزاد میل به رشد نرخ‌ها وجود داشته و افزایش قیمت‌های پایه نیز خود محرکی برای تقویت تقاضا در بورس و بازار و رشد نرخ‌ها به شمار خواهد رفت. تاکنون انتظار برای کاهش تقاضا به دلیل نزدیکی به ایام عزاداری ماه محرم (به استثنای بازار ظروف یکبار مصرف) خودنمایی نکرده و صنایع پایین دستی شرایط نسبتا مطلوبی به نسبت سال گذشته دارند.

    با توجه به این موارد و به رغم تعطیلات هفته پیش رو، شاید پتانسیل افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی ایجاد شده باشد همچنین احتمال افزایش حجم معاملات در بورس کالا نیز وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد روزهای باقی مانده تا ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا، شرایط نسبتا جذابی در بورس کالا و بازار داخلی ایجاد شود، هرچند که وضعیت واقعی بازار پس از ایام عزاداری خودنمایی خواهد کرد. در نهایت برای هفته جاری انتظار افزایش حجم عرضه‌ها و رشد حجم معاملات به دلیل رشد قیمت‌های پایه وجود دارد همچنین وضعیت کلی بازار نیز به گونه‌ای است که عرضه‌های جدید برای جذب و مصرف، از فضای کافی برخوردار هستند.

    برچسب ها