عصر خودرو

روش ایمن سرمایه گذاران آمریکایی برای ورود به بورس؛

صندوق های سرمایه گذاری مشترک

عصر بازار- بازار سرمایه، جذابیت های سرمایه گذاری بالایی به همراه دارد. از سوی دیگر به همان اندازه ریسک از دست دادن سرمایه نیز در این بازار وجود دارد.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وب سایت اقتصادی ونگارد، از جمله مشکلات بزرگ سرمایه گذاران مبتدی شناخت کم آنها از بازار سرمایه و انتخاب های نادرست سرمایه گذاری است که گاه تمام ثروت افراد در این راه از دست می رود. از این رو در کشورهایی با بازارهای سرمایه قدرتمند، سرمایه گذاران به صورت فردی وارد بورس نمی شوند. صندوق های سرمایه گذاری مشترک از جمله بهترین راه ها برای ورود به بازار سرمایه است که در ادامه ویژگی های مهم این صندوق ها را مرور می‌کنیم. در واقع پورتفوی هایی با کیفیت بالا و هزینه های پایین از طریق سرمایه گذاری در صندوق های مشترک امکان پذیر است.

    صندوق های مشترک چیست؟

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک گونه‌ای نهاد مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و یا ضررهای حاصل از این سرمایه گذاری سهم می‌برد.

    صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و پورتفوی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    شاخص صندوق های مشترک به گونه ای است که سرمایه گذاری بر روی یک شاخص انجام می شود به طور مثال تنها بر شاخص S & P 500. تکیه می کنند. در واقع هدف شاخص صندوق ها، پیگیری یک معیار خاص در بازار است. از این رو امکان دارد گاهی واژه مدیریت منفعلانه برای این شاخص صندوق به گوش شما برسد.

    * مزیت های صندوقهای مشترک

    - هزینه‌های پایین

    هزینه معاملات در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری به سبب وجود معاملات جمعی، کاهش قابل توجهی می یابد. زیرا هزینه معاملات متعدد بر روی اوراق‌ بهادار و ایجاد پورتفوی حتی برای یک فرد ثروتمند نیز بالاست، در حالی‌که این هزینه با مشارکت در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

    - ریسک کمتر

    به علت تنوع بالای انتخاب در صندوق های مشترک، ریسک این صندوق ها تا حد امکان کاهش پیدا می کند که این مهم از نکات قابل توجه در رابطه با صندوق¬های مشترک است.

    - قیمت‌گذاری شفاف

    قیمت گذاری سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری شفاف است. در واقع به ارزش خالص دارایی آنها بستگی دارد که درحقیقت به‌صورتی ساده‌تر از ارزش سایر پورتفوی‌ها قابل محاسبه است.

    - نقدشوندگی

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر سرمایه‌گذاری، قابلیت تبدیل به وجه نقدشدن آن در زمانی است که سرمایه‌گذار به هر دلیل تصمیم به تغییر موضع سرمایه‌گذاری خود و خروج می‌گیرد. با توجه به ارکانی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در سهام پیش‌بینی شده است، سرمایه‌گذاران در هر زمان می‌توانند با توجه به خالص ارزش روز دارایی‌های موجود در صندوق و پس از کسر هزینه‌های مربوطه، تمام یا تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به وجه نقد تبدیل یا اصطلاحاً ابطال کنند.

    شاخص صندوق های مشترک برای نخستین بار در سال 1976 راه اندازی شد. ولی در اکثر سال‌های دهه‌ مزبور به علت کم بودن نرخ بازارهای پول، از این صندوق ها استقبال چندانی صورت نگرفت. ولی در نهایت با بالا رفتن تورم و به دنبال آن افزایش نرخ های بازار پول، صندوق‌های مشترک جذابیت بیشتری یافتند و دارایی‌های آن‌ها افزایش یافت. امروزه بیش از 60 نوع از این صندوق ها در سطح آمریکا فعالیت می کنند و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های ایمن فراهم کرده اند.

    برچسب ها