عصر خودرو

در نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران مطرح شد:

واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران داخلی در دستور کار شرکت ملی گاز

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با حضور در بیست‌وششمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، از برخی برنامه‌های آتی این شرکت رونمایی کرد و از آمادگی برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تا پایان امسال خبر داد. او در این جلسه با اشاره به بحران‌هایی که شرکت ملی گاز کشور طی سال‌های گذشته از سر گذرانده است، اطمینان داد که از سال جاری قطعی گاز در کشور نخواهیم داشت.

واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران داخلی در دستور کار شرکت ملی گاز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست پس از آنکه حمیدرضا عراقی سخنان خود را ایراد کرد، برخی از اعضای کمیسیون نیز سوالاتی را مطرح کردند که وی به آنها پاسخ داد.

    در ابتدای این نشست، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد سبد انرژی کشور در اختیار گاز است، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب که عمده فعالیت‌های شرکت ملی گاز در این دوره صورت گرفته، تلاش کرده‌ایم که تولید و رفاه مردم را در پیشانی برنامه‌ها و اقدامات این شرکت قرار دهیم. عراقی با بیان اینکه شرکت ملی گاز همواره جلوتر از عملکرد و بودجه سالانه خود عمل کرده است، افزود: مجموعه این شرکت موفق شده است صنعت گاز کشور را به خودکفایی برساند و در حال حاضر توربین‌ها و بخش عمده‌ای از تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. به گفته معاون وزیر نفت، هدایت نیروگاه‌های کشور به سمت مصرف گاز و جایگزینی سوخت‌های دیگر، از دیگر برنامه‌های این شرکت بوده است به طوری که طی سال جاری مصرف گاز طبیعی از سوی نیروگاه‌های کشور به 65 میلیارد متر مکعب می‌رسد در حالی که حجم مصرف سوخت میان تقطیر از سوی این واحدها به کمتر از 10 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

    عراقی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به بحران قطعی گاز که سال‌های گذشته دامن‌گیر بخش عمده‌ای از صنایع شده بود، گفت: آن اتفاقات ناشی از بدقولی و تاخیر در تکمیل چند ایستگاه تقویت فشار از سوی پیمانکار بود که برای انتقال گاز دچار مشکل شدیم اما مشکلات این بخش برطرف شده و از زمستان امسال به بعد، کشور و صنایع با قطعی گاز مواجه نخواهند شد.  مدیرعامل شرکت ملی گاز در این رابطه خبر داد که امسال، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

    به پیمانکاران داخلی اعتماد داریم

    معاون وزیر نفت همچنین از نشست اخیر خود با مسولان دولت ترکمنستان پیرامون ادامه و روند همکاری‌های گازی دو کشور خبر داد و افزود: در این نشست، آمادگی کشور برای تامین گاز مورد نیاز در داخل را به دولت ترکمنستان اعلام کردیم و به این ترتیب، رابطه گازی ایران با این کشور از حالت نیاز و اضطرار خارج شده است. و با اعلام اینکه طی سال جاری، خط انتقال گاز ششم سراسری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: اعتماد و واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران داخلی در دستورکار شرکت ملی گاز ایران است. عراقی در ادامه، از اتصال زاهدان به شبکه گازرسانی کشور تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: خط لوله این اتصال گازی 200 کیلومتر است که طی 10 سال گذشته تنها 80 کیلومتر آن تکمیل شده بود و پس از کش و قوس فراوان، تصمیم گرفتیم که با پیمانکار قبلی خاتمه کار دهیم و شرکت ملی گاز اتمام و بهره‌برداری آن را به دست بگیرد و تا پایان امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز، تربیت نیروهای متخصص در این مجموعه و نیز اصلاح فرآیندها را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این شرکت عنوان کرد و گفت: ما در شرکت ملی گاز، معتقد به خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیستیم بلکه به برون‌سپاری باور داریم و تلاش می‌کنیم بر پایه آن پروژه‌ها گازی را پیش ببریم. عراقی حضور در فرصت‌های تجارت جهانی گاز را از دیگر اهداف شرکت ملی گاز برشمرد و گفت: قراردادهای سو‌آپ گازی را به طور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه در حال امضای چندین قرارداد هستیم. وی با بیان اینکه مدل کسب‌و‌کار شرکت ملی گاز بر برون‌سپاری متمرکز شده است، گفت: ماموریت اصلی شرکت ملی گاز در حال حاضر روی مدیریت گاز کشور استقرار یافته و علاوه بر این، به دنبال تغییر و احیای ساختار این شرکت هستیم. معاون وزیر نفت سپس به پروژه انتقال گاز از جنوب به شمال کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه نیاز به 1200 میلیارد تومان سرمایه دارد که ضمانت‌های لازم برای بازگشت سرمایه همراه با سود آن، پس از دو سال از بهره‌برداری داده خواهد شد.

    ضرورت تغییر بنیادی شرکت ملی گاز

    رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز در این نشست، با تاکید بر تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور، گفت: مجموعه شرکت ملی گاز ایران، جزو آن دسته از نهادهای دولتی است که خدمات سازنده‌ای برای کشور داشته است و می‌توان نمره قبولی را پای این سازمان نوشت. منصور معظمی توسعه گازرسانی با نگاه اقتصادی را به عنوان رویکردی دانست که به گفته وی، می‌تواند از سوی متولی گاز کشور در پیش گرفته شود. وی با بیان اینکه ساختار شرکت ملی گاز ایران باید اصلاح شود، افزود: خوشبختانه اقدامات چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم، به افزایش تولید گاز طبیعی در کشور منجر شده است از این رو، باید زمینه‌های گسترش بازار و صادرات این محصول را فراهم کرد. رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، افزود: وزارت نفت باید بخش عمده‌ای از تمرکز خود را روی صادرات گاز قرار دهد و این در حالی است که متنوع کردن سبد انرژی کشور باید از سوی این وزارتخانه دنبال شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ساختار شرکت ملی گاز باید دستخوش تغییر بنیادی شود، افزود: توزیع گاز در کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود.

    فرهاد فزونی دیگر عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز میزان مطالبات شرکت ملی گاز را از مدیرعامل این شرکت جویا شد و گفت: به نظر می‌رسد که این مطالبات به اندازه‌ای است که مانع سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های جدید شده است.

    اردشیر دادرس رییس انجمن سی‌ان‌جی (CNG) کشور نیز طی سخنانی، با بیان اینکه تناسبی میان قیمت گاز خانگی و حمل و نقل عمومی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر 2400 جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال است که هیچگونه قراردادی با شرکت ملی گاز ندارد. لذا این انتظار وجود دارد که به این موضوع رسیدگی شود.

    مهدی شریفی نیک‌نفس از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز تامین مالی و فاینانس پروژه‌های حوزه انرژی کشور از طریق ال‌پی‌جی (LPG) اشاره کرد و از مدیرعامل شرکت ملی گاز خواست این پیشنهاد را مورد توجه قرار دهد.

    مهدی عسلی مدیرکل سابق امور اوپک وزارت نفت نیز تغییر دیدگاه متولی گاز کشور از مهندسی به اقتصادی را گامی در جهت حضور فعال در عرصه جهانی گاز دانست و در عین حال یادآور شد که رابطه مالی شرکت ملی گاز با دولت باید به طور شفاف مشخص شود.

    سیدحمید حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، سیاست همکاری گازی ایران با ترکمنستان را از مدیرعامل شرکت ملی گاز جویا شد و همچنین، وضعیت بهره‌برداری از مخازن گاز سی‌ان‌جی در برخی نقاط کشور را مورد پرسش قرار داد.

    بهره‌برداری از مخازن گاز سی‌ان‌جی آغاز شده است

    در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت ملی گاز به سوالات مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون پاسخ داد. حمیدرضا عراقی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از مخازن گاز سی‌ان‌جی در چند شهر کشور آغاز شده است، گفت: این روش برای مناطقی که کوهستانی یا جنگلی است، کارایی دارد و بهره‌برداری از آن را در برخی نقاط کشور آغاز کرده‌ایم. وی با بیان اینکه مصرف گاز ال‌ان‌جی (LNG) در داخل توجیه اقتصادی ندارد، افزود: این محصول می‌تواند در سبد صادراتی کشور قرار بگیرد.  عراقی در خصوص ارتباط و همکاری گازی ایران و ترکمنستان نیز توضیح داد: دولت ترکمنستان ادعا می کند که ایران در حدود 1.5 میلیارد دلار در بخش گاز به این کشور بدهکار است در حالی که این ادعا از سوی ما رد شده و مدعی هستیم که رقم واقعی بدهی ایران به ترکمنستان حدود 500 میلیون دلار است.

    برچسب ها