عصر خودرو

روسیه توافق اوپک را زیر سوال برد

عصر بازار- وزیر امور مالی روسیه اعلام کرده که قیمت نفتی که در بودجه آن ها پیش بینی شده در پی این توافق تغییر نخواهد کرد.

روسیه توافق اوپک را زیر سوال برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، به گفته وزیر امور مالی روسیه، آنتون سیلووانف، روسیه به فرضیه خود که تا سه سال آینده نفت در بازار به قیمت میانگین 40 دلار به فروش می رسد، پایبند است و برنامه ندارد پس از توافق اوپکی ها بعد از 8 سال بر سر کاهش تولیدات نفت، در بودجه خود تجدید نظر کند.

    در حالی که قیمت نفت خام در بازار پس از توافق اوپک به 50 دلار در هر بشکه رسید که پس از سپتامبر 2010 بی سابقه بوده است؛حالا وزیر امور مالی روسیه گفته است که ما می دانستیم قیمت نفت پس از چنین جلسه ای افزایش پیدا می کند، ولی همچنان در بودجه خود قیمت نفت را همان 40 دلار در نظر خواهیم گرفت.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت در همین حدود باقی می ماند،گفته است:« باید ببینیم که چقدر این توافق جدی و رسمی بوده و به آن عمل می شود.»

    در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت در دنیا از تمایل و همکاری خود را با اوپک برای کاهش تولید خبرمی داد، در سپتامبر تولید نفت خود را به زمان فروپاشی شوروی رسانده است. به عبارتی به صادرات خود 400 هزار بشکه اضافه کرده است.

    حال آنکه توافقی که اوپکی‌ها بر سر کاهش تولیدات خود داشتند،حکایت از تولید در محدوه 32.5 میلیون تا 33 میلیون بشکه در روز دارد که همین موضوع قیمت نفت را 5 درصد افزایش داده است.

    بازار پس از اینکه ایران و عربستان به توافق رسیدند، شوک شد . براساس اعلام موسسه گلدمن ساکس، اکنون اوپک وارد مرحله دیگری شده که باید برای اجرای کاهش تولید از قدرت اجرایی خود استفاده کند.

    در همین حال موسسه مرگان استنلی نیز اعلام کرده که درباره توافق  اوپکی‌ها تردید دارد . در همین حال موسسه مالی سیتی گروپ نیز پیش بینی کرده که اگر اوپک به این توافق پایبند نباشد، قیمت هر بشکه نفت به سختی در کانال 40 دلار قرار خواهد گرفت.

    وزیر امور مالی روسیه گفته است که کاهش تولید به تنهایی بازار را کنترل نمی‌کند، بلکه بازار به میزان تقاضا و رشد اقتصاد جهانی نیز بستگی دارد.

    بنا به گفته سیلووانف،سوال دیگر این است که نفت شیل آمریکا چه واکنشی به این تصمیم نشان خواهد داد؛ نفت شیل حجم زیادی از تولید نفت دنیا را در اختیار دارد،بهم همین دلیل ما معتقدیم که مازاد تولید در بازار همچنان باقی خواهد ماند.

    برچسب ها