عصر خودرو

گزارش رویترز از توافق اوپک در الجزایر;

قمار ریاض برای نجات اقتصاد آشفته عربستان

عصر بازار- رویترز، توافق الجزایر را برای کاهش تولید نفت اوپک قمار عربستان برای افزایش قیمت نفت و نجات اقتصاد این کشور ارزیابی کرد.

قمار ریاض برای نجات اقتصاد آشفته عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، رویترز در مقاله ای به قلم جان کمپ نوشت: عربستان به قماری روی آورده که بر اساس آن قصد دارد از یک سو قیمت نفت را افزایش دهد و از سوی دیگر سهم خود را از بازار حفظ کند.

    این رسانه انگلیسی زبان نوشت که هدف توافق الجزایر برای کاهش تولید نفت اوپک، بیشتر از آنکه تلاش برای کاهش فیزیکی نفت موجود در بازار باشد تحت تاثیر قرار دادن جو روانی بازار است.

    رویترز، بیانیه الجزایر را بیشتر یک توافق برای توقف تولید ارزیابی کرد و یادآور شد: بعد از توافق الجزایر، عربستان مطابق هر سال که بعد از تابستان تولید خود را کاهش می داد امسال هم همین کار را خواهد کرد.

    این تحلیل در زمینه مشخص نشدن سهم هر کشور عضو اوپک از کاهش سقف تولید نوشت:  اوپک امیدوار است که با افزایش تقاضا و توقف تولید، نفت مازاد بازار کاهش یابد.

    این رسانه غربی افزود: تغییر نظر سعودی ها شاید به این خاطر باشد که کاهش قیمت، بازار را در جهت مورد نظر آنها به تعادل نرساند.

    رویترز ادامه داد: عربستان انتظار داشت کاهش قیمت ها منجر به افزایش هزینه های طرف های دیگر شود و موقعیت ریاض را در درازمدت تثبیت کند.

    این رسانه به اشتباه محاسباتی سعودی ها در باره بازار نفت اشاره کرد و نوشت: عربستان تصور می کرد منابع مالی کافی برای یک دوره طولانی مدت پایین ماندن قیمت نفت را دارد و خواهد توانست در چنین شرایطی رقبای خود را به عقب براند، اما بر خلاف میل سعودی ها، روند کاهشی قیمت نفت بیش از حد طولانی شد و هنوز هم نشانه ای از تمام شدن این روند دیده نمی شود.

    رویترز مشکلات مالی عربستان از جمله کسری بودجه و ناتوانی در پرداخت بدهی های پیمانکاران و دستمزد کارمندان مهم خواند و تاکید کرد: تصمیم برای کاهش تولید را تصمیم گیران ارشد سعودی از جمله محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان گرفته اند.

    این تحلیل می افزاید: توافق الجزایر قماری است که بر اساس آن عربستان می خواهد با فریز تولید به افزایش کم قیمت برسد بدون انکه سهم زیادی از بازار را از دست بدهد.

    برچسب ها