عصر خودرو

اوپکی‌ها چگونه به توافق رسیدند؟

عصر بازار- پس از دو سال و نیم تلاش،سرانجام طرفداران فریز نفتی درحاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی،توانستند برای توقف تولید نفت به توافق برسند.

اوپکی‌ها چگونه به توافق رسیدند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، 24 ماه قبل شرکت‌های نفتی به دنبال کاهش بهای نفت به صورت زنجیروار ورشکست شدند. این ورشکستگی میادین نفتی را هم در بر گرفت؛فشار هزینه‌ها سبب شد تا شرکت‌های نفتی به صرفه جویی در هزینه روی بیاورند.

    به دنبال بحران هایی که کاهش قیمت در بازار نفت ایجاد کرد، پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزیره از روز دوشنبه آغاز شد. حدود دوسال و نیم پس از کاهش قیمت نفت، اعضای اوپک تصمیم بر کاهش تولیدات خود گرفتند. اولین نشستی که برای بررسی فریز نفت در دوحه  برگزار شده بود، بدون توافق ناکام مانده بود.دومین جلسه باز هم به میزبانی قطر بود که عربستان برای پذیرش طرح شرط تعیین کرد.سومین نشست که بهار امسال در وین برگزار شد مجددا با شرط و شروط عربستان به شکست منجر شد. با وجود تمام ابهاماتی در رابطه با برگزاری چهارمین نشست غیر رسمی اوپک درالجزایر وچود داشت، جلسه غیر رسمی اعضای اوپک برگزار شد.

    نشستی نفس گیر که بیش از 4 ساعت به درازا کشید؛اما سرانجام ماحصل این نشست به این نتیجه منجر شد که اعضای اوپک برای تثبیت سطح تولید خود در سطح ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر امسال (2016) به توافق رسیدند. 

    در واقع بعد از 8 سال کشورهای عضو اوپک مجددا برای حمایت از بازار نفت به توافق رسیدند.

    با این حال درخصوص جزئیات، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و سهمیه هر یک از اعضا و همچنین میزان مشارکت کشورهای غیر‌عضو مشخص نیست. اوپک اعلام کرده است که کمیته فنی در این خصوص تشکیل خواهد شد و تا نشست رسمی این سازمان در ماه نوامبر (10‌آذر) راهکارهای خود درخصوص سهمیه اعضا را اعلام خواهد کرد. 

    این در حالی است که عربستان سعودی‌ پیش از این بارها اعلام کرده بود، در صورتی با اجرایی شدن طرح فریز نفتی موافقت خواهند کرد که ایران هم تولید خود را محدود کند و در این طرح شرکت داشته باشد، اما حالا با گذشت چند هفته از تاکیدهای پیاپی، وزیر نفت این کشور مستثنی شدن ایران را پذیرفته و این امر، پرسش‌های بسیاری را در ذهن تحلیلگران بازار نفت ایجاد کرده است، زیرا زمستان سال گذشته بود که عربستان و قطر ظاهرا با نگاهی دلسوزانه‌تر به نفت، وارد بازی جدیدی با اوپکی‌ها شدند؛ بازی‌ای که از آن روز تاکنون با حواشی زیادی همراه بوده است. 

    بیژن زنگنه وزیر نفت اما درمورد تصمیم اوپک در نشست مشورتی الجزایر گفته بود:« به نظر من این تصمیم خوشحال کننده و بسیار مهمی بود که اوپک پس از دو سال و نیم برای مدیریت بازار گرفت، پیش از این اوپک آماده نبود که تصمیمی بگیرد، با وجود همه تنش‌ هایی که القا می شد یا گاه میان اعضا وجود داشت، این تصمیم مقدمه خوبی برای ایفای نقش این نهاد بین المللی به شمار می رود.» 

    از سویی به گفته مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی، آثار کوتاه مدت سهمیه‌بندی تولید، افزایش قیمت است و آثار بلندمدت آن در بازار بعد از مشاهده از بین رفتن مازاد تولید مشخص می‌شود. 

    در همین حال، تحلیلگران مؤسسه گلدمن ساکس پیش بینی کردند که در صورت اجرای دقیق چنین توافقی، تولید روزانه نفت در سال 2017 میلادی 480 هزار تا 980 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

    این مؤسسه قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی را برای اواخر سال جاری میلادی 43 دلار و برای سال 2017 میلادب 53 دلار پیش بینی کرده است. 

    به دنبال این توافق، بازار نفت نیز واکنش نشان داد, به طوری که رویترز خبر داده که توافق تثبیت سطح تولید نفت اعضای اوپک که در هشت سال اخیر بی سابقه بوده است.اولین واکنش بازار بازگشت قیمت نفت به مرز 50دلار بود،عددی که حالا خیلی ها را به رشد بیشتر آن امیدوار کرده است.

    برچسب ها