عصر خودرو

زنگ خطر برای صادرات آجر;

صادرات به عراق متوقف نشده است

عصر بازار- عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد که صادرات آجر ایرانی به عراق متوقف نشده اما با افت مواجه شده‌ و زنگ خطر آن به صدا درآمده که قرار است توسط یک کارگروه مشترک، استاندارد واحد و مشخصی بین دو کشور تعریف شود تا صادرات به روال قبل بازگردد.

صادرات به عراق متوقف نشده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی  گفت: پیش از این سازمان استاندارد ایران با عراق تفاهم نامه‌ای در بخش استاندارد داشته و برنامه اجرایی در این زمینه تعریف شده است. 

    وی افزود: بر اساس این برنامه اجرایی 51 قلم کالا از شمول بازرسی‌های شرکت‌های بازرسی طرف قرارداد عراق خارج می‌شوند و طبق آن طرف عراقی آن را به رسمیت خواهند شناخت.

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: از این 51 قلم کالا قرار شده است 10 گروه به عنوان کالاهای اصلی که کاشی، سرامیک و آجر هم جزو آن‌ها است در اولویت قرار گیرند و تفاهم‌نامه زودتر در مورد آن‌ها اجرایی شود.

    سنجابی شیرازی عنوان کرد: مدیر کل استاندارد عراق اعلام کرده است که استانداردهای دو کشور در برخی موارد تفاوت‌هایی دارد که نیاز به تغییر در آن‌ها وجود دارد و همچنین به آجر ایران اشاره کرده و این مسئله را مطرح کرده‌ که در این زمینه استحکام و ابعاد آجرهای ایرانی برای صادرات به عراق نیاز به تغییرات دارند.

    وی اضافه کرد: در زمینه ابعاد آجرها اختلاف در حدود چند میلی‌متر است. استحکام آجر هم به میزان و درصد گوگرد بر می‌گردد و چون خاک عراق شوره‌ زار است و طبیعتا میزان فرسایش بالاست آجرها باید به نوعی مقاوم در برابر نمک باشند. 

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق با بیان اینکه در حال حاضر صادرات آجرهای ایران به عراق با صدور گواهی شرکت‌های بازرسی طرف عراقی در حال انجام است، ادامه داد: قرار است با کارگروه مشترکی که بین دو طرف تشکیل شده است، هم الزامات استاندارد عراق و هم الزمات ایران رعایت شود و در واقع سازمان استاندارد ایران و عراق حد وسطی را برای رعایت استانداردها در نظر بگیرند. 

    وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افت صادرات آجر به عراق اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 80 تا 120 میلیون دلار مجموع صادرات‌ آجر مان به عراق بوده است و در سال جاری به دلیل کاهش بودجه‌های عمرانی با افت صادرات آجر مواجه شده‌ایم که در واقع زنگ خطری برای صادرات آجر ماست و باید توجه داشته باشیم که بازار عراق را از دست ندهیم.

    برچسب ها