عصر خودرو

رشد آیفکس با سوخت پالایشی‌ها

عصر بازار- آیفکس اولین روز معاملاتی هفته را مثبت آغاز کرد. بر این اساس روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد ۲/ ۶ واحدی (معادل ۷۶/ ۰ درصد) همراه شد و به ۳/ ۸۲۳ واحد رسید. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲/ ۲ درصد رسید. نماد معاملاتی پالایش نفت تهران با دادوستد نزدیک به ۱۷ میلیون سهم به ارزش ۵۵ میلیارد ریال صدرنشین معاملات فرابورس دیروز بود. «شتران» در حالی بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد که بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را نیز بر عهده داشت.

رشد آیفکس با سوخت پالایشی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اعضای اوپک در حاشیه پانزدهمین نشست وزارتی مجمع انرژی بین‌المللی که ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر در الجزایر برگزار شد، توافق کردند که سطح تولید روزانه خود را با ٧۰۰ هزار بشکه کاهش در حد 5/ 32 تا ٣٣ میلیون بشکه نگه دارند. توافقی که سبب شد تا بهای جهانی نفت برای دومین روز متوالی افزایش یابد. بر این اساس در پایان معاملات دیروز (ساعت 15) قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 46 سنت افزایش، در سطح ٤٩ دلار و 15 سنت تثبیت شد. موضوعی که بهانه‌ای شد تا سهام شرکت‌های پالایشی در روز گذشته بیش از پیش مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند. به‌عنوان مثال در سه ماه ابتدایی سال جاری شاهد رشد 24 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم با این وجود سودآوری پالایشگاه نفت بندرعباس در گزارش‌های سه‌ماهه با رشد نفت متناسب نبود. بر این اساس با توجه به عدم اطمینان از پایداری رشد قیمت نفت و ابهام در مورد نحوه اثرگذاری رشد قیمت این محصول بر حاشیه سود شرکت‌ها‌ی مذکور، نمی‌توان این عامل را به‌صورت مستقیم با سودآوری پالایشی‌ها مرتبط دانست.

     

    حرکت خارج از خط «شرانل»

    از میان شرکت‌های حاضر در گروه فرآورده‌های نفتی، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند و قیمت پایانی هر کدام از این نمادها تقریبا ٥درصد رشد کرد. نفت پاسارگاد دیگر نماد فعال در این گروه نیز دیروز با رشد بیش از یک درصدی معاملات خود را به پایان رساند. این در حالی بود که روز گذشته سهام شرکت نفت ایرانول برخلاف روند کلی گروه پالایشی حرکت کرد و با افت 5/ 1 درصدی در قیمت پایانی همراه شد. «شرانل» هفته گذشته متاثر از انتشار خبر افزایش سرمایه 150درصدی با رشد ناچیزی مواجه شده بود اما روز گذشته مجددا در مسیر نزولی قرار گرفت.

    «بکهنوج»، فردا وارد فرابورس می‌شود

    در حالی‌ تابلوی معاملاتی فرابورس در انتظار عرضه اولیه دهمین نماد تازه‌وارد است که همچنان عرضه‌های اولیه ماه‌های پیشین این بازار به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهند. بر این اساس دیروز دو نماد «غگلستا» و «زگلدشت» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. این دو نماد همچنین با صف خرید معاملات دیروز را به پایان رساندند. نگاهی به سابقه معاملاتی نمادهای تازه‌وارد فرابورسی نیز خالی از لطف نیست. «اپرداز» که در میانه مرداد در قیمت 365 تومان عرضه شد تا سطح 1112 تومانی رشد کرد اما پس از آن تا روز توقف این نماد معاملاتی (3 روز معاملاتی) با افت مواجه شد. سهام آتیه‌داده‌‌پرداز در مجموع رشد 187درصدی را به ثبت رسانده است. دامداری تلیسه نمونه نیز که در 24 مرداد به قیمت 530 تومان به بازار عرضه شد تا قیمت 812 تومان در روز گذشته رشد کرد. «تلیسه» در این مدت با بازدهی بیش از 53 درصدی همراه شده است. شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان نیز به‌عنوان هشتمین شرکت جدید در روز پایانی شهریورماه با 20 میلیون سهم وارد بازار شد و 250 تومان کشف قیمت شد. «زگلدشت» معاملات دیروز را نیز با رشد نزدیک به 5 درصدی پشت‌سر گذاشت. بر این اساس این شرکت نیز در هفتمین روز حضور خود در تابلوی معاملاتی فرابورس با بازدهی نزدیک به 34 درصدی همراه شده است. اما نهمین میهمان تازه‌وارد فرابورس شیر پاستوریزه پگاه گلستان بود. این نماد که روز چهارشنبه 4760 ریال کشف قیمت شد، روز گذشته نیز 5 درصد رشد کرد و در قیمت 4998 ریال به معاملات این روز خود پایان داد. به‌نظر می‌رسد عرضه اولیه یک شرکت دیگر این‌بار از گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» باز هم مورد استقبال معامله‌گران بازار قرار گیرد. به این ترتیب روز دوشنبه جاری 12 مهر ماه، 31 میلیون و 650 هزار سهم «بکهنوج» در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه می‌شود.

     

    نگاهی به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 447 هزار ورقه به ارزش 427 میلیارد ریال در 479 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 41 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت در اولین روز هفته را «اخزا8» با دادوستد 228 هزار واحدی خود به ارزش 19 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. دیروز همچنین شاهد معامله 408 هزار و 150 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 187 نوبت معاملاتی به ارزش 36 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 839 تا 992 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

     

    سقوط دسته‌جمعی «تسه»ها

    دیروز اوراق تسهیلات مسکن با کاهش قیمت در تمامی سررسیدهای این اوراق مواجه شد. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله 49 هزار و 296 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 42میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها در این روز در بازه 823 تا 868 هزار ریال دست‌به‌دست شدند. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق نیز با افت 4/ 4 درصدی به «تسه9403» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با افت اندک به 4/ 22 درصد رسید.

    رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

    دیروز فرابورس ایران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی فروردین یکم در نماد «صچاد1» پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، نماد معاملاتی اوراق مرابحه شرکت واسط مالی بهمن یکم در نماد «صشرق991»، پس از پرداخت بهای اقساط سه ماهه اوراق و همچنین نماد معاملاتی شرکت بهمن لیزینگ «ولبهمن»، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام بود. در مقابل نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان «کرمان»، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز دوشنبه هفته جاری، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

    برچسب ها