عصر خودرو

طی هفته گذشته در بورس کالای ایران؛

حجم معاملات محصولات پلیمری ۲۰ درصد افزایش یافت

عصر بازار- حجم معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالای ایران با رشد ۲۰ درصدی روبه رو شد به طوریکه حجم معاملات از ۳۹هزار و ۶۸۸ تن دو هفته گذشته به ۴۷ هزار و ۶۲۱ تن طی هفته اخیر رسید.

حجم معاملات محصولات پلیمری ۲۰ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حجم عرضه و تقاضای محصولات پلیمری نیز روندی افزایشی را به ثبت رساند، به طوری که عرضه محصولات پلیمری از 45 هزار و 331 تن در دو هفته قبل به رقم 53 هزار و 300 تن در هفته پیش رسید.

    همچنین حجم تقاضا نیز با افزایش چشمگیری روبه رو شد، به طوری که از 112 هزار و 768 تن به رقم 241 هزار و 95 تن در هفته ای که گذشت رسید.

    به این ترتیب در هفته ای که گذشت اکثر محصولات پلیمری مورد توجه خریداران بودند، بیش از هر کالایی پلی اتیلن های سنگین فیلم و پلی پروپیلن ها در کانون جذابیت قرار داشتند.

    همچنین پلی اتیلن های ترفتالات، پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز حجم بالایی از تقاضا و معاملات را به خود اختصاص دادند. به گفته کارشناسان بازار نزدیکی به ماه محرم، از دلایل افزایش تقاضا برای پلی استایرن های معمولی و مقاوم است.

    این گروه احتمال می دهند در هفته جاری حجم تقاضا برای این کالاها افزایش یابد، به این ترتیب نیاز به افزایش عرضه ها در این گروه از کالاها وجود دارد. به طوری که پلی استایرن مقاوم 7240 که با حجم 350 تن و به صورت سلف عرضه شده بود، 900 تن تقاضا داشت و در پایان با قیمت 5 هزار و 51 تومان معامله شد. عرضه نقدی این کالا نیز 350 تن بود که با تقاضای 1970 تنی روبه رو شد، بیشترین قیمت خرید این کالا 5 هزار و 225 تومان بود.

    پلی استایرن معمولی 1540 نیز در دو عرضه سلف و نقدی و جمعا با حجم 600 تن عرضه شد، بیشترین قیمت خرید نقدی آن 4 هزار و 640 و بیشترین قیمت خرید سلف آن هم 4 هزار و 530 تومان بود.

    در همین حال بسیاری از کارشناسان بازار به کاهش اختلاف قیمت ها در بورس و بازار آزاد اشاره کرده و می گویند: در دو هفته اخیر خرید کدهایی که اظهارنامه مالیاتی تحویل می دهند بیشتر شده است و از این رو ثبت قیمت های واقعی بیشتر رخ داده است.

    از سوی دیگر کنترل و نظارت بورس کالا بر کدهای معاملاتی افزایش یافته و بسیاری از کدهای معاف از مالیات نیز از چرخه معاملات توسط بورس کالا حذف شده اند، همچنین سهمیه ها نیز به صورت ماهانه مورد رصد قرار می گیرند و امکان بررسی دقیق تر میزان سهمیه واحدها فراهم شده است.

    برچسب ها