عصر خودرو

سهم ایران از ظرفیت پالایشی نفت دنیا فقط ۱.۸ درصد است

عصر بازار- حسینی با بیان اینکه سالانه میلیاردها دلار از منابع نفت و گاز کشور توسط همسایگان غارت می‌شود، گفت: ظرفیت پالایشی نفت ایران ۱.۸ دهم درصد دنیا و سهم ما از گردش مالی محصولات پتروشیمی دنیا کمتر از یک درصد است.

سهم ایران از ظرفیت پالایشی نفت دنیا فقط ۱.۸ درصد است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران در کنفرانس نفت ایران 2016 با ابراز امیدواری از این که برگزاری این کنفرانس بتواند با طرح چالش‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بخش پایین‌دستی صنعت نفت و گاز و ارائه راهکار مقدمات برگزاری کنفرانس بین‌المللی در سال 2017 را فراهم کند گفت: بخش نفت و گاز همیشه پیشران اقتصاد کشور بوده است و هم اکنون نیز جهت خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی به استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای این بخش نیازمندیم.

    وی افزود: ما اعتقاد داریم که در صورت رفع موانع فوق شاهد افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این صنعت بوده و این بخش عامل تحرک‌ بخشیدن به سایر بخش‌های اقتصادی کشور شود.

    رئیس کنفرانس نفت تصریح کرد: توسعه بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز فقط با استفاده از ظرفیت داخلی و خارجی امکانپذیر است و خوشبختانه برجام بستر همکاری را فراهم کرده و می‌توان امیدوار بود که کشور از وضعیت نامطلوب فعلی نجات یابد.

    وی ادامه داد: متاسفانه از 157 میلیارد بشکه نفت قابل استهصال کشور 85 میلیارد آن در میادین نفتی مشترک و از 32 تریلیون مترمکعب گاز قابل استهصال 14 میلیارد مترمکعب در میادین گازی مشترک قرار دارد و سالانه میلیاردها دلار از منابع نفت و گاز کشور توسط همسایگان غارت می‌شود.

    حسینی اظهار داشت: ظرفیت پالایشی نفت دنیا حدود 100 میلیون بشکه در روز است که سهم ما با پالایش 1.8 میلیون بشکه فقط 1.8 درصد ظرفیت دنیاست در حالی که تا سال 1405 این ظرفیت باید به 5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    وی همچنین ظرفیت تولید بخش پتروشیمی کشور بیش از 62 میلیون تن است که حدود 75 درصد آن فعال است و سالانه بیش از 25 میلیون تن محصول پتروشیمی و شیمیایی وارد بازارد اخلی و خارجی می‌شود که ارزش آن حدود 20 میلیارد دلار است و سهم آن از گردش 3700 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی دنیا کمتر از یک درصد است و طبق برنامه باید ارزش تولیدات این بخش به 75 میلیارد دلار برسد.

    وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پیمانکاری کشور حدود یکصد میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود که بیش از 50 درصد آن بلااستفاده مانده و سهم ساخت و ساز قطعات، تجهیزات و تاسیسات در این صنعت بیش از 30 میلیارد دلار است.

    رئیس کنفرانس نفت با ابراز تاسف از نبود نهاد رگراتوری مستقل و قدرتمندی، نظام نوین تامین مالی، قراردادهای یکجانبه و غیرعادلانه، فقدان قرارداد خوراک بلند مدت و مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در سه ماهه گذشته مسئولین امر به خوبی با مسئولان شورای رقابت، صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و کمیسیون انرژی مجلس داشته و پیشرفت‌هایی برای حل مشکلات یاد شده حاصل شده است.

    لازم به ذکر است به گفته برگزارکنندگان، این کنفرانس مقدمه‌ برگزاری کنفرانس بین‌المللی در سال 2017 است.

    یادآور می‌شود در کنفرانس نفت ایران 2016 سه پنل با موضوعات بررسی شرایط امروز بخش خصوصی در پایین‌دستی صنعت نفت و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری، معرفی چالش‌های محیط کسب و کار در پایین‌دستی صنعت نفت ایران، راهکارهای قابل ارائه در قالب برنامه ششم توسعه که از پنل سوم با موضوع بررسی وضع موجود تامین منابع مالی و تضامین در جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در پایین‌دست صنعت نفت ایران برگزار خواهد شد.

    گفتنی است در این کنفرانس محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، شجاع‌الدین بازرگانی معاون امور حقوقی مجلس وزارت نفت، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای جدید نفتی و نمایندگانی ازبخش خصوصی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

    برچسب ها