عصر خودرو

۵ راهکاری که نفت را از بحران نجات می دهد

عصر بازار- موسسه بین المللی مشاوره مدیریت مک کنزی در گزارشی بی توجهی به اکتشافات را چالش بهای نفت در سالهای آینده اعلام می کند.

۵ راهکاری که نفت را از بحران نجات می دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، 24 ماه قبل شرکت های نفت به دنبال کاهش بهای نفت به صورت زنجیروار ورشکست شدند. این ورشکستگی میادین نفتی را هم در بر گرفت؛فشار هزینه ها سبب شد تا شرکت های نفتی به صرفه جویی در هزینه روی بیاورند.اگرچه این صرفه جویی نزدیک به نیمی از هزینه های آنها را پوشش داد،اما حالا موسسه مک کنزی به جز کاهش هزینه ها، ادغام،استفاده از مدل های جدید،تثبیت و ابزارهای جدید را عامل تقویت شرکت های نفتی برای مقابله با ورشکستگی اعلام می کند.

    به احتمال زیاد امسال نیز اکتشافات کمتر خواهد شد. این روند عرضه نفت در آینده را بیشتر تهدید می کند. از زمان کاهش بهای نفت از سال 2014، حفاران بودجه فعالیت های اکتشافی خود را به حداقل رساندند. نتیجه این شد که در سال 2015 تنها 2 میلیارد و 700 میلیون بشکه نفت درجای جدید کشف شد که کمترین میزان از سال 1947 به شمار می رود.

    امسال تا پایان ماه گذشته میلادی، حفاران تنها موفق به کشف 736 میلیون بشکه ذخایر متعارف نفت خام شدند. باید نگران این صنعت بود، چرا که اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز تقاضای جهانی نفت برای سال 2026 را 105 میلیون و 300 هزار بشکه در روز اعلام کرده است، در حالی که هم اکنون روزانه 94 میلیون و 800 هزار بشکه نفت مصرف می شود.

    در حالی که همه چشم به نفت شیل داشتند که بحران آتی نفت را جبران کند، بهای نفت زیر 50 دلار قفل شد و تحول شیل نفت را به باتلاقی برای سرمایه گذاران تبدیل کرد. در همین حال اکتشافات جدید برای منابع متعارف همچون خاورمیانه نیز به انتها رسیده است.

    نیلز هنریک بیوراستروم، مدیر پروژه ارشد موسسه ریستات انرژی ای اس در این باره می گوید: «این تغییرات تأثیر قوی بر عرضه نفت و گاز به ویژه نفت خواهد گذاشت.»

    با این حال شرکت های جهانی با نفت روسیه و اوپک زنده مانده اند؛ روسیه و اوپکی در سال های ارزانی، برای دفاع از سهم تولید خود، بی توجه به قیمت با تمام قوا، استخراج کردند.

    بیوراستروم می گوید:« تا سال 2025 کاهش سرمایه گذاری های اکتشافی تأثیر خود را می گذارد. تولید کنندگان برای هر 20 بشکه ای که امسال مصرف کردند، تنها 1 بشکه در اکتشافات جایگزین کردند.»

    اندرولاتام، معاون اکتشافات جهانی موسسه وود مکنزی می گوید: «هزینه برای اکتشافات، از مطالعات لرزه نگاری گرفته تا حفاری، از 100 میلیارد دلار سال 2014 به 40 میلیارد دلار در 2016 رسیده است و به نظر نمی رسد تا سال 2018 کسی قصد افزایش سطح سرمایه گذاری برای اکتشافات را در نظر داشته باشد.»

    با وجود آنکه انجام عملیات های اکتشافی از توسعه ای به دلیل تعهدات کمتر و دوره فعالیت کوتاه تر، کم هزینه تر و راحت تر است، اما دیگر کسی حاضر به اکتشاف نیست.

    سرانه 18 درصدی اکتشاف از هزینه های صنعت نفت و گاز جهان ، به 13 درصد در سال جاری کاهش یافته است. نتیجه این شده است که حفاری های اکتشافی با وجود کاهش هزینه های عملیات اکتشاف به دلیل کاهش بهای نفت، همچنان رو به افول است.

    تعداد چاه های حفر شده در آگوست سال جاری به 209 رسید، در حالی که بر اساس آمار وود مکنزی، این میزان در مدت مشابه سال 2015، برابر 680 و در سال 2014 برابر  هزار و 167 بود. میزان متوسط از سال 1960 تا کنون برابر هزار و 500 حلقه چاه بوده است.

    بیوراستروم می گوید: «وقتی به آمار 10 ساله نگاه می اندازیم، متوجه کاهش اکتشافات می شویم که هم اکنون تأثیر خود را می گذارد. اما تأثیر مهم تر در آینده خواهد بود که بهای نفت را به چالش می کشد.»

    کریستین فائروویک، مدیر اجرایی بخش نروژ شرکت لاندین پترولیوم ای بی اسکاتلند می گوید: «تأثیر کاهش اکتشافات را ظرف پنج تا هشت سال آتی حس می کنیم. اما این فرصتی برای کسانی است که به این موضوع می اندیشند.»

    بن ون بردن مدیرعامل شرکت رویال داچ شل هلند بر این عقیده است که : «شرکت های نفتی نیاز به سرمایه گذاری 1 تریلیون دلاری برای پوشش تقاضای نفت دارند.»
    وی افزایش تقاضا را در هر سال یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز تخمین زد و پیش بینی کرد عرضه به صورت طبیعی سالانه 5 درصد افت کند.
    در عین حال بیوراستروم هم می گوید: «تداوم قیمت پایین به این معنا است که حتی زمانی که سرمایه گذاران برای اکتشاف سرمایه گذاری می کنند، ریسک کمتری را می طلبند. آنها بر روی چاه های فرازآوری و میادین کشف شده تمرکز می کنند و کمتر سراغ مناطق بکر همچون حفاری های قطبی می روند که هزینه های حفاری و توسعه بیشتری را می طلبد. شرکت شل و استات اویل از بزرگ ترین شرکت های نفتی بودند که حفاری های سال گذشته آلاسکا را رها کردند.

    او اضافه می کند : «روی هم رفته باید بدانیم که نفتی که جایگزین نفت استخراج شده می شود، از 30 درصد در سال 2013 به 6 درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است؛ و از همه نگران کننده تر گزارش شرکت اکسون موبیل بود که از شکست 100 درصدی فعالیت های اکتشافی اش در ماه فوریه خبر داد که طی 22 سال گذشته بی سابقه بوده است.»

    پر وولف، مدیرعامل شرکت حفاری دریایی سی دریل هم می گوید: «این موضوع بسیار وحشت آور است که هیچ فعالیت اکتشافی امروزه انجام نمی شود و کسی به فکر نفت نیست.»

    برچسب ها