عصر خودرو

رونق در انتظار بازار آتی سکه

عصر بازار- اگر به آمار ارائه شده در بازار طلا دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که با وجود کاهش تعداد معاملات در هر روز نسبت به قبل، حجم نقدینگی وارد شده به این بازار، دارای رشد آرام و قابل قبولی است. به این ترتیب در حدود دو هفته گذشته، حجم معاملات باز در این بازار بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است و در حال حاضر تعداد این قراردادها به بالای ۲۳ هزار و ۵۰۰ قرارداد رسیده که در نوع خود یک رکورد است.

رونق در انتظار بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، در واقع، علت کاهش معاملات روزانه که دارای افت چشمگیری هم بوده است، نبود نوسانات در بازارهای تاثیرگذار بر روی قیمت سکه یا چشم انداز قیمتی آن برای آینده است. در این میان، مهمترین عامل، قیمت طلای جهانی است که با نداشتن یک جهت قوی برای میان مدت و بلند مدت، دوره ای از نوسانات نسبتا کوتاه را پشت سر می‌گذارد  و از طرف دیگر به دلیل کنترل نسبتا موفق نرخ ارز  توسط دولت، این نرخ نیز نوسانات کوتاه مدتی دارد. همچنین سایر عوامل محیطی در اقتصاد ایران بیشتر بر شروع دوره رونق حکایت دارند که این عامل خود سرمایه‌گذاری در طلا را جز برای افراد خاص یا با اهداف خاص توجیه ناپذیر می‌کند. 

    همه این عوامل دست به دست هم داده تا نوسانات کوتاه مدت قیمت سکه در این بازار به کمترین مقدارها محدود شود و نوسان‌گیران و سفته بازان حضور کمرنگ‌تری داشته باشند و به دلیل نوعی احساس ثبات یا روند آرام و پیوسته جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران یا پوشش دهندگان ریسک بیشتر شود که خود منجر به افزایش حجم معاملات باز و کاهش معاملات روزانه شده است.

    در مجموع به نظر می‌رسد، همچنان پر رونق ترین بازار فعلی، بازار سکه طلای آتی باشد و افزایش عمق این بازار حکایت از اقبال بلند این بازار در آینده دارد که البته نیازمند افزایش زمان فعالیت بازار و نیز راه‌اندازی بازار آتی ارز است که در این صورت در یک پروسه چند ساله، یکی از بازارهای تاثیر گذار در اقتصاد کشور خواهد شد. شفافیت قیمت و کاهش تنش‌های هیجانی بازار طلا و ارز از نتایج توسعه این بازار خواهد بود.
     

    نویسنده: سعید محمدی جزی، تحلیل‌گر بازار سرمایه
    برچسب ها