عصر خودرو

رایزنی برای تغییر دوباره اصلاحیه قانون

اعضای جدید هیات مدیره فرابورس زیر سایه ماده ۲۴۱ قانون تجارت

عصر بازار- در یکصد و نود و سومین جلسه هیات مدیره فرابورس ایران، رئیس و نایب‌ رئیس جدید هیات‌مدیره در حالی انتخاب شدند که انتخاب برخی اعضا مغایر با صلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت است.

اعضای جدید هیات مدیره فرابورس زیر سایه ماده ۲۴۱ قانون تجارت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، طی روزهای اخیر در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیات‌مدیره در فرابورس برگزار شد، مهرداد نعمتی به‌عنوان رئیس و عبداله شیر محمدپور گرجانی به‌ عنوان نائب رئیس هیات‌مدیره که به ترتیب از طرف گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در هیات مدیره فرابورس حضور دارند؛ برگزیده شدند.

    همچنین بر اساس تصمیم این جلسه، امیرهامونی نیز به‌عنوان مدیرعامل فرابورس برای دو سال دیگر در سمت خود ابقا شد.

    مطابق با «قانون اصلاح ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» که 24 مرداد 1395 ابلاغ شد «با رعایت شرایط مقرر در ماده (134) قانون تجارت، نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است جهت پاداش هیأت مدیره در نظر گرفته شود، به هیچ وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد (3درصد) و در شرکت‌های سهامی خاص از شش درصد (6درصد) سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند.»

    بر اساس این گزارش، در تبصره 2‏ این ماده قانونی اما آمده که « هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود».‏

    در این ارتباط عبدالله شیر محمد پور گرجانی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گفت: اکثریت اعضای هیات مدیره فرابورس هم اکنون مشمول ماده 241 قانون تجارت می شوند، به گونه ای که علاوه بر حضور در هیات مدیره این رکن بازار سرمایه در سایر شرکت ها نیز یا مدیر عامل و یا عضو هیات مدیره هستند.

    وی افزود: بر اساس توافق‌هایی که شده این انتصاب ها صورت گرفته و این در حالی است که شاپور محمدی ، رییس سازمان بورس بورس در رایزنی با علی لاریجانی ، رییس مجلس شورای اسلامی درخواست هایی برای بازنگری اصلاحیه تبصره 2 ماده 241 قانون تجارت کرده که قول مساعد برای اصلاح این ماده و رفع مشکلاتی که برای هیات مدیره شرکت ها به وجود آورده اند.

    بر اساس این گزارش، شیر محمد پور در عین حال جزییات بیشتری از توافق مورد ادعای خود در مورد انتصاب‌های صورت گرفته در هیات مدیره فرابورس نداده است.

    دیگر اعضای هیات مدیره فرابورس ایران شامل علی تیموری شندی به نمایندگی از طرف بانک پارسیان، علی قاسمی ارمکی به نمایندگی از گروه مالی ملت، احمد پویانفر به نمایندگی از طرف شرکت بورس اوراق بهادار تهران، علی صحرایی به‌عنوان نماینده مرکز مالی ایران و محمدحسن ابراهیمی سرو علیا به نمایندگی از کارگزاری بانک ملی هستند.

    برچسب ها