عصر خودرو

ایران از همکاری هند و ژاپن در طرح توسعه بندر چابهار استقبال می کند

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی مشارکت ژاپنی ها با هند در طرح توسعه بندر چابهار را باعث تسریع در اجرای این طرح دانست و تصریح کرد ایران از همکاری دهلی نو و توکیو در طرح توسعه بندر چابهار استقبال می کند.

ایران از همکاری هند و ژاپن در طرح توسعه بندر چابهار استقبال می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'عباس آخوندی' در پایان سفر سه روزه خود به هند اظهار کرد اگزیم بانک به عنوان تامین کننده خطوط اعتباری 150 و 85 میلیون دلاری طرح توسعه بندر چابهار، می تواند هماهنگی لازم را برای مشارکت مالی ژاپن در طرح توسعه چابهار ایجاد کند.
    وی روند اجرای طرح توسعه بندر چابهار را مناسب دانست و تصریح کرد طرح توسعه بندر چابهار با زمان بندی در نظر گرفته شده در حال اجرا است .
    آخوندی با اشاره به برگزاری نشستی با مدیران چند شرکت کشتیرانی هند تصریح کرد دردوران تحریم بارگیری مستقیم کشتی ها به واسطه مشکلاتی قطع شد که تلاش برای فعال شدن دوباره آن ها ادامه دارد.
    وی خاطرنشان کرد در دوران تحریم کشتی های بزرگ هندی کالاهای خود را به کشورهای جنوب خلیج فارس منتقل و سپس به وسیله کشتی های کوچک به ایران منتقل می کردند که این امر باعث افزایش قیمت کالاها و هزینه ها می شد.
    وزیر راه و شهرسازی ،تحریم ها را یکی از موانع اصلی فعال شدن کریدور شمال –جنوب دانست و تصریح کرد با رفع موانع و با اتصال خطوط ریلی و جاده ای شمال و جنوب کشور ،شرایط برای فعال کردن این کریدور فراهم شده است .
    وی با اشاره به انتقال محصولات کشاورزی و خوراکی از هند به روسیه تصریح کرد هم اکنون زمان انتقال کالا از بمبئی به مسکو 40 روز است که با بهره برداری از کریدور شمال – جنوب به 20 روز کاهش می یابد.
    آخوندی، قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایران و هند در دوران تحریم را یکی از مشکلات توسعه روابط دو کشور دانست و تصریح کرد در صدد هستیم با برقراری ارتباط تجار و بازرگانان ایران وهند زمینه افزایش مبادلات بین ایران و هند را فراهم کنیم .
    وی امکان پهلوگیری کشتی ها در بنادر ایران ،نحوه استفاده از خطوط ریلی ایران و انتقال کالا به دریای خزر و به سمت آستاراخان روسیه ،سرمایه گذاری در راه آهن چابهار – زاهدان ، تامین قطعات برای تعمیر اساسی لکوموتیو ها در ایران را از دیگر محورهای گفت وگوی خود با مقامات هندی عنوان کرد.
    وزیر راه و شهرسازی در ادامه، مهمترین هدف از سفر به هند را پیگیری موافقنامه چابهار و شرکت در اجلاس دو جانبه و سه جانبه ایران،هند و افغانستان ذکر کرد و افزود:دراین سفر به نتایج مثبتی در خصوص تسریع در اجرای هرچه سریعتر توافقنامه سه جانبه دست یافتیم .
    وی ، فعال کردن هرچه سریعتر کریدور شمال – جنوب را از دیگر محورهای گفت وگوی خود با مقامات هندی ذکر و تصریح کرد با توجه به امکانات زیرساختی ،جاده ها ،خطوط ریلی و بنادر، ایران ظرفیت لازم برای فعال کردن کریدور شمال و جنوب را دارد.
    آخوندی، افزایش خرید نفت هند از ایران در ماههای اخیر را نشانه ای از سوی این کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور دانست و تصریح کرد هرچند خرید نفت هند از ایران ارتباطی به تامین مالی پروژه ها از سوی این کشور ندارد ولی نشان دهنده عزم جدی این کشور برای توسعه روابط با ایران است .
    وی با اشاره به رشد هفت درصدی هند اظهار کرد دو کشور می توانند در زمینه های مختلف از جمله نفت ، راه آهن ، آی تی ،کشتیرانی و کریدور شمال – جنوب همکاری کنند.
    وزیر راه و شهرسازی کشورمان بعد ازظهر جمعه پس از دیدار و گفت وگو با وزیران راه آهن ،کشتیرانی ،حمل ونقل و بزرگراههای هند ،شرکت در نشست دوجانبه و سه جانبه وزیران شهرسازی و حمل ونقل هند و افغانستان و بازدید از بندر جواهر لعل نهرو به سفر سه روزخود به هند پایان داد.

    برچسب ها