عصر خودرو

بررسی از بازار آتی سکه نشان داد؛

عقب‌نشینی بازیگران در بازار فیوچرز

عصر بازار- حجم معاملات بازار آتی سکه در حالی افزایش هزار و ۶۱ معامله‌ای را نسبت به مدت مشابه هفته ماقبل خود از سر گذراند که این افزایش، نکته قابل‌توجهی در کارنامه معاملات هفتگی آتی سکه محسوب نمی‌شود، چراکه هفته منتهی به شهریور با یک روز تعطیلی عید‌غدیر و ۵ روز کاری حجم معاملات ۲۰ هزار و ۴۵۴ واحدی و هفته گذشته با ۶ روز کاری حجم ۲۰ هزار و ۴۵۴ واحدی را به ثبت رساند. با این تفاسیر می‌توان گفت حجم معاملات در بازار آتی سکه روندی ساکن را طی دو هفته گذشته به ثبت رسانده است.

عقب‌نشینی بازیگران در بازار فیوچرز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین یکی از اتفاقات جدید در بازار آتی کاهش مداوم در تعداد خریداران و فروشندگان در این بازار از اوایل مرداد ماه است. طی این مدت با سکون بازار آتی و کاهش قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف تعداد فعالان بازار کاهش یافته‌اند که این کاهش در نمودار همراه مشهود است.معاملات آتی سکه طی هفته گذشته با تاثیر‌پذیری از قیمت نزولی هفتگی طلای جهانی و همچنین نزدیکی به ایام محرم با سکون مواجه شد، در این راستا و با در نظر گرفتن سررسید تیرماه به‌عنوان مبدا اصلی معاملات و مشاهده و رصد قیمتی این سررسید به این سکون پی خواهیم برد، به‌طوری‌که سکه آتی در سررسید تیرماه در ابتدای هفته با قیمت یک میلیون و 193 هزار و 600 تومان و در آخر هفته با قیمت یک میلیون و 193 هزار و 900‌تومان کار خود را به پایان رسانده است. با این اوصاف می‌توان گفت قیمت در این سررسید تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

    اونس جهانی طلا اگر‌چه در روز گذشته افزایش 6 دلاری (تا لحظه نگارش این گزارش) را نسبت به روز قبل خود به ثبت رساند ولی طی هفته گذشته کاهش 9 دلاری را طی هفته به ثبت رساند، به‌طور کل طی دو هفته گذشته بحث افزایش نرخ بهره آمریکا و سرنوشت نهایی و تصمیم‌گیری پیرامون این شاخص، به گفتمان غالب تبدیل شده است و نوسانات بازارهای بین‌المللی را به تاثیرپذیری از دلار حساس کرده و باعث شده بازارها نسبت به طلای جهانی کم اعتناتر شده و ارزش طلا را با کاهش مواجه کرده‌اند.

    با این حال می‌توان گفت در بازار جهانی طلا و در میان سرمایه گذاران یک جو احتیاطی وجود دارد، جوی که پس از تثبیت هر چند موقتی نرخ بهره آمریکا (عدم تغییر) توسط رئیس فدرال‌رزرو به‌وجود آمد و در میان سرمایه‌گذاران بازار فضایی احتیاطی را به‌وجود آورد؛ فضایی که تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری را در این شرایط سخت می‌کند. در واقع مهم‌ترین‌ و موثرترین عامل برای بازار جهانی طلا طی این روزها را نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باید دانست. این جو و روند احتیاطی به بازار معاملات آتی سکه و در شکل کلان‌تر، بازار طلای داخلی نیز نفوذ کرده، به‌طوری‌که مصادف شدن اتفاقات پیرامون نرخ بهره آمریکا در این روزها با نزدیک شدن به ایام محرم بازار معاملات آتی سکه را با سکون در حجم معاملات و قیمت‌ها مواجه کرده است.طی هفته گذشته دلار در بازار داخلی با افزایش 8 تومانی خود به‌عنوان عاملی برای کنترل بازار طلای داخلی عمل کرد، در این رابطه طبق آمارهای در دست از قیمت دلار از تاریخ 20 شهریور تا‌کنون، روند تغییرات دلار که صعودی بوده است، عاملی که اثر کاهشی بهای اونس را در بازار آتی خنثی کرده و منجر به ثبات در بازار آتی شده است.

     

    عوامل موثر آینده بر بازار آتی

    در این بین طبق معمول از بین عوامل موثر بر نوسانات قیمت آتی سکه، بهای طلای جهانی، بازده قیمت نقدی سکه (روز قبل) و بازده قیمت پیش‌بینی شده نرخ ارز به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر بازده قیمت‌های آتی سکه هستند و حتی متغیرهای بازده شاخص کل بورس در رده‌های بعدی قرار دارند. به این ترتیب با روند باثبات قیمت‌ها در بازار جهانی طلا و همچنین روند افزایشی در قیمت دلار، بهای سکه در هر دو بازار آتی و نقدی روند نسبتا باثبات و با میل به کاهش را متناسب با بهای اونس طی می‌کند. قیمت دلار هم در دو هفته گذشته در حدود 20 تومان افزایش یافته ولی به دلیل اثرگذاری بالاتر اونس سکه میل بیشتری به ثبات و کاهش از خود نشان داده است.

    این در شرایطی است که معمولا از قیمت نقدی در تحلیل‌های بازار آتی غافل هستیم. در این بین مطالعه روندهای حرکتی سکه آتی و نقدی نشان می‌دهد هر‌چه زمان سررسید قرارداد آتی نزدیک‌تر شود، قیمت آتی به سمت قیمت نقدی میل می‏کند و در سررسید قرارداد آتی، قیمت آن با قیمت نقدی برابر یا خیلی نزدیک می‏شود. قیمت معاملات آتی به دلایل متفاوت وابستگی معینی به قیمت نقد دارد. اگر این وابستگی وجود نداشته باشد، معامله‌گران به سرعت تلاش می‏کنند تا وابستگی مناسبی را بین آنها بیابند. از طرف دیگر کارشناسان بازار می‌گویند دولت باید به سرعت شرایطی را فراهم آورد تا ارز نیز در بازار آتی مورد معامله قرار بگیرد، چراکه دولت به دنبال آزادسازی نرخ ارز است و به عبارتی ناگزیر از این اقدام خواهد بود، در نتیجه بازار آتی سکه قادر است تعادل را در این بازار و بازار آتی سکه ایجاد کند. این در حالی است که طلا (نقدی و آتی) به دلیل دارا بودن قابلیت ذخیره ارزش، همواره به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری مطرح بوده است. طلا برخلاف سهام، اوراق مشارکت و پول که به ناشران خود وابسته است، ارتباطی به اعتبار ناشر آن ندارد و ارزش آن در بازار تعیین می‌شود.

    برچسب ها