عصر خودرو

بیشترین رشد دلار از ابتدای مرداد ثبت شد

خروج تقاضا از بازار ارز؟

عصر بازار- روز پنج‌شنبه، دلار و سکه هم‌جهت با یکدیگر افزایش قیمت را تجربه کردند، هر چند که مسیر این دو ناهمسو باقی ماند. در آخرین روز هفته، دلار با ۷ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۸۳ تومان رسید.

خروج تقاضا از بازار ارز؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد روز آخر موجب شد که بازدهی شاخص ارزی به نیم درصد برسد. این بالاترین رشد هفتگی دلار از اوایل مردادماه بود. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم مهم‌ترین عامل اثرگذار رشد روز پنج‌شنبه بود. با وجود این، برخی فعالان اعتقاد دارند که روند افزایشی این ارز در هفته جاری ادامه پیدا نخواهد کرد. به باور این دسته، در اولین هفته مهرماه، معامله‌گران به‌دلیل تعطیلی پیش‌روی بازارهای چین و آغاز ماه محرم ترجیح دادند که وارد بازار شوند و ارز خود را تهیه کنند. به اعتقاد این دسته، تقاضای یاد شده این هفته در بازار حضور نخواهد داشت، در نتیجه امکان رشد بیشتر دلار مشکل خواهد بود.

    این در حالی است که برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند، از یکسو وضعیت فنی شاخص ارزی بهبود یافته و از سوی دیگر میزان حجم ارز موجود در بازار کاهش پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد، این گروه تلاش کنند در هفته جاری با احتیاط خریدهای ارزی خود را ادامه دهند. همسو با رشد قیمت دلار، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. با وجود این، سکه و دلار در طول هفته برخلاف روند یکدیگر حرکت کرده بودند، در نتیجه روند هفتگی این دو نیز مخالف هم باقی ماند. در نتیجه، برخلاف رشد هفتگی دلار، بازدهی سکه در اولین هفته مهرماه منفی شد و به 3/ 0 درصد رسید. افت بهای اونس در بازارهای جهانی عاملی بود که قیمت سکه را تحت‌فشار قرار داده بود.

     

    هفته افزایشی

    از 6 روز کاری هفته گذشته، دلار در 5 روز رشد قیمت را تجربه کرد تا یکی از افزایشی‌ترین هفته‌های بازار ارز رقم بخورد. البته میزان رشد و دامنه نوسان به اندازه ای محدود بود که هیجان سفته بازی در بازار ایجاد نشد. در اولین هفته مهرماه، دلار در یک فضای آرام و طبیعی می‌توان گفت که به نزدیکی مرز 3 هزار و 600 تومان رسید. روند آرام رشد از همان ابتدای هفته آغاز شد. و نهایتا در ششمین روز هفته، شاخص ارزی بیشترین رشد درهفته گذشته را تجربه کرد و با 7 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 583 تومان رسید. رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را تحریک کرد و موجب شد که این ارز برخلاف انتظار شماری از فعالان از محدوده 3هزار و 580 تومان عبور کند.

    دلار در دو راهی

    در اولین هفته مهرماه، میزان تقاضا در بازار بالا رفت تا بیشترین بازده دلار از اوایل مرداد به ثبت برسد. هفته گذشته، شاخص ارزی 5 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و سومین رشد متوالی هفتگی آن به ثبت رسید. به گفته فعالان، ورود تقاضای تجاری مهم‌ترین عاملی بود که شاخص ارزی را به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت داد. به اعتقاد این دسته، به‌دلیل تعطیلی بازارهای چین و آغاز ماه محرم از دومین هفته مهرماه، معامله‌گران ارزی تصمیم گرفتند در آغاز پاییز وارد بازار شوند و ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم یکی از نشانه‌های افزایش تقاضای تجاری است. هفته گذشته نرخ حواله درهم عمدتا در مسیر افزایشی قرار داشت و نهایتا در انتهای هفته از محدوده 980 تومان عبور کرد. فعالان بازار اعتقاد دارند که از هفته جاری، با آغاز ماه محرم و تعطیلات چین، بخشی از تقاضا از بازار خارج خواهد شد و در نتیجه، قیمت تحت‌فشار قرار خواهد گرفت. این در حالی است که عده دیگری به‌دلیل روند افزایشی اخیر به رشد بیشتر قیمت خوشبین هستند. به باور این دسته، وضعیت فنی دلار با عبور آن از محدوده 3 هزار و 580 تومان بهبود یافته است. در کنار این، میزان عرضه ارز در بازار پایین آمده است و در صورت ادامه این وضعیت، امکان رشد بیشتر قیمت وجود خواهد داشت.

     

    تخلیه حباب ربع سکه

    هفته گذشته، ربع سکه بیشترین میزان افت قیمت در میان سکه‌های مهم بازار داخلی را تجربه کرد. در اولین هفته مهرماه، سکه تمام 3/ 0درصد، نیم سکه 5/ 0 درصد و ربع سکه 3/ 1درصد افت قیمت را تجربه کرد. فعالان بازار، علت افت بیشتر ربع سکه نسبت به سایر سکه‌ها را به حباب آن نسبت دادند. به گفته آنها، پیش از اعیاد قربان و غدیر تقاضا در بازار بالا رفت و در نتیجه، ربع سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت. با این حال، در اولین هفته مهرماه، با خروج تقاضای اعیاد قربان و غدیر، ربع سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت تا حبابی که در نتیجه افزایش مقطعی تقاضا شکل گرفته بود، از میان برود. در کنار این، افت بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که قیمت سکه و طلا در بازار داخلی را تحت‌فشار قرار داد. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه تا آستانه محدوده هزار و 1320 دلار پایین آمد،حال آنکه پنج‌شنبه دو هفته پیش در همین مقطع زمانی پیرامون محدوده هزار و 1340 دلار نوسان می‌کرد.

    برچسب ها