عصر خودرو

توافق اوپکی‌ها پس از ۱۰ سال؛

کارشناسان نفت ۶۰ دلاری را پیش بینی می‌کنند

عصر بازار- پس از ۱۰ سال اوپکی ها توانستند بر سر کاهش تولید نفت به توافق برسند.

کارشناسان نفت ۶۰ دلاری را پیش بینی می‌کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی با ابهامات و شایعات زیاد، اختلاف بین ایران و عربستان، مشخص نبودن موضع ایران و عربستان در بازار نفت و نگرانی های کشورهای تولیدکننده در مورد کاهش قمیت نفت در بازار در روز دوشنبه آغاز شد.

    عربستان که هفته گذشته اعلام کرده بود اگر ایران تولید نفت خود را در سطح کنونی  متوقف نکند، عربستان نیز در طرح فریز نفتی شرکت نخواهد کرد، بحث هایی را مطرح می کرد که نشانه کوتاه آمدن این کشور از موضع خود بود.

    پس از آنکه اعلام بیژن زنگنه اعلام کرد که ایران مایل به فریز نفت خود در سطح فعلی تولید نیست و قصد ندارد با تولید کنندگان دیگر در نشست این هفته در الجزایر توافقی انجام دهد، «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزایر در گفتگو با بلومبرگ از آمادگی عربستان برای پذیرش مستثنی شدن ایران از برنامه محدودیت عرضه نفت، خبر داد.

    به عبارت دیگر خالد الفالح وزیر انرژی عربستان بر خلاف نشست های پیشین اوپک، موضعی منعطف تر نسبت به نفت ایران اتخاذ کرد و تاکید کرد که ایران، لیبی و نیجریه باید بتوانند با حداکثر ظرفیت معقول خود تولید کنند.

    کارشناسان پس از این اظهارات، به توافق در این زمینه امیدوار شدند تا جایی که بهای نفت در روزهای سه شنبه و چهار شنبه به  افزایش یافت.

    پس از آخرین جلسه روز چهارشنبه در مجمع بین المللی انرژی،نشست مشورتی بین اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) بیش از 4 ساعت ادامه یافت. در این نشست اعضای اوپک برای تثبیت سطح تولید خود در سطح ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر امسال (2016) به توافق رسیدند.

    البته قرار است سطح تولید هر یک اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر این سازمان تعیین شود و احتمال می رود در این نشست کشورهای غیر عضو اوپک مانند روسیه نیز حضور داشته باشند.

    اوپکی ها توافق کردند که سطح تولید روازنه خود را با 700 هزار بشکه کاهش در حد ٣٢.٥ تا ٣٣ میلیون بشکه نگه دارند.

    رابطه بیژن زنگنه بعد از این نشست گفت:«اوپک پس از ٢ سال و نیم برای مدیریت بازار به اجماع رسید.به نظر من این تصمیم خوشحال کننده و بسیار مهمی بود که اوپک پس از دو سال و نیم برای مدیریت بازار گرفت، پیش از این اوپک آماده نبود که تصمیمی بگیرد، با وجود همه تنش‌ هایی که القا می شد یا گاه میان اعضا وجود داشت، این تصمیم مقدمه خوبی برای ایفای نقش این نهاد بین المللی به شمار می رود.»

    به دنبال این توافق، اوپک بیانیه منتشر کرد که در آن با اشاره به توافقی  این نشست،شد مطرح شد؛ در واقع کنفرانس در نشست فوق العاده الجزایر به منظور شتاب بخشیدن به کاهش سطح بالای ذخیره سازی ها و بازگشت توازن به بازار نفت، برای اعضای اوپک هدف تولید ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه را مورد تایید قرار داد.

    اعضای اوپک تصمیم گرفتند کمیته ای سطح بالا متشکل از اعضای اوپک با حمایت دبیرخانه برای مطالعه و ارائه پیشنهاد درباره سطح تولید هر یک از کشورهای عضو این سازمان تشکیل دهند.

    افزون بر این،مقررشدتا کمیته مورد نظر باید چارچوب مشورت ها میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را که شامل تعیین ریسک ها و اقدام های فعال برای تضمین توازن بازارهای جهانی نفت خام بر اساس پایه های پایدارمی شود، توسعه دهد؛ پیشنهادها و گزارش های این کمیته در نشست عادی 30 نوامبر (10 آذرماه) اوپک در وین اتریش بررسی می شود.

    پس از اعلام این توافق، بازار نیز به این توافق واکنش نشان داد. در حالی که پس از اتمام نشست قیمت نفت 6 درصد افزایش قمیت داشت ،حال کارشناسان پیش بینی می کنند که این تصمیم که در اوپک پس از 10 سال رخ داده،سبب شود تا قیمت نفت به 60 دلار برسد.

    برچسب ها