عصر خودرو

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

عصر بازار- قیمت نفت که به دنبال توافق اوپک برای کاهش تولید ۶ درصد رشد کرده بود، امروز به علت تلاش سرمایه گذاران برای فروش و سودبری کاهش یافت و بشکه ای ۴۹.۵۴ دلار فروخته شد.

قیمت جهانی نفت کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، قیمت نفت روز جمعه به علت تقویت ارزش دلار و تمایل سرمایه گذاران برای سودبری از افزایش 6 درصدی قیمت پس از توافق اوپک، کاهش یافت.

    به دنبال توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید که برای نخستین بار در 8 سال گذشته صورت گرفت، قیمت نفت 6 درصد بالا رفت.

    هر بشکه نفت برنت با 27 سنت 49.54 دلار فروخته شد اما هنوز 4.5 درصد از قیمت پیش از توافق اوپک بالاتر است.

    نفت خام آمریکا نیز با 17 سنت کاهش 47.66 دلار در هر بشکه معامله شد که قیمت این نوع نفت نیز هنوز 5 درصد بیش از قیمت پیش از اعلام توافق اوپک است.

    فرانک کلومپ، تحلیلگر نفتی در این باره گفت: «ما شاهد کسب سود از سوی سرمایه گذاران هستیم چراکه تا زمان نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر زمان زیادی وجود دارد.»

    کشورهای عضو اوپک روز چهارشنبه توافق کردند که سقف تولید را به 23.5 تا 33 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. بر اساس برآورد رویترز، سطح تولید کنونی 33.5 میلیون بشکه در روز است.

    جزئیات این توافق نظیر، سهمیه هر عضو و آمار اجرایی در نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر نهایی خواهد شد.

    تحلیلگر موسسه بیزینس مانتیور در این رابطه گفت: «اعضای اوپک ما را در الجزایر شگفت زده کردند و ما نمی توانیم بگوییم که آنها ما را دوباره شگفت زده نخواهند کرد.»

    «با این حال، ما هنوز این دیدگاه را داریم که یک کاهش جمعی تاثیر اندکی بر سطح بنیادی خواهد داشت.»

    مازاد عرضه مداوم نفت، قیمت ها را از نیمه سال 2014 که بالای 100 دلار در هر بشکه بود به زیر 50 دلار در حال حاضر رساند و این امر تولیدکنندگان نفت را برآن داشت تا به توافقی برای محدود کردن تولید دست یابند.

    آمریکا که اکنون بزرگ ترین تولیدکننده نفت است اما عضو اوپک نیست اعلام کرده است که اعتقاد ندارد که این توافق به افزایش قیمت ها در طولانی مدت منجر شود.

    آموس هاچستین، مامور ویژه و هماهنگ کننده امور بین المللی انرژی آمریکا در مصاحبه ای به رویترز گفت این توافق یا به تولید بیشتر آمریکا منجر می شود که یک کاهش قیمت دیگر را رقم می زند یا اینکه به تولیدکنندگان آمریکایی اجازه می دهد تا سهم خود از بازار را افزایش دهند.

    برچسب ها