عصر خودرو

بلومبرگ:

ترفند وزیر انرژی الجزایر برای مذاکره بیشتر و کاهش شکاف‌ میان اوپکی‌ها

بذر توافق یک ماه پیش کاشته شد

عصر بازار- بلومبرگ با توجه به اسکان وزرای نفت اوپک در یک هتل که کاری جز صحبت با یکدیگر در آنجا نداشتند و تلاش وزیر نفت الجزایر برای میانجیگری، نوشت: بذرهای این تغییر سیاست با توجه به عوامل مختلف چندین ماه گذشته کاشته شده بود که اکنون ثمر داد اما برای ادامه، مذاکره کنندگان به حلیه های جدید نیاز دارند.

ترفند وزیر انرژی الجزایر برای مذاکره بیشتر و کاهش شکاف‌ میان اوپکی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، کشورهای عضو اوپک به همراه دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی روز چهارشنبه در شهر الجزیره الجزایر در حاشیه مجمع بین المللی انرژی گرد هم آمدند و توافق کردند تا در حمایت از قیمت ها سقف تولید اوپک را کاهش دهند.

    شبکه خبری بلومبرگ طی گزارشی به این واقعه مهم که پس از 8 سال اعضای اوپک بر سر یک کاهش تولید دیگر توافق کردند پرداخته است و با اشاره به کم شدن شکاف میان ایران و عربستان، آن را نتیجه چندین ماه مذاکره و حیله وزیر انرژی الجزایر دانسته است.

    به نوشته این گزارش، نورالدین بوتارفا، وزیر نفت الجزایرکه میزبان نشست این هفته اوپک بود، یکی از قدیمی ترین ترفندها را در رزرو محل اقامت توافق کنندگان به کار برد. وی وزرای همتایش را در یک هتل در محلی دورافتاده اقامت داد.

    این راهکار جواب داد. وزرا در 2 طبقه هتل شرایتون اسکان داده شدند، هتلی که 40 دقیقه با مرکز الجزایر مسافت دارد و نمایندگان کشورهای عضو اوپک کاری جز صحبت با یکدیگر در آن نداشتند.

    بوترفا خودش نیز محل اقامتش در الجزیره را ترک و در یکی از اتاق های این هتل مستقر شد در نتیجه می توانست میان ایران و عربستان میانجی گری کند. وی پس از 2 روز، اعلام پیروزی کرد و اوپک در روز چهارشنبه برای نخستین بار در 8 سال گذشته بر سر یک کاهش تولید توافق کردند البته هنوز جزئیات این توافق نیاز به کار دارد.

    گوردون گری، رئیس بخش تحقیقات بازار بورس نفت و گاز در هلدینگ اچ اس بی سی در لندن در این رابطه گفت: «این توافق نشان دهنده این است که اوپک آماده بازگشت به مدیریت عرضه است. پس از اجازه ای طی 2 سال گذشته به بازار داد تا خودش، خود را متوازن سازد.»

    علی رغم خبر مهیج در الجزیره که پس از نشست حدود 5 ساعته اوپک حاصل شد، بذرهای این تغییر سیاست چند ماه پیش کاشته شده بود.

    وزیر نفت جدید

    در اوایل ماه می، علی النعیمی، معمار سیاست تولید به هر میزان دلخواه اوپک که در اواخر سال 2014 اتخاذ شد، پس از 20 سال فعالیت در سمت وزیر نفت عربستان، بازنشسته شد. به گفته افراد آگاه به موضع عربستان که نخواستند نامشان فاش شود، خالد الفالح، جانشین وی در ابتدا از سیاست به جای مانده از النعیمی حمایت کرد اما  وی نیز می خواست که کار خود را انجام دهد.

    الفالح، کار خود را با تلاش برای بازسازی روابط این کشور در سازمان اوپک به ویژه با ایران و ونزوئلا در جریان نشست اوپک در وین در ماه ژوئن آغاز کرد. وی از مذاکرات قطر، الجزایر، روسیه و ایران استقبال کرد.

    در نیمه آگوست بود که ریاض مصمم شده بود اقتصاد تضعیف شده اش را تقویت و این امر را افزایش قیمت نفت محقق کند، البته لزوما بازگشت به نفت 100 دلاری یا بیشتر نیاز نیست اما قطعا چیزی بیش از 50 دلار در هر بشکه باید باشد. بدون یک دخالت، ریسک بازگشت قیمت ها به زیر 40 دلار و شبح رو به پدیدار شدن اقدامات بدنام ریاضتی داخلی وجود داشت. به علاوه، نگرانی اینکه قیمت های کنونی به کاهش سرمایه گذاری بیشتر در پروژه های جدید انرژی منجر شود، عامل جدید نگرانی عربستان سعودی شده است.

    پس از تحریم

    اما عربستان و ایران همچنان از یکدیگر دور هستند. به گفته یک منبع آگاه، تهران به علت لغو تحریم ها که سطح تولیدش را سال ها کاهش داد، بر تطبیق اصرار دارد. ایران می گوید عربستان نیز باید تولیدش را به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این 2 کشور در دیدگاه آنچه ایران باید کاهش دهد، اختلاف دارند. ریاض می خواهد ایران تولیدش را در سطح 3.6 میلیون بشکه در روز فریز کند درحالی که ایران بر تولید به میزان حداقل 4.2 میلیون بشکه در روز اصرار دارد.

    این شکاف موضع در نشست های مسکو، پاریس و وین کمتر شد اما یک ماه پیش، اختلاف میان ایران و عربستان هنوز حدود یک میلیون بشکه در روز تقریبا برابر با میزان تولید الجزایر بود.

    دخالت پوتین

    اینگونه شد که مقامات دولتی وارد عمل شدند. در نشست جی 20 در هانگزو چین در اوایل سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان دیدار کرد. چند ساعت بعد، وزرای نفت عربستان و روسیه در کنفرانس خبری حضور یافتند. پیام واضح بود: ریاض و مسکو با یکدیگر همکاری می کنند.

    آخرین تلاش در 10 روز آخر از جمله نشست دو روزه محرمانه در وین انجام شد که نمایندگان ارشد عربستان، ایران، قطر و الجزایر حضور داشتند. مقامات تمامی مشکلات را حل نکردند اما شکاف عمیق میان ریاض و تهران را به حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش دادند.

    در آستانه مذاکرات اوپک در الجزایر، الفالح آخرین امتیاز را داد، برای نخستین بار گفت ایران به همراه لیبی و نیجریه باید اجازه یابند تا «با بالاترین سطحی که معقول باشد، تولید کنند.»

    کاهش شکاف ها

    صلح برقرار شد. به گفته منابع آگاه به موضوع، زمانی که وزرای اوپک بعدازظهر چهارشنبه گرد هم آمدند، این شکاف به تنها 200 هزار تا 400 هزار بشکه در روز رسید. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پیش از آغاز نشست به خبرنگاران در الجزیره گفت: «این یک نشست تصمیم سازی نیست اما با همه اینها من فکر می کنم امروز گام های بزرگی برداشته خواهد شد.»

    پنج ساعت بعد، توافقی در اوپک حاصل شد: کاهش تولید که سقف روزانه 32.5 تا 33 میلیون بشکه ای را که اندکی از سطح تولید کنونی کمتر است، تعیین کرد. قیمت نفت برنت به دنبال این توافق نزدیک به 5.9 درصد بالا رفت.

    اکنون شاخص های جهانی نفت در آستانه بیشترین افزایش هفتگی از 19 آگوست تاکنون قرار گرفته اند. در آن زمان قیمت ها به دنبال اعلام برنامه اعضای اوپک برای ملاقات با یکدیگر بالا رفت.

    الکساندر نوآک؛ وزیر انرژی روسیه روز پنج شنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت:«عربستان و ایران در مذاکره برای عوامل منعطف تر شده بودند از این رو اوپک برای دستیابی به سطح هدف آماده شد.»

    با این حال، کار تمام نشده است. این گروه که 40 درصد عرضه نفت جهان را در اختیار دارند، در مورد جزئیات این توافق در نشست بعدی یعنی 30 نوامبر در وین مذاکره خواهند کرد.

    تعداد زیادی هتل های بزرگ در قلب پایتخت اتریش وجود دارد. مذاکره کنندگان به حیله های جدید نیاز خواهند داشت.

    برچسب ها