عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، محمدباقرنوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت، هفته گذشته از انتشار اوراق سلف موازی گندم و پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی گندمکاران از این طریق تقدیر کرد.

    از هفته ها پیش بود که با انتقاد گندمکاران از دیرکرد دولت در پرداخت مطالباتشان، زمزمه استفاده دولت از ابزارهای بازار سرمایه برای پرداخت این بدهی به گوش می رسید. سرانجام با توافقات به عمل آمده، مقرر شد تا طی روز چهارشنبه 24 شهریور بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالای ایران صورت گیرد. به این ترتیب اوراق سلف موازی گندم به منظور تامین مالی 2650 میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران در بورس کالا منتشر شد که این تامین مالی بزرگ ظرف دو روز کاری با موفقیت انجام شد تا ظرفیت های بازار سرمایه بار دیگر در اقتصاد ملی ایران اثبات شود.

    به این ترتیب این روش تامین مالی و پرداخت بدهی گندمکاران که طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت، با تقدیر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی روبه رو شده که این امر بیانگر اهتمام و رضایت دولت از این مدل تامین مالی است.

    عرضه ذرت کل کشور در بورس کالا آغاز شد

    یکشنبه گذشته (4 مهرماه) با گشایش نماد ذرت 9510-01 کرمانشاه، عرضه ذرت کشاورزان کل کشور در بورس کالای ایران آغاز شد.

    در این روز کشاورزان  استان کرمانشاه به عنوان اولین عرضه کننده ذرت قیمت تضمینی در بورس در سال 95 پیش قدم شدند که توانستند ٦٦۰تن ذرت را در رقابت خریداران به فروش برسانند.

    پتروشیمی ها ملزم به عرضه در بورس کالا شدند

    سرانجام پس از حواشی به وجود آمده در خصوص چگونگی معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و بررسی های شورای رقابت به عنوان تهاد تصمیم گیر در این زمینه، رای نهایی این شورا منتشر شد که براساس آن، کلیه مجتمع های پتروشیمی ملزم به عرضه محصولات به جز چند قلم محصول خاص در بورس کالا شدند؛ همچنین تولیدکنندگانی که محصول آنها در بورس پذیرش نشده است، موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل نسبت به پذیرش محصول خود در بورس کالا اقدام کنند.

    در همین رابطه رضا شیوا رییس شورای رقابت نیز از لازم الجرا بودن اجرای مصوبه شورای رقابت برای دستگاه های دولتی و غیر دولتی خبر داد.

    مرجع قیمت گذاری کالاها در بازارهای بین المللی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه بورس کالا زمینه‌ شفافیت در معاملات را فراهم می‌کند، بر عرضه محصولات پتروشیمی و کالاهای نفتی در این بورس تاکید کرد.

    مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید دقت داشت که هدف از ایجاد مجموعه‌ای به نام «بورس کالا» کشف قیمت کالاها براساس رویکرد عرضه و تقاضا بوده و هست. این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در بازار سرمایه است تا به تعادل منطقی در مکانیزم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه‌کننده و تقاضاکننده بتوانند بدون مشکل در بخش‌های مختلفی مثل محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند. نکته مهم تر از کشف قیمت در اقتصاد کالاها این است که امکان ایجاد ابزارهای مالی بر اساس همین کشف قیمت و معاملات نقدی فراهم شود.

    وی افزود: با حمایت های دولت امکان مرجعیت قیمت محصولات معامله شده در بورس کالا در بازارهای بین المللی وجود دارد که این اتفاق مزیت زیادی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.

    جلوگیری از انحصار با عرضه محصولات در بورس کالا

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هفته گذشته در رابطه با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: با عرضه محصولاتی نظیر وکیوم باتوم (ماده پایه تولید قیر) در بورس کالای ایران، انحصار از بین می رود و بر اساس شرایط برابر، رقابت انجام می شود.

    اکبر ترکان درباره تخلف برخی از پالایشگاه ها در تحویل وکیوم باتوم (ماده پایه تولید قیر) به کارخانه های قیرسازی و تضمین تحویل خوراک به طرح های پالایشی جدید که قرار است در مناطق آزاد کشور ساخته شود، افزود: فروشندگان باید محصول خود را در بورس عرضه کرده و خریداران نیز از بورس نیاز خود را تامین کنند.

    وی اضافه کرد: از طریق عرضه محصولات در بورس، فروشندگان و تولیدکنندگان نمی توانند محصولات خود را به صورت انحصاری به یک خریدار خاص عرضه کرده و از فروش به سایر خریداران خودداری کنند.

    استفاده به موقع دولت از ابزارهای بورس کالا

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز معتقد است، استفاده به موقع دولت از ابزارهای مالی بازار سرمایه برای پرداخت بدهی اش که به تازگی در زمینه خرید تضمینی گندم در بورس کالا تجربه شده است، به نفع دولت و کشاورزان بوده و باید به صورت اصولی از این ابزارها استفاده کرد.

    علی ابراهیمی گفت: به دلیل اینکه دولت منابع لازم برای پرداخت بدهی خود به گندمکاران را ندارد، از ابزارهای نوین بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کرده است تا زودتر بتواند بخشی از بدهی خود به کشاورزان را پرداخت کند که این روش درست و موثری است.

    وی با بیان اینکه تامین مالی برای گندمکاران که از طریق بورس کالا انجام شد، یکی از بزرگ ترین تامین مالی های تاریخ بازار سرمایه بود افزود: ابزار اوراق سلف موازی بورس کالا که توانست ٢٦٥۰ میلیارد تومان برای دولت تامین مالی کند، باعث شد تا دولت مسیر جدیدی را برای رفع مشکل دیرکرد پرداخت بدهی های خود امتحان کند که این مسیر جدید جواب داد.

    در همین رابطه نیز معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در هفته گذشته با کمک دولت و وزارت اقتصاد بخش قابل توجهی از طلب گندمکاران از طریق انتشار اوراق در بورس کالا پرداخت شد، گفت: با انتشار 2650 میلیارد تومان اوراق، بزرگترین تامین مالی در بورس کالای ایران رقم خورد و این مقدار پول گندمکاران قبل از عید غدیر به حساب کشاورزان واریز شد.

    عبدالمهدی بخشنده در مورد نحوه پرداخت به کشاورزان اینگونه توضیح داد که کشاورزانی که تا آخر تیر ماه گندم‌شان را تحویل داده بودند، صد در صد طلب‌شان را گرفته‌اند و آنهایی که از ابتدای تیر تا 15 تیر گندم خود را تحویل داده‌اند 65 درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و مابقی حداقل 45 درصد طلب‌شان را دریافت کرده اند.

    گواهی‌ سپرده کالایی آهن، روی و PVC در راه است

    مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین طی هفته گذشته از برنامه های این بورس برای انتشار گواهی‌ سپرده کالایی آهن، روی و PVC خبر داد و گفت: در صورتی که گواهی سپرده کالایی بر روی سایر کالاها نظیر (جو، آهن و روی) هم راه بیفتد پرتفوی خوبی را تشکیل خواهد داد.

    حامد سلطانی‌نژاد همچنین در مراسم نهمین سالگرد تاسیس بورس کالا، حمایت از کشاورزان را افتخار بورس کالا دانست و از ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی با توسعه ابزارهای مالی سخن گفت.

    سلطانی نژاد گفت: برخی ها عنوان می کنند که چشم انداز 10ساله بورس کالای ایران، باید جایگاهی همتراز با بورس هایی همچون بورس دوبی و ترکیه باشد، اما بنده معتقدم جایگاه بورس کالا تا 10 سال آینده به مراتب باید بالاتر از بورس های منطقه باشد و ما باید در مسیر توسعه و تاثیرگذاری بر قیمت کالاهای اساسی و به عبارتی مرجعیت قیمت، بورس های موفق و بزرگ دنیا را سرلوحه خود قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد کالا محور است، افزود: با وجود منابع غنی نفت و مواد معدنی و تولید انواع مشتقات نفتی و محصولات صنعتی و معدنی و ... به دلیل آنکه در اقتصاد کشور ابزارهای مالی پیشرفته ای نداریم نمی توانیم بر قیمت های بین المللی تاثیرگذار باشیم و ریسک فعالان داخلی را از نوسانات قیمت و کمبود کالاها پوشش دهیم؛ به این ترتیب زمینه فعالیت شایسته بورس کالا در اقتصاد ملی فراهم است.

    برچسب ها