عصر خودرو

مادورو:

اوپک با توافق اخیر تقویت می‌شود

عصر بازار- رئیس جمهور ونزوئلا گفت: امکان ایجاد «اتحادی جدید بین کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت» وجود دارد.

اوپک با توافق اخیر تقویت می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت: توافق اعلام شده از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» برای محدود کردن تولید نفت به منظور جلوگیری از سقوط هر چه بیشتر بهای نفت، نقش این سازمان را در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان تقویت خواهد کرد.

    این توافق که چهارشنبه در الجزیره پایتخت الجزایر و در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی به امضاء رسید، سطح تولید کشورهای عضو اوپک را بین 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه در روز تعیین می کند در حالی که سطح تولید این سازمان در ماه اوت، بنا بر آمار آژانس بین المللی انرژی، 33 میلیون و 470 هزار بشکه در روز بود.

    مادورو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافق بازتاب تلاش‌های خستگی ناپذیر ونزوئلا از حدود دو سال پیش برای دستیابی به اجماع درمورد تثبیت بازار نفت و تقویت نقش اوپک در توازن نیروهای اقتصادی و ژئوپولیتیک است.»

    رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد: اعضای اوپک مواضع خود را در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که سیزدهم تا هجدهم سپتامبر در جزیره مارگاریتا (شمال ونزوئلا) برگزار شد، محکم کردند.

    مادورو گفت: «من در مورد مشارکت دیگر کشورهای تولید کننده غیر عضو اوپک مانند فدراسیون روسیه به این تلاش مشترک کشورهای عضو اوپک، بسیار خوشبین هستم.»

    رئیس جمهور ونزوئلا خاطر نشان کرد متقاعد شده است در صورتی که کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک متعهد شوند تولید خود را کاهش دهند، بازار نفت ثبات پیدا خواهد کرد.

    وی معتقد است از این پس امکان ایجاد «اتحادی جدید بین کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت» وجود دارد.

    ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و سقوط بهای نفت به شدت اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. ونزوئلا در حال حاضر بدترین تورم را در جهان دارد.

    صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است نرخ تورم در ونزوئلا امسال (2016) به 720 درصد برسد. این کشور همچنین با کمبود 80 درصدی مواد غذایی و دارو مواجه است.

    با وجود تصمیم اوپک به کاهش اندک سطح تولید خود، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد این کشور قصد دارد تولید نفت خود را در سطح بالای کنونی حفظ کند.

    نوواک با این حال گفت: روسیه آماده است هر گونه پیشنهاد اوپک را برای اقدام مشترک در بازار نفت بررسی کند و رایزنی‌ها با این سازمان ماه اکتبر و نوامبر انجام خواهد شد.

    برچسب ها