عصر خودرو

یک کارشناس اقتصاد سیاسی تحلیل کرد:

تاثیر تصمیمات نشست الجزایر بر بازار نفت

قیمت‌ها صعودی می‌شوند

عصر بازار- زرگر گفت: علاوه بر میزان عرضه و تقاضا، تصمیمات نفتی آمریکا، رشد اقتصادی جهان و بورس بازان لندن و آمستردام از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار نفت هستند.

تاثیر تصمیمات نشست الجزایر بر بازار نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، علی اصغر زرگر کارشناس اقتصاد سیاسی درباره تاثیر نشست اخیر الجزایر و تصمیمات آن بر آینده تولید و قیمت نفت و همچنین جایگاه آتی ایران گفت: تعیین سقف تولید از مدت‌ها پیش یکی از وظایف اوپک و مزیت‌های تشکیل اوپک بوده است و باعث شده بود که نظمی به بازار داده و بر آْن اساس قیمت‌ها ثبات پیدا کند.

    وی افزود: اما کشورها این مقوله را رعایت نکردند و سعی بر این دارند که بیشترین تولید را داشته باشند تا درآمدهایشان بیشتر شود و بر همین اساس سعی می‌کنند برای کسب درآمد بیشتر نفت بیشتری بفروشند خصوصا زمانی که قیمت‌ها افت پیدا می‌کند؛ چون برای بودجه‌بندی و تعهدات مالی نیاز به پول دارند، لذا وقتی قیمت پایین می‌آید با افزایش تولید کاستی‌های خود را جبران می‌کنند که تسلسل باطلی بوجود می‌آورد یعنی  زمانی که قیمت‌ها افت می کند تولید افزایش یافته و بالعکس.

    زرگر تصریح کرد: اوپک وظیفه دارد که برای کشورها سهمیه تعیین کند این سهمیه بندی معمولا بر اساس جمعیت، طرح‌های توسعه‌ای و هزینه‌های کشورها بوده است.

    وی ادامه داد: اما گاهی کشورها به این سقف تولید احترام نمی‌گذاشتند مثلا زمانی که ایران تحریم بوده و میزان تولید ما به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده بود کشورهای دیگر این خلا را پر کردند از جمله عربستان که عمدتا این کار را کرد.

    این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: بعد از لغو تحریم ها ایران در صدد است که به سهم تولید 4.2 میلیون بشکه و صادرات 2.4 میلیون بشکه در روز خود برسد و در عین حال با تعیین سقف کلی تولید موافق است. در کنار این موضوع دیگر کشورها نیز بدنبال ثبات در سقف تولید سعی دارند قیمت‌ها  به حد معقول 50 تا 60 دلار در روز برسد و برای این موضوع  در حال مذاکره هستند که این خود جای بحث دارد.

    وی افزود: حالا کشورهای دیگر به فرا خور حال‌شان باید میزانی را که بیشتر تولید کردند، کاهش دهند. لذا ممکن است اختلافی بین کشورها به وجود آید و ایران متهم کنند که به سقف اوپک پایبند نیست.

    زرگر تاکید کرد: در حال حاضر دیپلماسی ایران باید اینگونه باشد که ما موافق تثبیت سقف تولید روزانه اوپک هستیم اما باید به سهم قبل از تحریم برگردیم و کشورهای دیگر باید خود را با ما تطبیق دهند.

    وی اظهار داشت: در هر صورت با تعیین سقف کلی وقتی عرضه ثابت باشد قیمت‌ها ثبات یافته و روند رو به رشد را طی می‌کنند، اما باید در نظر داشت که  اوپک تولیدکننده تنها نیست، روسیه، سوریه، مصر و یا کشورهای افریقایی هم تولید دارند، مسئله اقتصاد دنیا، رکود و رونق اقتصادی هم تاثیرگذار است، ضمن اینکه تلاش امریکا برای خرید نفت ارزان برای پر کردن ذخایر استراتژیکش را نیز نباید فراموش کرد، البته شرکت‌های بزرگ نفتی و یا بورس بازان آمستردام و لندن نیز در افت و خیز قیمت‌ها موثر بوده و از مولفه‌های مهم در این بازار هستند.

    این کارشناس بازار انرژی خاطرنشان کرد: در کل باید گفت که تثبیت سقف تولید و احترام به آن تاثیر مثبت داشته و به ثبات و بالا رفتن قیمت‌ها کمک می‌کند.

    برچسب ها