عصر خودرو

نخستین هفته جهانی دریانوردی پس از برجام

روزهای خوش دریایی ایران در راه است

عصر بازار- اگر در طول سال‌های گذشته ایران برای پیگیری اصلی‌ترین حقوق خود در دریاهای آزاد با اما و اگرهای گسترده‌ای روبه‌رو بود، به فاصله چند ماه پس از اجرایی شدن برجام نه تنها بسیاری از آن محدودیت‌ها کنار رفته که صفی طولانی از سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای حضور آب‌های ایران تشکیل شده است.

روزهای خوش دریایی ایران در راه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سازمان جهانی دریانوردی هفته آخر سپتامبر را هفته دریانوردی اعلام کرده و این بستر را به عنوان فضایی مثبت برای پیگیری اهداف بین المللی در عرصه دریایی در نظر گرفته است، هفته‌ای که با توجه به تغییر قابل توجه به وجود آمده بر سر راه همکاری‌های ایران با جامعه بین المللی می‌تواند نتایجی مثبت برای ایران به همراه بیاورد.

    موقعیت خاص جغرافیایی ایران که با حدود 5800 کیلومتر ساحل و دسترسی به دو دریای مهم منطقه این کشور را در قیاس با بسیاری از رقبای منطقه‌ای برتری داده باعث شده در طول کمتر از یک سال از لغو تحریم‌ها مسیر بسیاری از سرمایه گذاران دریایی را تغییر دهد و بنادر ایران را آماده جهشی جدی در مسیر توسعه کند.

    نهایی شدن حضور هندی‌ها در بندر چابهار و سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری آنها در این بندر تنها بخشی از اتفاقات مثبتی است که در طول ماه‌های گذشته رقم خورده و مذاکراتی که برای چندین سال به نتیجه نمی‌رسید را نهایی کرده است.

    در کنار صحبت از حضور دانمارک و ایتالیا به عنوان دو کشور قطب دریانوردی جهان نیز در طول ماه‌های گذشته مطرح بوده و در صورت نهایی شدن حضور هریک از آنها در ایران می‌توان انتظار داشت شرایط برای آب‌های ایران به شکلی قابل توجه تغییر کند.

    اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در اپراتوری بندر شهید رجایی به عنوان قطب دریایی ایران نیز باعث شده ترانزیت دریایی ایران به آینده تعاملات خود با سرمایه گذاران خارجی امیدی بسیار زیاد ببندد.

    هرچند نمی‌توان انتظار داشت ظرف گذشت تنها چند ماه از حضور دوباره ایران در فضای بین المللی دریایی نتایج مثبت تمام تحولات روشن شود اما صرف رصد رفت و آمدهای بین المللی برای نقش آفرینی در آب‌های ایران این بشارت را می‌دهد که هفته جهانی دریانوردی برای کشور با آنچه درسال‌های گذشته رقم خورده تفاوتی اساسی خواهد داشت.

    وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده ایران باید به سمت توسعه‌ای دریا محور حرکت کند و در این مسیر سرمایه گذاری‌های جدید بخش خصوصی داخلی و خارجی نقشی اساسی ایفا خواهند کرد، سرمایه گذاری‌هایی که اطلاعات ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر نشان از آغاز آنها دارد و باید دید در ماه‌های آینده چه میزان به سرعت این حضور افزوده خواهد شد.

    برچسب ها