عصر خودرو

بیانیه پایانی نشست اوپک با دستور کار توازن مجدد در بازار جهانی نفت

عصر بازار- بیانیه پایانی نشست فوق العاده وزیران انرژی و نفت کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با تمرکز بر چالش ها و نگرانی های تولیدکنندگان و چشم انداز بازار نفت، هدف تولید ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۳ میلیون بشکه را برای سرعت بخشیدن به توازن مجدد در بازار نفت دردستور کار قرار داد.

بیانیه پایانی نشست اوپک با دستور کار توازن مجدد در بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دبیرخانه اوپک، تصمیم برگزاری نشست فوق العاده بعد از نشست مشورتی روز چهارشنبه در الجزیره پایتخت الجزایر اتخاذ و اعضا مقرر کردند که نشست فوق العاده را به ریاست محمد بن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر رئیس دوره ای اوپک برگزار کنند.

    در این کنفرانس از میزبانی گرم الجزایر در برگزاری صد و هفتادمین نشست فوق العاده اوپک تقدیر و مراتب قدردانی از عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری و عبدالملک سلال نخست وزیر این کشور و نیز نورالدین بوطرفه وزیر معادن و انرژی این کشور به خاطر تلاش های فراوان و پشتیبانی از رایزنی های پیوسته میان همه طرف ها و فراهم سازی نشست ها ابراز شد.

    کنفرانس صمیمانه حضور دولت گابن را در این نشست فوق العاده برای اولین بار پس از پیوستن مجدد به اوپک خوشامد گفت.

    همچنین به جبار علی حسین العتیبی که نخستین بار پس از تصدی وزارت نفت عراق در اجلاس حاضر شده بود مراتب خوشامدگویی و تبریک سازمان اوپک ابراز شد.

    در بیانیه این نشست آمده است: طی دو سال گذشته بازارهای نفت در جهان با چالش های زیادی روبرو شده است که بیشتر این چالش ها در نتیجه عرضه به وجود آمد. این شرایط باعث کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت خام شد این در حالی است که نوسان ها تشدید شده است. در نتیجه این مساله، درآمد کشورهای صادر کننده نفت نیز به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافت و با تاثیر پذیرفتن بازارهای مالی، رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت نیز با مانع روبرو شد.

    در این بیانیه تصریح شده است: اکنون صنعت نفت با افت شدید سرمایه گذاری و به تبع آن، حذف فرصت های شغلی روبروست و این تهدید به وجود آمده است که احتمالا میزان عرضه کنونی نفت پاسخگوی تقاضای آینده نباشد. به این موضوع باید تحولات فعلی جهان را نیز افزود که امنیت عرضه را با مخاطره مواجه کرده است.

    کنفرانس فوق العاده اوپک با ملاحظه شرایط فعلی و تصویری از چشم انداز فوری اوضاع به این نتیجه رسیده است که چشم پوشیدن از خطرات بالقوه ادامه افزایش سطح ذخیره نفت خام معقول نیست زیرا تاثیرات منفی در آینده با این شرایط تولیدکنندگان، بر مصرف کنندگان و صنعت سایه خواهد انداخت.

    مطابق این مقدمات و تحلیل ها کشورهای عضو سازمان اوپک بر آن شدند که برای تثبیت بازارهای جهانی نفت خام و با هدف جلوگیری از تاثیرات زیانبار کوتاه مدت و بلند مدت، مذاکراتی سازنده و جدی را با دولت های غیر عضو در این سازمان با هدف تثبیت بازارهای نفت جهان برگزار کنند.

    کنفرانس موافقت کرد که اشتراک نظر و زمینه مشترک در این باره وجود دارد که تلاش های مستمر مشترک بین تولید کنندگان نفت چه در داخل اوپک و چه با تولید کنندگان خارج از این سازمان می تواند به بازگرداندن توازن و پایایی بازار نفت کمک کند.

    در این مقطع پیش از هر چیز بر ضرورت تعهد اوپک به بازارهای ثبات یافته برای تامین منافع متقابل کشورهای تولیدکننده، عرضه کافی و امن برای مصرف کنندگان و بازگشت منصفانه سرمایه گذاران برای همه تولیدکنندگان تاکید شد.

    کنفرانس، پس از ارزیابی کلی از تقاضای نفت و تعادل عرضه جهانی ارائه شده توسط دبیرخانه اوپک، اشاره کرد که تقاضای جهانی نفت همچنان قوی باقی خواهد ماند، در حالی که چشم اندازهای عرضه آینده به شکلی منفی تحت تاثیر برش های عمیق (کاهش شدید) در سرمایه گذاری ها و حجم عظیم بیکاری و حذف فرصت های شغلی قرار خواهد گرفت.

    کنفرانس، به ویژه، به چالش شدید در کاهش میزان ذخیره سازی های نفت خام در فصول سه ماهه آتی اشاره کرد و افزود: در هفته های اخیر ذخیره سازی نفت خام از سوی آمریکا کاهش یافته است.

    بر اساس بیانیه اوپک، این کنفرانس در نشست فوق العاده الجزایر به منظور شتاب بخشیدن به کاهش سطح بالای ذخیره سازی ها و بازگشت توازن به بازار نفت، برای اعضای اوپک هدف تولید ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه را در نظر گرفت. کشورهای عضو اوپک همچنین تصمیم گرفتند کمیته ای را با حمایت دبیرخانه این سازمان به منظور بررسی و ارائه پیشنهاد درباره تعیین میزان تولید نفت هر یک از کشورهای عضو تشکیل دهند.

    قرار است کمیته مورد نظر، چارچوب مشورت ها میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را توسعه دهد که شامل تعیین خطرات و اقدام های سازنده برای تضمین توازن بازارهای جهانی نفت خام بر اساس پایه های پایدارمی شود. پیشنهادها و گزارش های این کمیته در نشست عادی 30 نوامبر (10 آذرماه) اوپک در وین اتریش بررسی می شود.

    برچسب ها