عصر خودرو

هفته گذشته رقم خورد؛

رشد معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران

عصر بازار- اولین هفته معاملاتی مهر ماه برای فرابورس ایران با رویدادهای مختلفی همچون پذیرش این رکن بازار سرمایه در تابلوی الف بازار پایه، معرفی اعضای جدید هیات مدیره، عرضه اولیه شیر پاستوریزه پگاه گلستان، سالروز افتتاح و آغاز فعالیت رسمی فرابورس و مواردی از این دست همراه بود.

رشد معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، طی این هفته در بازار فرابورس نیز تعداد یکهزار و 30 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 211 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این میزان دادوستد در 150 هزار دفعه انجام شد. در همین حال شاخص کل نیز با یک واحد افزایش به رقم 817 واحد در پایان هفته رسید و ارزش بازار نیز روز چهارشنبه رقم 971 هزار و 735 میلیارد ریال را ثبت کرد که نسبت به روز مشابه در هفته ماقبل با افت کمتر از نیم درصدی همراه بود.

    هفته گذشته در بازار اول و دوم به ترتیب 273 و 455 میلیون سهم به ارزش 651 و یکهزار و 624 میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل از افت حجم معاملات در این دو بازار و رشد 9 درصدی ارزش معاملات در بازار دوم حکایت داشت.

    همچنین بازار پایه نیز شاهد نقل و انتقال 273 میلیون سهم به ارزش 420 میلیارد ریال بود که با رشد 24 و 13 درصدی حجم وارزش نسبت به هفته ماقبل همراه بود. در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز معاملات خود را به تعداد 30 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 516 میلیارد ریال رساند که اگرچه با رشد 8 درصدی ارزش دادوستدها روبه‌رو شد اما افت 38 درصدی حجم معاملات را تجربه کرد.

    تعداد معاملات در این بازارها نیز با رشد حداکثر 93 درصدی در مقیاس هفتگی روبه‌رو شدند.

    در این میان معاملات اوراق بدهی نیز در هفته‌ گذشته رونق خوبی را تجربه کرد؛ چرا که تعداد 3 میلیون ورقه بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که ارزش آن به رقم 3 هزار و 144 میلیارد ریال رسید و به‌ترتیب با رشد 23 و 19 درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

    در این بازار همچنین اوراق تسه به تعداد 0.27 میلیون ورقه به ارزش 233 میلیارد ریال خرید و فروش شد که با افزایش 73 و 65 درصدی حجم و ارزش همراه بود.

    در نهایت در بازار سهام فرابورس ایران نیز به ترتیب سه گروه فلزات اساسی، پالایشی‌ها و هتل و رستوران بالاترین سهم از ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند. در صنعت فلزات اساسی 386 میلیارد ریال سهم معامله شد که سهم 17 درصدی از ارزش کل معاملات بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفت. به ترتیب در گروه‌های پالایشی‌ها و هتل و رستوران نیز به‌ترتیب 239 و 191 میلیارد ریال سهم مبادله شد که سهم 10 و 8 درصدی را به خود اختصاص داد.

    چهارشنبه هفته‌ای که گذشت در بازار دوم فرابورس نیز شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با عرضه اولیه 12.2 درصد از مجموع سهام در دست خود با قیمت 4760 ریال، به طور رسمی وارد بازار سهام شد. این شرکت نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران به‌شمار می‌رود که در شش ماه دوم سال عرضه شده است.

    برچسب ها