عصر خودرو

بر پایه بیانیه یکصد و هفتادمین نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی اوپک؛

اوپک برای تولید تا سقف ٣٣ میلیون بشکه در روز هدفگذاری کرد

عصر بازار- یکصد و هفتادمین نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در الجزایر شامگاه چهارشنبه (هفتم مهرماه) با انتشار بیانیه ای پایان یافت که در آن برای اعضا هدف تولید ٣٢ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

اوپک برای تولید تا سقف ٣٣ میلیون بشکه در روز هدفگذاری کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، در این بیانیه آمده است: اعضای این سازمان پس از یک نشست مشورتی در الجزیره، پایتخت الجزایر تصمیم گرفتند نشستی فوق العاده به ریاست «محمد بن صالح الساده» وزیر صنعت و انرژی قطر که رییس دوره ای اوپک است، برگزار کنند.

    در ادامه می خوانیم: در ٢ سال گذشته، بازارهای جهانی نفت خام شاهد چالش های بسیاری بود که میزان زیادی از آنها از سوی عرضه (کنندگان) پدید آمده است؛ در نتیجه، قیمت های جهانی نفت خام بیش از نصف کاهش یافته و نوسان ها زیاد شده است.
    درآمد کشورهای صادرکننده نفت و شرکت های نفتی به طور قابل توجهی کاهش یافته و این شرایط با تاثیر بر جایگاه مالی آنها، مانع رشد اقتصادی شان شده است.
    صنعت نفت با کاهش شدید سرمایه گذاری و حذف فرصت های شغلی روبرو شده و چنین شرایطی این تهدید را پدید آورده است که احتمال می رود مقدار عرضه کنونی نفت خام پاسخگوی تقاضا در آینده نباشد، تحولات کنونی نیز بر امنیت عرضه تاثیر منفی می گذارد.
    در بیانیه پایانی نشست وزیران نفت و انرژی اوپک آمده است: کنفرانس با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار نفت و دورنمایی فوری از اوضاع، به این نتیجه رسید که چشمپوشی از ریسک بالقوه تداوم بالا بودن سطح ذخیره سازی های نفت خام از حال به آینده صلاح نیست؛ زیرا این شرایط بر تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و صنعت به طور کلی تاثیر می گذارد.
    بر اساس مشاهده های بالا و تحلیل های ارایه شده، کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفتند به منظور تثبیت بازارهای جهانی نفت خام وجلوگیری از آثار مضر در کوتاه مدت و بلندمدت، مذاکراتی سازنده و جدی با کشورهای غیرعضو این سازمان به منظور تثبیت بازارهای جهانی نفت خام داشته باشند.
    امضاکنندگان این بیانیه افزودند: در این برهه، پیش از هر چیز بر ادامه تعهد اوپک به بازارهای باثبات به منظور تضمین منافع مشترک اعضای اوپک، عرضه مطمئن و کارآمد به مصرف کنندگان با بازگشت منصفانه سرمایه سرمایه گذاری ها برای همه تولیدکنندگان تاکید شد.
    کنفرانس پس از ارزیابی گزارش های دبیرخانه از شرایط توازن میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام، اشاره کرد که تقاضای جهانی نفت خام همچنان بالا خواهد بود، در حالی که کاهش سرمایه گذاری ها و حذف فرصت های شغلی در صنعت نفت بر دورنمای عرضه در آینده اثر منفی می گذارد.
    کنفرانس به طور ویژه به چالش کاستن از سطح ذخیره سازی های نفت خام در فصل های سه ماهه پیش رو اشاره و عنوان کرد ذخیره سازی های نفت خام آمریکا در هفته های اخیر با کاهش روبرو شد.
    کنفرانس در نشست فوق العاده الجزایر به منظور شتاب بخشیدن به کاهش سطح بالای ذخیره سازی ها و بازگشت توازن به بازار نفت، برای اعضای اوپک هدف تولید ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه را در نظر گرفت.
    اعضای اوپک تصمیم گرفتند کمیته ای سطح بالا متشکل از اعضای اوپک با حمایت دبیرخانه برای مطالعه و ارایه پیشنهاد درباره سطح تولید هر یک از کشورهای عضو این سازمان تشکیل دهند.
    افزون بر این، کمیته مورد نظر باید چارچوب مشورت ها میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را که شامل تعیین ریسک ها و اقدام های فعال برای تضمین توازن بازارهای جهانی نفت خام بر اساس پایه های پایدارمی شود، توسعه دهد؛ پیشنهادها و گزارش های این کمیته در نشست عادی ٣۰ نوامبر (١۰ آذرماه) اوپک در وین اتریش بررسی می شود.
    به گزارش ایرنا، پانزدهمین نشست بین المللی مجمع بین المللی انرژی از سه شنبه در الجزایر آغاز به کار کرد و چهارشنبه به کار خود پایان داد.
    نشست مشورتی اعضای اوپک در حاشیه مجمع بین المللی انرژی برگزار شد که درباره فریز نفتی و تثیبت تولید مذاکره بود.
    در واکنش به تصمیم اوپک، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» امروز در گزارشی با عنوان «اولین توافق اوپک از سال 2008 برای کاهش تولید» نوشت: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای نخستین بار از سال 2008 در زمینه کاهش تولید به توافق رسیدند.
    وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز پس از نشست چهارشنبه در الجزایر گفت: اوپک امروز یک تصمیم استثنایی گرفت و پس از دو و نیم سال برای مدیریت بازار به اجماع رسید.

    برچسب ها