عصر خودرو

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی:

نقش اوپک در بازار بین‌المللی احیا شد

عصر بازار- مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به تصمیمی که شب گذشته توسط اعضای اوپک مبنی بر سهمیه‌بندی تولید اتخاذ شده گفت که با اجرای این تصمیم نقش اوپک در بازار بین‌المللی احیا می‌شود.

نقش اوپک در بازار بین‌المللی احیا شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهران امیرمعینی با بیان اینکه عربستان در نهایت شرایط ایران را پذیرفت، گفت: عربستان در نهایت پذیرفت که ایران خارج از طرح فریز نفتی قرار بگیرد و سطح تولید خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهد. طبق گفته‌های وزیر نفت کشورمان ایران تصمیم دارد روزی چهار میلیون بشکه نفت تولید کند.

    وی با تأکید بر اینکه تصمیم اوپک درباره سهمیه‌بندی تولید یک توافق تاریخی و نقطه عطفی برای اوپک محسوب می‌شود، اظهار کرد: این تصمیم اوپک این علامت را به بازار می‌دهد که در درون اوپک اجماع حاصل شده و اوپک می‌تواند بازار را تنظیم کند.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در مورد آثار تصمیم مذکور گفت: آثار کوتاه مدت سهمیه‌بندی تولید، افزایش قیمت است و آثار بلندمدت آن در بازار بعد از مشاهده از بین رفتن مازاد تولید مشخص می‌شود.

    امیرمعینی با تأکید بر اینکه سیستم سهمیه‌بندی حاصل اجماع اعضای اوپک و برای ایجاد ثبات در بازار است، گفت: اگر اوپک اجلاس فوق‌العاده‌ای برگزار نکند، در جلسه بعدی که قرار است اواخر سال در وین برگزار شود، سهمیه هر یک از اعضا مشخص خواهد شد. بنابراین چنانچه سیستم سهمیه‌بندی احیا شود، اثر مثبتی در حفظ قیمت‌ها در سطح فعلی داشته و مازاد عرضه در بازار کنترل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه شرایط اوپک، شرایط جدیدی است، توضیح داد: بازار به این شرایط عکس‌العمل نشان داده است. در صورتی که اگر بین اعضای اوپک توافق حاصل نمی‌شد، قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گرفت و به ضرر اوپک بود.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در پایان تأکید کرد: با احیای سیستم سهمیه‌بندی نقش اوپک در بازار احیا می‌شود.

    برچسب ها