عصر خودرو

پول نادیده؛

وقتی از بیت‌کوین حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

عصر بازار- شخصی با نام ناکاموتو واحد پولی‌ خلق کرد و آن را بیت‌کوین نامید که ترکیبی از کلمات بیت به معنای واحد اطلاعات کامپیوتری و کوین به معنی سکه بود.

وقتی از بیت‌کوین حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، قرن بیست و یکم شاید جذاب‌ترین قرن زندگی بشریت تا به حال باشد. این جذابیت هم به سبب شکل‌گیری تکنولوژی‌های مختلف به صورت روزانه است. در نگاه اول شاید تاثیر تکنولوژی را تنها در گجت‌های الکترونیکی، هوافضا یا انرژی هسته‌ای ببینید اما به غیر از اشکال فیزیکی ظهور تکنولوژی تاثیر آن را بر ظهور مفاهیم جدید نباید نادیده بگیریم. به طور مثال ارتباطات را در نظر بگیرید، در طول تاریخ برای مدت طولانی ارتباطات بشری بسیار محدود بود، بدین معنا که فاصله فیزیکی ارتباطات آدمی را محدود می‌کرد. فاصله فیزیکی پارامترهایی مانند فرم ارتباط (صوت، تصویر، نوشتار) و زمان (زمان رسیدن پیام و به تبع آن طول مکالمه و تعدد پیام) را تحت الشعاع قرار می‌دهد. زمانی را تصور کنید که تنها می‌توانستید نامه‌نگاری کنید و برای رسیدن هر نامه به شهر دیگر و دریافت جواب آن باید روزها صبر می‌کردید یا اینکه تنها می‌توانستید به صورت نوشتاری ارتباط برقرار کنید. با ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی نه‌تنها ارتباط روزمره افراد تغییر کرد بلکه مفاهیم دیگری نیز در جامعه بشری شکل گرفت.

    بر اساس این گزارش، اینترنت یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های ارتباطی در طول تاریخ بشریت است. با بلوغ روزانه این تکنولوژی‌های ارتباطی هر روز مفاهیم و فرم‌های متفاوت ارتباطی شکل می‌گیرد و این تنها محدود به اپلیکیشن‌های ارتباطی نمی‌شود. زمانی که با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی امکان مبادله اطلاعات بین بانک‌ها پدید آمد این صنعت با تغییرات عمده‌ای مواجه شد، دیگر این امکان وجود داشت که در کسری از ثانیه تراکنش‌های مالی بین‌قاره‌ای انجام شود. شکل‌گیری تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای اینترنتی، شرکت‌های متعددی را در پرداخت‌های آنلاین و اعتباری شکل داد اما این شرکت‌ها در انتها مجبور به کار با بانک‌ها و ارزهای بین‌المللی بودند. هر تراکنش مالی نیاز به سیستم مشخص و قابل اطمینان برای نظارت و انتقال دارد و این سیستم‌ها هم با ارز یا پول معتبر کشوری یا جهانی کار می‌کنند. پول در تعریف ابتدایی آن وسیله، قطعه، شیء یا چیزی است که انسان‌ها برای تبادل خواسته‌ها، خدمات، کالاها و نیازها از آن استفاده می‌کنند.

    در حال حاضر تقریباً تمام پول مورد استفاده در تمامی کشورهای دنیا اصطلاحاً پول بی‌پشتوانه است که به پولی اطلاق می‌شود که دارای ارزش ذاتی نبوده و کنترل ارزش آن در اختیار حکومت است. در این نوع سیستم با از بین رفتن حکومت پول ضرب‌شده توسط آن حکومت نیز بی‌ارزش می‌شود. حال فرض کنید شخصی با نام ناکاموتو واحد پولی‌ خلق کرد و آن را بیت‌کوین نامید که ترکیبی از کلمات بیت به معنای واحد اطلاعات کامپیوتری و کوین به معنی سکه بود. البته پول اختراع‌شده توسط او هیچ شباهتی به سکه یا اسکناس نداشت، هیچ اثری از کاغذ، مس، نقره یا طلا در ساخت این پول عجیب نبود، فقط 31 هزار خط برنامه و یک اعلامیه اینترنتی. ناکاموتو ادعا کرده بود که مردی 36‌ساله اهل کشور ژاپن است که بیش از یک سال وقت صرف نرم‌افزاری به نام بیت‌کوین کرده و انگیزه خود از این کار را خشم زیاد از وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی برشمرده. او افزود که می‌خواسته واحد پولی اختراع کند که تحت تاثیر سیاست‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مالی، دزدی‌های بانکداران و سیاست نباشد. در کشور ما نیز به صورت خیلی محدود از این واحد ارزی استفاده می‌شود اما نبود سیاست مشخص (چه موافق و چه مخالف) در این رابطه، کار با این ارز دیجیتال را با شبهه و ابهام مواجه کرده است.

    برچسب ها