عصر خودرو

بازگشت سکه به میانه کانال

نوسان ارزی تک‌تومانی شد

عصر بازار- روز چهارشنبه، حجم معاملات در بازار ارز پایین آمد تا دلار نسبت به روزهای پیشین تغییرات قیمتی کمتری را تجربه کند. در فضای کم نوسان روز گذشته، دلار با افزایش جزئی یک تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۷۶ تومان رسید.

نوسان ارزی تک‌تومانی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته عامل افزایشی و کاهشی خاصی در بازار وجود نداشت و همین موضوع زمینه ساز کاهش نوسانات شد. پیش از این، از برخورد دلار به هسته قیمتی خبر داده و احتمال داده شده بود که این ارز در انتهای هفته افزایش چندانی را تجربه نکند. عاملی که روز سه‌شنبه، از سوی معامله‌گران به عنوان علت توقف احتمالی رشد دلار مطرح شده بود، به فاصله میان قیمت بازار داخلی با کشورهای همسایه مربوط می‌شد. افزایش روز سه‌شنبه موجب شد که ارزش شاخص ارزی با نرخ حواله درهم و ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق در فاصله مناسبی قرار بگیرد.

    در پنجمین روز هفته، بازار سکه نیز نوسانات چندانی را تجربه نکرد، هرچند که تحرکات معامله‌گران این بازار بیشتر از دلار بود. روز چهارشنبه، سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 115 هزارتومان رسید. افت بهای اونس در بازارهای جهانی و نوسان در محدوده هزار و 320 دلار مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را کاهشی کرد. این در حالی بود که میزان کاهش سکه بسیار کمتر از طلای جهانی بود، امری که منجر به افت حباب فلز گرانبهای داخلی شد. حباب سکه در روز چهارشنبه تا3 هزار تومان پایین آمد، این در حالی بود که روز سه‌شنبه میزان آن بالای 8 هزار تومان بود.

    شروع کم هیجان

    روز چهارشنبه، شروع بازار کم هیجان تر از روزهای قبل بود. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 574 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. در این روز، میزان خریدهای ارزی در بازار نسبت به روزهای پیشین کاهش یافته بود و تعداد کمتری از معامله‌گران تمایل به خرید دلار در بسته‌های صد هزارتایی داشتند. بیشتر تقاضای معامله‌گران حدود 10 الی 30 هزار دلار بود. از آن سو، میزان عرضه دلار نیز پایین آمده بود تا حجم معاملات در بازار روز چهارشنبه کمتر از روزهای ابتدایی هفته باشد. نتیجه کاهش حجم معاملات، افزایش یک تومانی شاخص ارزی و ثبت قیمت 3 هزار و 576 تومان بود.

     

    علل ایست دلار

    به گفته فعالان، روز چهارشنبه ارزش دلار در مناطق همسایه فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت. از آن سو، نرخ حواله درهم نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و در آستانه محدوده 980 تومان باقی ماند. به این ترتیب، بازار داخلی از سوی بازارهای همسایه تحریک نشد. از آن سو، در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه،‌بهای اونس در بازارهای جهانی پایین آمد، امری که این تصور را در میان برخی از معامله‌گران ایجاد کرد که ممکن است سکه‌بازان روز چهارشنبه وارد ارز شوند و برای حمایت از دارایی خود اقدام به خرید دلار کنند. با این حال، در پنجمین روز هفته چنین اتفاقی رخ نداد. به گفته فعالان، حباب سکه به اندازه‌ای بود که مانع از افت خود شد. همچنین، سکه‌بازان انتظار دارند که در ماه محرم تقاضا در بازار سکه پایین بیاید، در نتیجه تصمیم گرفتند که حمایت چندانی از دارایی خود نکنند. در روزی که معامله‌گران سکه وارد بازار ارز نشدند، سکه با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان رسید.

    برچسب ها