عصر خودرو

بررسی معاملات روز گذشته؛

۲ فاکتور مهم در بازار آتی سکه

عصر بازار- بازار قراردادهای آتی سکه روز گذشته را در شرایطی پشت سر گذاشت که انتظار برای افت بیشتر اونس در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر این بازار به حساب می‌آمدند.

۲ فاکتور مهم در بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت طلا در بازارهای بین المللی طی روز گذشته و پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا با کاهش نسبی روبرو شد، به طوری هر اونس طلا با 2.55 دلار کاهش نسبت به دوشنبه به کمتر از 1335 دلار رسید بر همین اساس طبق گفته کارشناسان خریداران به دلیل انتظار افت بیشتر طلای جهانی از میزان خریدهای خود کاسته اند.

    به این ترتیب بر اساس آمار معاملات بورس کالا طی روز گذشته هر پنج سررسید بازار آتی، با روند نزولی مواجه شدند.

    به طوری که سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/28 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت 0/14 درصدی به قیمت یک میلیون و146 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 160 هزار تومان معامله و با کاهش 0/21 درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با 0/2 درصد افت به قیمت یک میلیون و 175 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 194 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/18 درصدی را به ثبت رساند.

    همچنین حجم معاملات آتی سکه دیروز در بورس کالای ایران به 5هزار و 485 قرارداد و ارزش آن به بیش از 650 میلیارد ریال رسید.

    در بازار نقدی سکه چه گذشت؟

    از سویی در بازار نقدی نیز طی روز گذشته بر خلاف بازار آتی قیمت ها با رشد همراه شد، به طوری که همسو با افزایش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر صعودی قرار گرفت و با  یک هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان رسید. این اولین افزایش سکه پس از 3 کاهش متوالی بود. با وجود روند کاهشی فلز ارزشمند داخلی در مهرماه، ارزش ذاتی آن به نزدیکی یک میلیون و 130 هزار تومان رسیده است. در واقع، سکه در مهرماه از لحاظ عوامل اثرگذار اونس و دلار توان رشد قیمت را داشته است، ولی کاهش تقاضا موجب شده است که این فلز گرانبها راه کاهشی را انتخاب کند.

    معامله 52سکه در قالب گواهی سپرده

    حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 52 سکه به ارزش 580 میلیون ریال رسید. معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها